Logo
Tijd Connect biedt organisaties toegang tot het netwerk van De Tijd. De partners zijn verantwoordelijk voor de inhoud.

Generatie X loopt grootste risico op burn-out

©Marco Mertens

Onze arbeidsmodellen werken burn-out in de hand. Tot die conclusie komt Saskia Van Uffelen, onafhankelijk lid in de raad van bestuur bij AXA. ‘Bedrijven worden geconfronteerd met verschillende generaties. Die in hetzelfde keurslijf duwen, is vragen om problemen.’

Waarom leidt onze manier van werken tot burn-outs? ‘Het is als een elastiek die uitrekt. Je blijft eraan trekken tot hij in je gezicht uiteenspringt. En dan gaat het licht uit’, zegt Saskia Van Uffelen. ‘Je moet je leven zélf in handen nemen. Ook op professioneel vlak. Je werkgever zal je handje niet vasthouden. Je moet je eigen plan maken voor de toekomst.’

Sandwichgeneratie

Advertentie

Generatie X loopt het grootste risico op een burn-out, meent Saskia Van Uffelen. De reden? X’ers willen uitblinken in elk facet van hun leven. ‘Ze worden geplet tussen de verwachtingen van de babyboomers en die van de millennials. Dat zijn twee verschillende werelden. Net als de babyboomers willen X’ers carrière maken. En net als de millennials willen ze de wereld ontdekken, de perfecte ouder zijn, sociale engagementen aangaan en sportieve prestaties leveren. Op die manier zetten ze zichzelf in een haast onmogelijke spreidstand.’

Vier generaties in hetzelfde keurslijf: dat werkt niet

Saskia Van Uffelen
onafhankelijk lid raad van bestuur AXA

Millennials zijn flexibeler in hun carrièreplannen. ‘Een babyboomer studeerde rechten en ging werken als advocaat. Dat is vandaag anders: millennials studeren, gaan op wereldreis en kijken dan welke job ze te pakken krijgen. Of ze doen er nog een studie bovenop. Ze willen vooral ervaringen opdoen. Probleem: de werkplek is daar niet aan aangepast. We duwen jonge mensen in een vast stramien, maar op lange termijn leidt dat tot problemen’, zegt Saskia Van Uffelen.

Oude mentaliteit

Het gedrag van millennials brengt oudere generaties in de war. ‘Een vast contract overtuigt jongeren niet meer. Jarenlang bij hetzelfde bedrijf werken, dat is niet meer van deze tijd. Werkgevers hebben snel het gevoel dat jongeren alles willen, maar er niet voor willen werken. Ze zullen pas echt wakker geschud worden door generatie Z, die binnenkort de arbeidsmarkt betreedt en nog radicaler tegen de huidige stroom zal zwemmen. Dan zal de focus nog meer liggen op balans, uitdagende projecten en flexibel werken.’

Advertentie

Durf te veranderen

De boodschap van Saskia Van Uffelen is duidelijk. De klassieke manier van werken, is niet duurzaam. ‘Er is al een mismatch tussen vraag en aanbod op de arbeidsmarkt. Volgens Agoria zullen er in 2030 meer dan 500.000 vacatures open blijven staan. Zonder investeringen in menselijk kapitaal komen we er niet. Daarom moeten we vandaag voldoende durf hebben om onze manier van werken te veranderen, rekening houdend met uiteenlopende wensen van verschillende generaties.’

Advertentie
Lees verder
Logo
Tijd Connect biedt organisaties toegang tot het netwerk van De Tijd. De partners zijn verantwoordelijk voor de inhoud.