In drie generaties vervelde een schrijnwerker die bakkerijen en beenhouwerijen inrichtte tot een hightech dienstverlenend bedrijf. ‘Mijn grootvader plaatste meubels met koelinstallaties. Mijn vader sprong op de kar van de duurzame koeloplossingen. Ondertussen zetten wij volop in op cloudoplossingen, algoritmes en machine learning. Het doel? De klant volledig ‘ontzorgen’’, vertelt Mathias Coppens, service manager van Sabcobel.
‘Wij vervaardigen nog altijd meubels, maar nog zeer beperkt en alleen op maat, voor onze retailklanten’, vertelt Mathias Coppens, service manager van Sabcobel uit Sint-Niklaas. ‘Mijn grootvader Jozef is het bedrijf gestart als schrijnwerker. In de jaren 1960-1970 maakte hij de shift naar koelinstallaties. Toen mijn vader Herwig erbij kwam, ging hij op die koers voort. En hij bleef innoveren. Aan het einde van de jaren 1990 was hij de eerste in Europa die koelinstallaties ontwikkelde op basis van CO2. Dat klinkt weinig ecologisch, maar het was een enorme verbetering met het bijzonder milieuonvriendelijke freon, wat toen gangbaar was.’
‘Die CO2-installaties waren een kwart duurder, maar ondertussen is iedereen mee in dat verhaal. Als derde generatie wilden wij onze voorsprong behouden. We zijn gaan nadenken wat wij kunnen toevoegen, en kwamen bij data terecht. Met het cloudplatform Azure trekken we alle data binnen die onze installaties verzamelen. We kozen voor deze toepassing van Microsoft omdat onze bestaande informatica ook al op zijn systemen draaide. Dat maakt het connecteren – vaak een dure aangelegenheid – vanzelfsprekend.’
Minder voedselverspilling
‘In een eerste fase hebben we een dashboard ontwikkeld waardoor er alarmbellen afgaan als een frigo een storing ondervindt. Op het dashboard kunnen we aflezen welke mankementen prioritair zijn en welke niet. Een niet-prioritair probleem lossen we op als we sowieso bij de klant moeten zijn voor bijvoorbeeld een onderhoud. Hierdoor kunnen we onze workload veel beter spreiden en staan we sneller bij de klant bij een dringende interventie’, vertelt Coppens.
‘Dankzij machine learning kunnen koelinstallaties zelf voorspellen als er een storing dreigt te komen.’
Ondertussen werkt Sabcobel aan een volgende fase. ‘We beschikken over heel wat slimme mensen, technici met een jarenlange ervaring. Zij werken diagnoses uit en die integreren we in algoritmes. Het is de bedoeling om minder reactief te werken, maar meer preventief. Dankzij machine learning kunnen de installaties zelf voorspellen als er een storing dreigt aan te komen. Dat is ook voor de klant een grote vooruitgang. Hierdoor kan een winkel bijvoorbeeld ’s avonds een frigo leegmaken. Wij komen om zes uur ’s ochtends. Tegen de tijd dat de winkel opengaat, werkt alles weer en heeft de klant niet af te rekenen met minder verkoop. Bovendien hoeft de klant geen voedsel meer weg te gooien.’
Dankzij nieuwe technologie als artificial intelligence, machine learning en internet of things evolueert Sabcobel van een installatiebedrijf naar een dienstverlenend bedrijf. ‘Grote retailers kopen steeds vaker hun toestellen rechtstreeks bij de leverancier, daar kunnen wij niet tegenop. Wij zorgen wel voor de installatie en vooral de opvolging ervan. De klant hoeft zich niet meer om zijn frigo’s te bekommeren, dat doen wij, vanop afstand.’
‘Deze trend sluit perfect aan bij onze tijdsgeest’, zegt Mathias Coppens tot slot. ‘Veel zelfstandige winkeluitbaters wonen niet meer boven hun zaak. Ze waken over een gezonde work-life balance. Wij nemen een stukje van hun zorgen over. En vermoedelijk wordt ons gamma alleen maar groter. Wat we ontwikkelen voor koelinstallaties kunnen we op termijn toepassen op verlichting, elektriciteitsinstallatie, enzovoort.’