Logo
Tijd Connect biedt organisaties toegang tot het netwerk van De Tijd. De partners zijn verantwoordelijk voor de inhoud.

8 trends voor de bank van de toekomst

©Shutterstock

Nu het stof van de financiële crisis is gaan liggen, is het tijd om vooruit te blikken. In het rapport 'Building the bank of 2030 and beyond', identificeert EY acht trends die het wereldwijde bancaire landschap de komende decennia grondig zullen hertekenen.

1. Nationalisme versus globalisering

Het model van de globale bank stuit op zijn limieten. Na de deregulering die in de jaren tachtig op gang kwam en de creatie van de eurozone, tonen overheden zich opnieuw erg assertief. Niettegenstaande de introductie van de Europese toezichthouder, zien we overal nieuwe nationalistische tendensen en striktere regulering, die banken dwingen hun globale strategie en voetafdruk nauwkeurig te bepalen.

2. Door de staat geleid kapitalisme

Het model van door de staat geleid kapitalisme wint sinds de crisis veld. De bank van 2030 zal op een nooit geziene manier rekenschap dienen af te leggen aan de staat. Dit hoeft niet louter negatief te zijn. De banken die innovatief met die nieuwe, meer innige relatie met de staat omgaan, kunnen daar de vruchten van plukken. We denken daarbij aan verregaande partnerships op het gebied van pensioenen en gezondheidszorg, infrastructuur en huisvesting en economische ontwikkeling.

Advertentie

3. Groeiende intraregionale handelsstromen

Vaak werd in de drang naar globalisering vergeten dat intraregionale handelsstromen vele malen groter zijn dan hun interregionale tegenhangers. De groei van de intraregionale stromen kan leiden tot de uitbouw van sterke regionale 'kampioen'-bedrijven die in symbiose opereren met banken die wereldwijd uitgebouwd zijn. Lokale klantenverwachtingen vervullen met globale banken wordt daarbij dé uitdaging, zo blijkt uit de EY studie 'Successful corporate banking: focus on fundamentals'.

4. Nieuwe markten, nieuwe investeringen

De economieën van de BRIC-landen worden volwassen, en brengen een nieuwe investeringsboom op gang. Ook hun opvolgers, nieuwe groeilanden in Zuid-Amerika, Azië en Afrika, dienen zich al aan. Grote banken die in opkomende markten willen meedingen, moeten nu al hun positie bepalen.

5. Naar oudere, stedelijke generatie

Sinds 2008 leeft meer dan de helft van de wereldbevolking in steden. De bevolking wordt ook ouder: de groep tussen 15 en 64 jaar zal nog decennia - lang blijven aanwassen. Banken moeten nu al rekening houden met de toekomstige realiteit van een andere demografie en een meer stedelijke generatie. Dat schept kansen voor het ontwikkelen van nieuwe producten en diensten voor die doelgroep.

6. Klanten shoppen op maat

Bankklanten veranderen vaker van bank en kopen producten van steeds meer verschillende banken. Ook de voorkeur voor gepersonaliseerde dienstverlening zal in de nabije toekomst blijven groeien. Die verwachtingen inlossen, wordt een grote uitdaging. Maar tegen 2030 zullen dankzij nieuwe technologieën de mogelijkheden om klantenrelaties te verbreden en te verdiepen, verveelvoudigd zijn.

7. Betalingen: partnerships afsluiten

De sector van de betalingen is er één waar de technologische veranderingen zich vandaag al laten voelen. Banken hebben niet alle vaardig - heden en technologieën in huis om de volledige markt af te dekken. Willen banken in die markten een bepalende rol blijven spelen, dan wordt het vermogen om partnerships met allerhande partijen af te sluiten cruciaal.

8. Energie steken in energiemarkt

Een steeds grotere energiehonger en steile technologische vooruitgang – denk aan schaliegas, nieuwe diepzee-oliewinning en hernieuwbare energie – en een complexe politieke dimensie zetten de energiemarkt in beweging. Voor de banken, traditioneel de partners bij grote infrastructuurprojecten, zorgt dat voor belangrijke nieuwe opportuniteiten.

Advertentie
Advertentie
Lees verder
Logo
Tijd Connect biedt organisaties toegang tot het netwerk van De Tijd. De partners zijn verantwoordelijk voor de inhoud.