Investeren in energie en infrastructuur is maatschappelijk relevant, essentieel en tastbaar. ‘En je opent kansen op stabiele rendementen’, vertellen Luc van Rooijen en Werner Decrem van de Vlaamse investeringsmaatschappij PMV in een podcastgesprek met Valentijn De Boe en Koen Panis van de energie & infrastructuurpraktijk van Loyens & Loeff.
Oplossingen voor hernieuwbare energie, duurzame mobiliteit en transport, digitale transformatie, kwalitatieve sportaccommodaties en gezondheidscentra: het zijn concrete infrastructuurvoorbeelden die de economie sterker en de samenleving duurzamer kunnen maken. Institutionele beleggers met een lange investeringshorizon geloven steeds sterker in deze activaklasse. ‘Maar infrastructuurprojecten vinden en opvolgen is arbeidsintensief, en ze vergen specifieke kennis, daarom zijn fondsen interessant’, zegt Luc van Rooijen, fondsmanager bij PMV Fund Management.
In vijf jaar tijd hebben we met de middelen die ons toegezegd geweest zijn een gediversifieerde portefeuille opgebouwd.
Een mooi voorbeeld daarvan is EPICo, een onafhankelijk Europees infrastructuurfonds dat mikt op institutionele beleggers en dat zich richt op onder meer publiek-private samenwerkingsprojecten (PPS), hernieuwbare energie en overige infrastructuur. Je moet een fonds bekijken als een vennootschap die gekneed wordt tot een vehikel dat perfect past bij de dynamiek van institutionele investeerders in dergelijke sectoren’, zegt Koen Panis, project finance partner bij Loyens & Loeff.
Unieke investeringsstrategie
EPICo, een fonds dat wordt geadviseerd door PMV, werd opgericht in 2017 en is vandaag volledig uitgeïnvesteerd. ‘In vijf jaar hebben we met de toegewezen middelen een gediversifieerde portefeuille opgebouwd met investeringen in onder meer sociale infrastructuur, wegen en energie’, zegt Werner Decrem, Groepsmanager Infrastructuur en Vastgoed bij PMV.
Het vinden en opvolgen van infrastructuurprojecten is arbeidsintensief, en vergt specifieke kennis: daarom zijn fondsen interessant.
‘De portefeuille beantwoordt daarmee volledig aan de verwachtingen van onze investeerders. Een deel van de infrastructuurprojecten is nog in de realisatiefase maar een groot deel genereert al stabiele opbrengsten voor onze investeerders.’
Vanuit zijn actieve strategie investeert PMV en haar infrastructuurfondsen vooral in projecten die nog gerealiseerd moeten worden. ‘Dit vraagt een langere investeringsperiode waarbij we het kapitaal over een langere periode opvragen en aan het werk zetten’, vult Luc van Rooijen aan. ‘Die werkwijze sluit mooi aan bij die van institutionele investeerders die een lange termijn horizon hebben. Daarom stellen we onze fondsen niet open voor particuliere beleggers.’
Risicobeheersing
Uiteraard zijn er aan investeringen in infrastructuur risico’s verbonden. Met een actief management beheerst PMV die maximaal. ‘De risico’s hangen natuurlijk af van project tot project en in welke levensfase zich dat bevindt’, zegt Luc van Rooijen.
‘Herkenbaar vandaag is bijvoorbeeld inflatie. Die kan een positief effect hebben omdat de kasstromen er vaak mee gecorreleerd zijn. Daarentegen kan inflatie voor de bouwer een risico vormen, omdat er vaak fixed prices overeengekomen worden in de sector. Daarom letten we goed op met welke partijen we in zee gaan, of ze de juiste ervaring hebben en hoe kredietwaardig ze zijn.’
Je hebt vaak buurtbewoners en belangengroepen die naar de rechter stappen als ze een project niet zien zitten.
En er zijn ook juridische risico’s, zoals het vergunningsrisico in België. ‘Trajecten zijn nog altijd erg lang en complex’, weet Valentijn De Boe, energy & infrastructure partner bij Loyens & Loeff. ‘En je hebt vaak buurtbewoners en belangengroepen die naar de rechter stappen als ze een project niet zien zitten.’ Om investeringen in infrastructuur niet te ontmoedigen, is het belangrijk om die vergunningrisico's te managen. ‘Daarvoor moet je een correct kader scheppen, waarbij de risico’s juist gealloceerd worden tussen de verschillende partijen, zodat de private partijen het vergunningsrisico niet volledig moeten dragen.’
Uitgebalanceerde en aantrekkelijke overeenkomsten
Koen Panis: ‘Naast vergunningsrisico's en een duidelijk regelgevend kader, is het goed gebalanceerd project een samenspel tussen de financieringsdocumentatie, bouwcontracten, verzekeringsmaatschappijen, afnamecontracten, garanties, enzovoort. Alle elementen moeten mooi samenvloeien, zodat de investeerders, de bank en andere partijen zich allen comfortabel voelen met wat er op tafel ligt, en die overeenkomsten voldoende robuust zijn voor een gemiddelde periode van twintig jaar.’
Alle elementen moeten mooi samenvloeien, zodat de investeerders, de banken en andere stakeholders zich comfortabel voelen bij wat er op tafel ligt.
Energie- en infrastructuurprojecten kunnen erg complex zijn, zeker als ze opgezet worden vanuit publiek-private samenwerkingen (PPS) of steunen op het design, build, finance, maintenance-model. ‘Het is inderdaad hard en intensief werken om tot een goeie investering te komen’, besluit Werner Decrem.
‘Maar eens gerealiseerd is een PPS erg interessant voor een investeerder, want die projecten zijn gedurende een lange periode quasi zeker van een bepaalde opbrengst, die gegarandeerd is door een kredietwaardige partij: de overheid. Dat betekent dat de investering niet afhankelijk is van economische cycli, en van vraag en aanbod.’ Die voorspelbaarheid en betrouwbaarheid maakt ze extra aantrekkelijk en zinvol in de beleggingsportefeuille van institutionele investeerders.