Minder regels van bovenaf, een duidelijk speelveld en heldere doelstellingen. ‘Samen met meer flexibiliteit en een loonpakket op maat is dat wat de nieuwe generatie werknemers verwacht van hun werkgever’, zegt Katleen Clappaert van Partena Professional.
‘Mensen hebben de laatste jaren meer nood aan een job met betekenis en flexibiliteit. Ze leven niet meer om te werken, maar omgekeerd’, zegt Katleen Clappaert, verantwoordelijke voor hr en finance bij Partena Professional. Privéleven en persoonlijke ambities – wereldreizen, hobby’s, een gezin – krijgen voorrang op werk. En daarop moeten bedrijven een antwoord bieden.
‘Wij doen dat door zoveel mogelijk flexibiliteit te geven in werktijden. We hebben een flexibel uurrooster en medewerkers kunnen tot twee dagen per week thuiswerken. Op die manier wordt de balans tussen werk en privé hersteld. Dat is overigens niet alleen een trend bij jongeren. Ook oudere generaties vragen meer flexibiliteit, bijvoorbeeld om voor hun bejaarde ouders te zorgen’, zegt Katleen Clappaert.
Ook oudere generaties vragen flexibiliteit, bijvoorbeeld om voor hun ouders te zorgen
Loonpakket op maat
Ook voor hun verloning verwachten medewerkers anno 2019 maatwerk. ‘Ze willen hun loonpakket verpersoonlijken, zodat het in lijn ligt met wat zij belangrijk vinden. Dat merk je aan de stijgende populariteit van cafetariaplannen. Daarbij wordt het loonpakket opgebouwd uit een zelfgekozen pakket van loon en andere opties, zoals een mobiliteitsbudget, aanvullende verzekeringen en multimedia. Bij Partena Professional hebben we sinds begin dit jaar zo’n cafetariaplan. Zo’n 25 procent van de medewerkers is er ingestapt. En zowat 70 procent is geïnteresseerd om er volgend jaar gebruik van te maken.’
Minder regels
Ook hiërarchie is minder besteed aan jonge werknemers. ‘We zijn nu bezig met een proefproject – in onze kantoren van Charleroi en Ternat – om naar autonome teams te evolueren. We volgen het holacracy-principe: zo weinig mogelijk regels van bovenaf. Elk team onderneemt zelf actie op basis van de doelstellingen. Dat gebeurt volgens een vast proces waarin elke teamlid een rol speelt’, zegt Katleen Clappaert.
‘Vroeger waren we traditioneel georganiseerd, met veel hiërarchische lagen. Drie jaar geleden zijn we gestart met het horizontaler maken van onze organisatie. Onze managers werden opgeleid tot manager-coach. Dat was een noodzakelijke stap om zelfsturende teams te kunnen implementeren.’
Hoe werkt holacratie juist? ‘In onze kantoren zitten consulenten sinds kort met alle mogelijke specialisten samen in dezelfde ruimte. Elke specifieke uitdaging wordt besproken met de juiste betrokkenen. Zo worden problemen sneller opgelost en vragen sneller beantwoord. Omdat er minder vaste procedures zijn – en dus meer vrijheid – ervaren de medewerkers dat ze meer controle hebben over hun job. Die betrokkenheid resulteert in meer tevredenheid, zowel bij werknemers als bij klanten.’