Logo
Tijd Connect biedt organisaties toegang tot het netwerk van De Tijd. De partners zijn verantwoordelijk voor de inhoud.

Digitalisering van de financiële sector

©Shutterstock

Wat zijn de opportuniteiten en de bedreigingen?

OPPORTUNITEITEN

1. Differentiëren

De basisproducten en diensten die de financiële instellingen aanbieden, lijken steeds meer op elkaar. Digitalisering biedt hen de mogelijkheid om zich te onderscheiden van de concurrentie. Welke informatie op welk tijdstip via welk kanaal? Dat wordt de hamvraag.

Advertentie

2. Nieuwe kanalen

De nieuwe kanalen om met de klant te interageren, bieden een rijkdom aan mogelijkheden. Wie die goed benut, kan de klantenrelatie verdiepen en verrijken.

3. Eenvoud

Nu de financiële markt technisch haalbaar is voor niet-bancaire spelers, wordt de bank een concurrent van bedrijven als Apple en Google. Van die spelers kunnen we leren dat bij de klanten gebruiksgemak en eenvoud op één staan.

4. Opwindend

Digitale diensten bieden een kans om de sector opnieuw wat meer opwinding te geven, zowel voor de werknemers als voor de klanten.

Advertentie

5. Vertrouwen herwinnen

Vertrouwen bouw je op via interactie, en interactiviteit is de grote troef van de digitale wereld. Een gouden kans voor de financiële instellingen om klantenvertrouwen te herwinnen, dat tijdens de crisis zo zwaar aangetast werd.

BEDREIGINGEN

1. Nieuwe spelers

De digitale mogelijkheden laten nieuwe zakenmodellen ontstaan. Tal van nieuwe spelers liggen op de loer om aan de marges en de waardeketen van de financiële instellingen te knabbelen.

2. Transformatierisico

De transformatie van de oude wereld naar de digitale is voor de banken en verzekeringsinstellingen een gevaarlijke klus. Risico's zijn dubbele kosten, incompatibele systemen, te snel gemaakte investeringen en gefrustreerde klanten.

3. De back-office moet volgen

Digitaal raakt niet alleen de front-office. Het gaat om een transformatie van aan de kant van de klant tot bij de boekhouding, tot bij risk en operations – kortom: tot in alle geledingen van het bedrijf.

4. Personeel

De digitale revolutie vraagt ook van de medewerkers van de banken een grote dosis flexibiliteit. De traditioneel conservatieve cultuur is dringend aan een upgrade toe.

5. Veiligheid

Omgaan met veiligheid en het blijven garanderen ervan in een digitale omgeving is een grote uitdaging. Tegelijkertijd is de ervaring van banken en verzekeringsinstellingen een troef die hen van nieuwe spelers kan onderscheiden.

Advertentie
Lees verder
Logo
Tijd Connect biedt organisaties toegang tot het netwerk van De Tijd. De partners zijn verantwoordelijk voor de inhoud.