IT-dienstverlener Tyneso heeft alleen nog elektrische wagens in zijn wagenpark.
Sinds de oprichting in 2005 is Tyneso uitgegroeid tot een specialist in IT-oplossingen voor zowel middelgrote als grote ondernemingen. Doorgaans gaat het om bedrijven met 25 tot 500 IT-gebruikers. ‘We kunnen de hele IT in handen nemen: van strategisch advies en digitale transformatie tot databeveiliging en onderhoud’, zegt CEO Steven Tytgat. ‘Dankzij technologie kun je vandaag de dag van eender waar werken. Wij zorgen ervoor dat onze klanten efficiënt kunnen telewerken en zich minder dan vroeger moeten verplaatsen.’
Duurzaamheid is geen optie meer, het is een noodzaak. Bedrijfsleiders moeten niet panikeren, maar er is wel enige urgentie mee gemoeid. Kijk naar de Green Deal van Europa. Luister naar de verklaringen van politici. Grote Europese ambities: een netto nul-uitstoot van broeikasgassen bereiken tegen 2050 en daarmee het eerste klimaatneutrale continent ter wereld worden. In Start To Shift, een podcast van KBC in samenwerking met Tijd Connect, hebben we het over de uitdagingen, valkuilen en opportuniteiten die op het pad naar een duurzame economie liggen.
Beluister op Spotify | Apple Podcast | Deezer | Megaphone
Ook bij de eigen medewerkers tracht Tyneso het aantal verplaatsingen te beperken. Voor de medewerkers die geen fysieke handelingen moeten uitvoeren bij klanten is thuiswerk de norm. Zij komen in principe een of twee keer per week naar kantoor. Op die manier tracht de IT-dienstverlener het aantal gereden kilometers en dus ook de CO2-uitstoot te beperken. Verplaatsingen die toch moeten gebeuren, probeert het bedrijf zo duurzaam mogelijk af te leggen. ‘Onze bedrijfsvloot telt 14 wagens. Sinds drie jaar zit daar al geen enkele diesel- of benzinewagen meer tussen. Vanaf dit jaar hebben we zelfs geen hybride auto’s meer, maar alleen zuiver elektrische wagens’, zegt Tytgat.
Laadpalen
Op het Tyneso-kantoor werd daarom ook geïnvesteerd in voldoende laadinfrastructuur voor al die elektrische wagens. Intussen kunnen acht auto’s er tegelijkertijd opladen. De stroom wordt voorzien door zonnepanelen op het dak van de carport. ‘In het begin hadden we slechts vier laadpunten op kantoor en dat was onvoldoende. Niet elke werknemer kon zijn elektrische wagen gemakkelijk thuis opladen en de laadpalen op kantoor waren meteen bezet.’
‘Onze medewerkers kunnen steeds vaker op het bedrijventerrein van klanten hun elektrische wagens opladen’
Daarom besliste het bedrijf ook dat alle werknemers thuis een eigen laadpaal kregen. De verbruikte elektriciteit wordt vergoed door Tyneso. Werknemers krijgen een badge met automatische betaling waarmee ze hun elektrische wagen kunnen opladen aan zowel publieke laadpalen als de laadpaal thuis. ‘Een goed betalingssysteem voor de werknemers is een basisvereiste vooraleer je kunt beginnen met de omschakeling naar elektrische wagens’, zegt Tytgat.
Tijdens het webinar Start to Shift met Evy Gruyaert, op 18 november om 11.30 uur, geven KBC-experts en ondernemers u nieuwe inzichten. Registreer u hier. Tot dan!
Intussen merkt Tytgat ook dat de laadinfrastructuur in Vlaanderen langzaam uitbreidt. ‘Onze medewerkers kunnen steeds vaker op het bedrijventerrein van onze klanten hun elektrische wagens opladen. Ook langs de openbare weg is er meer laadinfrastructuur. Dat is een positieve evolutie. Het geeft vertrouwen om door te gaan.’
War for talent
Het is geen toeval dat Tyneso al vrij vroeg de omslag maakte naar een elektrisch aangedreven wagenpark. ‘IT’ers zijn typisch early adopters van nieuwe technologie. Ze zijn daar nu eenmaal heel gevoelig voor.’ Bovendien vormen de elektrische wagens een extra wapen in de war for talent die ongemeen hard woedt in de IT-sector. ‘De nieuwe generatie die nu de schoolbanken verlaat is er echt van overtuigd dat we onze aarde niet mogen stukmaken. Als je hen een dieselwagen zou aanbieden, zou dat weerstand kunnen oproepen. Maar een elektrische wagen, die niet alleen financieel interessant is maar ook een positieve ecologische impact heeft, wekt meteen hun interesse.’