Na zijn werkervaring bij een multinational richtte de Gentse softwarespecialist Zhong Xu een eigen bedrijf op. Motivatie? Inhoudelijk meer betekenis geven aan zijn werk en leven. Ondertussen vertaalt hij die filosofie naar al zijn medewerkers.
Na zijn informaticastudies aan Universiteit Gent ging Zhong Xu in 2010 aan de slag bij EVS Broadcast Equipment: wereldleider in technologieën voor live videoproducties. Alhoewel hij genoot van zijn werk, knaagde er iets. ‘Ik vroeg me af of er niet meer uit het leven te halen viel dan het afhandelen van projecten.’
Die vraag stelde ook Jan Hollez zich, een studiegenoot van Zhong Xu en collega bij EVS. Samen besluiten ze het antwoord te zoeken. Dat vinden ze in een eigen start-up. In 2012 richt het duo POISOS op: een mobiele kassa-app voor horecazaken, waarmee uitbaters in realtime hun verkoop volgen.
Onze generatie vraagt gemiddeld na zes maanden naar een nieuwe functie of andere taken.
‘We wilden een tool maken die een meerwaarde betekent voor onze economie. Dit kassasysteem voor tablets doet dat. Het geeft horecaondernemers een beter zicht op hun zaak. Zo kunnen ze die efficiënter uitbaten: voor zichzelf, hun personeel en hun klanten’, zegt Zhong Xu.
Geen tijd om te ondernemen
Met het cloud-kassasysteem voor tablets en smartphones bereikt POISOS snel honderden Belgische horecazaken. In 2014 fuseert de start-up met het Canadese Lightspeed. Zhong Xu gaat er aan de slag als global director of hospitality.
‘Plots zat ik in een wereldbedrijf en voelde ik dat het een uitdaging zou worden om het POISOS-dna te bewaren. Om de organisatie draaiende te houden, creëerden we extra managementlagen. Met meer en meer meetings als gevolg. Op een bepaald moment bleef er te weinig tijd over om te ondernemen. Je kan gerust zeggen dat ik me vragen stelden over de betekenis van wat ik aan het doen was. ’
Strikte grenzen geven het management een veilig gevoel, maar resulteren in verspilling van talent.
Eind september verlieten Zhong Xu en Jan Hollez Lightspeed. ‘Een moeilijke beslissing. Enerzijds zit je in een comfortabele gouden kooi binnen een financieel performant en groeiend bedrijf; anderzijds mis je een groter doel in je job.’
Talent zoekt betekenis
Zhong Xu en Jan Hollez zijn beide millennials. Misschien ligt daar de oorzaak van hun zoektocht naar betekenis in wat ze doen? ‘Wij behoren tot een generatie die van nature iets onrustiger is. Millennials zoeken voortdurend nieuwe uitdagingen. Dat merken we als we generatiegenoten aanwerven. Gemiddeld na zes maanden vragen ze een nieuwe functie of andere taken. Andere generaties zoeken ook naar betekenis, maar nemen - op basis van wat wij merken - sneller genoegen met een loonsverhoging.’
‘Werkgevers geven hun personeel best voldoende empowerment. Strikte grenzen geven het management een veilig gevoel, maar resulteren in verspilling van talent’, zegt Zhong Xu. ‘Laat de mensen zelf beslissingen nemen op basis van wat ze doen en weten. Maken ze fouten, dan leren ze daar uit. Zo zullen ze ook meer betekenis vinden in hun werk. Getalenteerde medewerkers een betekenisloze job aanbieden, is het beste recept om ze snel te zien vertrekken.’
Zitzak lost niets op
Blijft de vraag: hoe creëer je als werkgever betekenis voor je medewerkers? Niet met gratis drankjes, hapjes en zitzakken, maakt Zhong Xu zich sterk. ‘Dat is hip, maar lost niets op. Het is veel beter om je medewerkers goed te begeleiden in kleine, multidisciplinaire teams.’
‘In elk team bewaart een coach de structuur. Verder doet iedereen wat hij of zij wil. Medewerkers krijgen de verantwoordelijkheid en de vrijheid om zelf betekenis te geven aan hun job. Ze proeven van verschillende functies. Een designer neemt een stuk van de marketing op zich, een ontwikkelaar biedt klanten technische ondersteuning. Iedereen voelt waar hij en het bedrijf mee bezig zijn en wat dat betekent in de buitenwereld. Medewerkers zijn geen kleine schakel meer in een grote machine maar een betekenisvol onderdeel van de organisatie.’
Mensen willen leuke ervaringen
Vandaag zijn Zhong Xu en Jan Hollez druk bezig met Deliverect: een nieuw bedrijf waarmee ze eind dit jaar op horeca-uitbaters mikken. Hun software vereenvoudigt het online bestellen en leveren van eten.
Zhong Xu: ‘Wij bieden een centraal platform dat alle bestellingen bundelt, of die nu komen van Deliveroo, Uber Eats, Glovo, Foodpanda enzvoort. Nu gebruiken uitbaters per kanaal een andere tablet.’
De betekenis daarvan? ‘Restaurateurs zullen tijd besparen en hun klanten een betere service kunnen bieden. Bij Deliverect werken we met onze zeven medewerkers volgens hetzelfde principe. Niemand zit in een “hokje”. We werken allemaal samen zodat iedereen goed weet wat we doen en voor wie. We beseffen dat klanten geen nummers zijn, maar echte restaurateurs die eten serveren aan echte mensen. Eens je dat begrijpt, weet je ook hoe belangrijk het is dat onze oplossing onze klanten een aangename ervaring geeft.’