‘Minder, maar intenser contact met mijn patiënten’, dat is een van de voordelen van de Surface Studio, die de Eupense orthodontist Martin Schoonbroodt dagelijks ervaart. Ook in de sector van de tandzorg staat de technologie niet stil. Om een gebit gezond te maken, en in de communicatie tussen arts en patiënt.
Martin Schoonbroodt, orthodontist van iSmile in Eupen en Sankt Vith, heeft sinds 2001 ruim 1.000 patiënten behandeld met de Invisalign-technologie. ‘Dat is een beugel die praktisch onzichtbaar blijft’, vertelt de Ostbelgier. ‘Wereldwijd kregen al 6 miljoen mensen zo’n beugel, maar de sector van de tandheelkunde is in België ongelooflijk conservatief. Ik ben als eerste met deze methode gestart en nog altijd krijg ik amper navolging in ons land. Vandaar dat ik patiënten bereik uit het hele land, tot in Antwerpen, Gent en Bergen.’
Innovatieve tandheelkunde
Naast tandtechnische innovatie zet Schoonbroodt ook in op communicatie. ‘Met de Surface Studio van Microsoft gaat dat een stuk gemakkelijker en efficiënter’, vertelt de orthodontist met 40 jaar ervaring op de teller. ‘Op een groot touchscreen ziet de patiënt 3D-beelden van zijn gebit. Hij kan zelf in- en uitzoomen of het beeld draaien, zodat hij precies ziet welke stappen hij zal ondergaan. Met simulaties bekijkt hij het uiteindelijke resultaat. De patiënt voelt zich meer betrokken. Dankzij deze immersieve ervaring is hij veel geruster voor en tijdens de behandeling.’
Schoonbroodt is een pionier en een felle voorstander van disruptie in zijn sector. ‘Met dental monitoring krijgen mensen de beste tandheelkundige zorgen, om het even waar ze zich bevinden. Dankzij hedendaagse technologie kun je de vooruitgang van een patiënt digitaal opvolgen. En dus hoeft die veel minder vakantiedagen op te offeren om elke paar weken op controle te komen. Artificiële intelligentie en andere geavanceerde technologie in combinatie met mijn jarenlange ervaring zorgen op termijn voor meer automatisering en efficiëntie, waardoor ik meer kwalitatieve tijd met mijn patiënten kan doorbrengen.’
‘Met simulaties bekijkt de patiënt hoe zijn gebit er uiteindelijk uit zal zien. Daardoor voelt hij zich meer betrokken.’
‘Je kunt nu al op digitale consultatie komen’, vertelt Schoonbroodt. ‘De patiënt stuurt een foto van zijn gebit en een beschrijving van zijn problemen. Hiermee beginnen we beter voorbereid aan de behandeling en geven we hem of haar een betere, persoonlijkere ervaring. Uiteraard vervangt dit het menselijk contact niet. Dat blijft een must.’
Innovatieve informatica
Martin jr., Schoonbroodts zoon, is het daarmee helemaal eens. Als ingenieur elektronica stuurt hij de praktijk van zijn vader digitaal aan. ‘De arts moet zoveel mogelijk tijd aan de behandeling spenderen. Zo hebben we onlangs ook de gezichtsherkenning Windows Hello van Microsoft geïntegreerd. Daardoor hoeft de arts niet telkens zijn rubberhandschoenen uit te trekken om de computer te activeren. Aantekeningen maakt hij met een speciale pen waarmee hij op de Surface Studio kan noteren.’
Ook de patiënt profiteert van de digitale investeringen die iSmile deed. ‘Hij krijgt een hogere toegevoegde waarde voor dezelfde prijs. Hij kan bijvoorbeeld gemakkelijk en veilig zijn digitaal dossier bekijken of foto’s toevoegen. En als hij belt, herkent onze computer meteen het telefoonnummer en opent die het juiste dossier. Met zulke technologie dragen we zeker bij aan een betere customer experience.’