Logo
Tijd Connect biedt organisaties toegang tot het netwerk van De Tijd. De partners zijn verantwoordelijk voor de inhoud.

‘Family offices zijn gevoelig voor de maatschappelijke impact van hun beleggingen’

Nicolas Bertrand (Loyens & Loeff) en Éric Archambeau (Astanor Ventures)

Het is goed mogelijk dat bioproducten een negatieve impact hebben op het milieu. Daarop kan impact investing een toegevoegde waarde bieden. Nicolas Bertrand (Loyens & Loeff) en Éric Archambeau (Astanor Ventures) leggen uit waar die beleggingsbenadering vandaan komt en welke specifieke band ze heeft met familiale beleggers en family offices. En mogen we ons aan een standaardisering van de impactmaatregelen verwachten?

Impact investing is een antwoord op de klimaatproblematiek, de energiecrisis, de vermindering van de natuurlijke hulpbronnen en de toenemende sociale ongelijkheid. Ze vindt langzaam maar zeker haar weg in het beleggersuniversum. ‘Impactbeleggen situeert zich op de kruising van finance first en impact first, en is vooral aanwezig in sectoren als milieu en energie, onderwijs, landbouw en gezondheid’, verduidelijkt Nicolas Bertrand, fiscaal vennoot bij advocatenkantoor Loyens & Loeff.

Terloops merkt hij op dat familiale beleggers en family offices in impact investing oververtegenwoordigd zijn. ‘Door de financiële crisis hebben familiale beleggers zich op private equity gestort in de hoop daar betere rendementen te vinden’, zegt ÉricArchambeau, stichtend vennoot bij Astanor Ventures, een durfkapitaalfonds gespecialiseerd in agrifood.

Advertentie

Impact investing maakt het makkelijker om de nextgen aan boord te halen. Die is bij beleggingsbeslissingen op zoek naar zingeving.

Nicolas Bertrand
fiscaal vennoot bij Loyens & Loeff

Nicolas Bertrand, fiscaal vennoot bij Loyens & Loeff
Nicolas Bertrand, fiscaal vennoot bij Loyens & Loeff

‘Het komt ook door de flexibiliteit die familiale beleggers en family offices aan de dag leggen. Zij zijn veel meer in staat om te innoveren dan de grote financiële instellingen. Tot slot zijn het ook beleggingen die in lijn liggen met het ondernemerschap van dat soort families.’

Naast de financiële, maatschappelijke en ecologische return on investment benadrukt Nicolas Bertrand wat hij zelf ‘de familiale return on investment’ noemt. ‘Impact investing omvat waarden die vaak in lijn liggen met die van familiale beleggers en family offices. Bovendien kan je de nieuwe generatie rechtstreeks betrekken. Die staat klaar om zich mee in te zetten, maar wil wel een positieve impact hebben op onze planeet. In die zin versterkt impact investing de familie-eenheid.’

Advertentie

Op zoek naar zingeving

Bovendien haalt ÉricArchambeau ook de moeilijkheid aan om de maatschappelijke en milieu-impact te meten die een onderneming kan hebben bij de uitoefening van haar economische activiteit. Hij geeft het voorbeeld van een bedrijf dat vegetarische burgers maakt.

Een belegger zal zeggen: ik ga in dit bedrijf beleggen omdat het een vegetarisch voedingsmiddel produceert en dus goed is voor het milieu. Wel, dat is niet noodzakelijk het geval.

Éric Archambeau
stichtend vennoot van Astanor Ventures

Éric Archambeau, stichtend vennoot van Astanor Ventures
Éric Archambeau, stichtend vennoot van Astanor Ventures

‘Een belegger zal zeggen: ik ga in dit bedrijf beleggen omdat het een vegetarisch voedingsmiddel produceert en dus goed is voor het milieu. Welnu, dat is niet noodzakelijk het geval. En het is daar dat impact investing een toegevoegde waarde biedt. We gaan de volledige waardeketen van de onderneming onder de loep nemen, kijken waar de soja vandaan komt, welke soort landbouwpraktijken ze gebruikt, enzovoort. Het kan best zijn dat bioproducten een negatieve impact op het milieu hebben.’

Volgens studies beschouwen family offices impact investing als hun belangrijkste beleggingsvehikel voor de komende jaren. En hoe zit het met het financieel rendement? Is dat echt even hoog als bij finance first-beleggingen? ‘We hebben onvoldoende voorgeschiedenis om aan te tonen dat impact investing over de hele lijn rendabeler is dan profit first’, antwoordt Archambeau.

‘Maar de tendens lijkt wel de goede richting uit te gaan. Aan de basis daarvan liggen de klimaat- en energiecrisis. En laten we ook de war for talent niet vergeten, want jongeren geven de voorkeur aan werken in een bedrijf dat zin geeft aan hun baan.’

Er zijn heel wat verschillende manieren om de milieu- en maatschappelijke impact van een bedrijf te becijferen. ‘Maar de zaken evolueren snel’, besluit de expert. ‘We evolueren van een eerder anekdotische benadering naar een veel preciezer proces. Daarnaast moet je op alles nog een boekhoudkundige waarde kunnen kleven. Binnen twee tot drie jaar zal er een eenvormiger systeem bestaan, waardoor de belegger makkelijker de zaken met elkaar zal kunnen vergelijken.’

Advertentie
Lees verder
Logo
Tijd Connect biedt organisaties toegang tot het netwerk van De Tijd. De partners zijn verantwoordelijk voor de inhoud.