Logo
Tijd Connect biedt organisaties toegang tot het netwerk van De Tijd. De partners zijn verantwoordelijk voor de inhoud.

Snel en goedkoop rekruteren dankzij employee referral programma's

De Belg verandert niet graag van job. Een onderzoek van Securex toonde zelfs aan dat nog geen zes procent van de Belgen vrijwillig zijn baan verliet in 2018. Maar welke invloed heeft de coronacrisis daarop? ‘Wij verwachten alvast dat veel werknemers uit ongenoegen hun bedrijf zullen verlaten door de manier waarop de werkgever de coronacrisis al dan niet heeft aangepakt.’

‘En met werknemers bedoelen we topwerknemers. Hun loon is vaak variabel en dus afhankelijk van prestaties’, vertelt Pieter Neels, CEO van Nakama. Prestaties leveren tijdens een crisis is moeilijk. Het gevoel van ontevredenheid groeit waardoor deze werknemers overwegen om van job te veranderen. Deze topmensen zijn een relatief kleine groep, maar genereren wel de belangrijke bron van inkomsten voor ondernemingen. Maar wat als zij vertrekken? Hoe kan een bedrijf dan zo snel mogelijk dat verlies aanvullen? ‘Er zal bij steeds minder bedrijven budget zijn voor recrutering. Online sollicitaties, wervingscampagnes en advertising zullen verminderen. Wij willen daar een oplossing voor bieden.’

Employee referral programma’s

Advertentie
Wat zijn de voordelen voor andere ondernemers:
  • Visibiliteit op social media verhogen via de eigen medewerkers
  • Betrokkenheid van de werknemers en een gemeenschapsgevoel creëren
  • Rekruteren tegen een fractie van de normale rekruteringskost
  • Versterken van de employer brand

Nakama wil bedrijven klaar maken om snel én vooral goedkoop te rekruteren zonder dat zij een beroep moeten doen op externe rekruteerders. Nakama maakt daarvoor gebruik van employee referral programma’s, meer bepaald het rekruteren van nieuwe personeelsleden via het netwerk van de eigen medewerkers. ‘Doordat werknemers worden betrokken bij het recruteringsproces, stijgt ook hun gevoel van waardering’, legt Pieter Neels uit. ‘Dat is zeker mooi meegenomen.’ Werknemers krijgen nu de kans om een rol te spelen bij het vinden van hun toekomstige collega. Zij beschikken immers over een groot netwerk. ‘Zo kan je bovendien ook mensen bereiken die niet meteen actief op zoek zijn naar een job.’ Bovendien blijkt ook uit onderzoek dat employee referral programma's betere kandidaten opleveren. Zij zijn sneller productief en blijven bovendien langer omdat ze een betere match vormen met het bedrijf.

'Door werknemers te betrekken bij het recruteringsproces bereik je niet alleen een groter netwerk, maar stijgt ook hun gevoel van waardering.’

Pieter Neels
CEO en oprichter van Nakama

Digitaal platform

Meer info vindt u op: www.nakamahr.eu of via pieter@nakamahr.eu

Nakama stelt twee zaken gratis ter beschikking: advies door referral experts én een digitaal platform waarmee bedrijven gemakkelijk werknemers kunnen aanmoedigen om in hun kenniskring te kijken naar mogelijke kandidaten. Dat gebeurt op twee manieren: ofwel onrechtstreeks, door het delen van informatie (zoals getuigenissen van medewerkers, jobs, bedrijfsnieuws, enz.) op social media of rechtstreeks via het platform van Nakama. ‘We merken dat bedrijven ons platform niet alleen gebruiken om potentiële jobkandidaten te zoeken, maar ook om hun aanwezigheid op social media te verhogen. Zo kunnen zij zich ook richten tot nieuwe, potentiële klanten.’

‘Lock Down? Stand Up!’

Op deze hub zet Mediafin, de uitgever van De Tijd, initiatieven van ondernemers om andere ondernemers te helpen in de kijker. De teksten en foto’s worden ingediend door de initiatiefnemers zelf en worden gepubliceerd buiten de verantwoordelijkheid van de redactie van De Tijd. Uw hulp aan andere ondernemingen ook op deze hub? Stel uw project voor op tijd.be/standup

Advertentie

Advertentie
Lees verder
Logo
Tijd Connect biedt organisaties toegang tot het netwerk van De Tijd. De partners zijn verantwoordelijk voor de inhoud.