Logo
Partner Content biedt organisaties toegang tot het netwerk van De Tijd. De partners zijn verantwoordelijk voor de inhoud.

De Nationale Loterij: een moderne en dynamische IT-omgeving

Marc Genin en Greet Coremans (Nationale Loterij)

Als één van de grootste e-commerce bedrijven van ons land met miljoenen transacties, en evenveel gegevens te bescherming, de digitalisering van de markt en daarbij de voortdurende focus op verantwoord spelen, is de IT-afdeling van de Nationale Loterij voortdurend op zoek naar nieuw talent.

‘Meer dan 6 miljoen Belgen ouder dan 18 jaar beproeven wel eens hun geluk met onze spelen’, zegt Marc Genin, Lead IT Architect bij de Nationale Loterij. ‘Dat komt neer op 320 miljoen transacties per jaar, die wij hosten en beveiligen. We moeten de gegevensbescherming van al die spelers verzekeren en ook inspelen op veranderingen in de markt. Onze IT-afdeling staat dus voor diverse uitdagingen.’

Hoewel de Nationale Loterij zeer bekend is in België, blijft het een kleine structuur waarin iedereen het verschil kan maken.

Greet Coremans (Nationale Loterij)
Greet Coremans (Nationale Loterij)

‘Elk gespeeld rooster is een potentiële winnaar. We kunnen het ons niet veroorloven er één te verliezen! De integriteit en veiligheid van ons systeem, dat aan de hoogste marktnormen voldoet, zijn essentieel. Ons IT-landschap omvat ook bijna 8.000 verkooppunten. Hun terminals zijn aangesloten op ons centrale systeem, daarmee heeft de Nationale Loterij één van de grootste Belgische retailnetwerken.’ De IT-afdeling beheert ook de website nationale-loterij.be en de back-officesystemen die het bedrijf doen draaien.

Advertentie

Digitalisering van de markt

‘De voorbije jaren is de markt veel digitaler geworden en wij hebben die trend gevolgd’, zegt Marc Genin. ‘We hebben op ons e-commerceplatform een aanbod ontwikkeld om onze spelers een veilige en verantwoorde digitale ervaring aan te bieden.’

‘Bij alles wat we ontwikkelen, staat de speler centraal’, zegt Greet Coremans, Office CIO. ‘We maakten onze site aangenamer, eenvoudiger en intuïtiever door voortdurend de gebruikerservaring in evenwicht te brengen met verantwoord spelen.’

Agile transformatie

‘Tot vier à vijf jaar geleden verhinderden de bestaande systemen ons om wendbaar te zijn’, zegt Marc Genin. ‘Daarom implementeerden we nieuwe toepassingen waarmee we snel kunnen inspelen op marktontwikkelingen en op de eisen van onze afdelingen. Die transformatie ging gepaard met een culturele en organisatorische hervorming van de IT-afdeling om de samenwerking en communicatie te verbeteren.

Elk gespeeld rooster is een potentiële winnaar. De integriteit en veiligheid van ons systeem zijn daarom essentieel.

Marc Genin (Nationale Loterij)
Marc Genin (Nationale Loterij)

‘We hebben processen ingevoerd die geïnspireerd zijn op de Scrum-methode (agile projectmanagementmethode die samenwerking bevordert, nvdr.)’, legt Greet Coremans uit. ‘We gebruiken ze niet in een theoretisch kader, maar op een pragmatische manier, om een agile mindset te creëren en de voordelen van de methode over te brengen op het team en op onze spelers.’

Advertentie

Moderne en betrokken organisatie

‘Onze afdeling is voortdurend op zoek naar diverse talenten, zoals data-analisten, webmasters en ontwikkelaars van integriteitsbeheer. Maar ook naar meer functionele profielen zoals business relationship managers’, aldus de CIO. ‘Werken bij de Nationale Loterij betekent werken bij een grote e-commercespeler met een state-of-the-art architectuur en een horizontale structuur die voortdurend evolueert en die alle kansen biedt om zich te ontwikkelen via een opleidingsprogramma, coaching, mentoring, enz. Hoewel we zeer bekend zijn in België, blijven we een kleine structuur waarin iedereen het verschil kan maken.’

‘Het is een dynamische en technisch boeiende omgeving. Ik ben trots om te werken voor een bedrijf dat een belangrijke partner is voor onze verkooppunten en dat veel goede doelen steunt, in diverse domeinen zoals sport, cultuur, wetenschap en sociale projecten. Dat geeft een intellectuele en maatschappelijke betekenis aan de job’, besluit Marc Genin.

Advertentie
Logo
Partner Content biedt organisaties toegang tot het netwerk van De Tijd. De partners zijn verantwoordelijk voor de inhoud.