Logo
Tijd Connect biedt organisaties toegang tot het netwerk van De Tijd. De partners zijn verantwoordelijk voor de inhoud.

‘Klanten willen betalen voor duurzame oplossingen’

De logistieke groep Ziegler heeft van duurzaamheid een sterk verkoopargument gemaakt – en dat in transport, een van de meest vervuilende sectoren.

Voor de internationale logistieke groep Ziegler staat duurzaamheid boven aan de lijst met prioriteiten. ‘Enkele jaren geleden was een duurzame oplossing voor een klant vooral nice to have, en mocht het niets kosten. Intussen is de mindset helemaal anders: klanten zoeken doelbewust duurzame oplossingen en willen daar ook voor betalen’, zegt Johan De Brauwer, managing director van Ziegler Belgium.

Advertentie

De groep, met een omzet van meer dan 1,2 miljard euro, is actief in land-, lucht- en zeetransport. Ook de hele logistieke keten voor het transport – van de opslag van goederen tot de orderpicking – zit in het dienstenaanbod van het bedrijf. ‘De transportsector behoort tot een van de meest vervuilende sectoren. We hebben dus een hele grote verantwoordelijkheid in het behalen van de klimaatdoelstellingen. En laten we eerlijk zijn: we worden daartoe ook gedwongen’, zegt De Brauwer. Toch wacht de logistieke groep niet tot ze van bovenaf maatregelen opgelegd krijgt. Zo werd vorig jaar het nieuwe hoofdkantoor in gebruik genomen in het Brusselse havengebied. Het is bijna een passief gebouw, een derde van het elektriciteitsverbruik wordt opgevangen door zonnepanelen op het dak en het regenwater wordt gerecupereerd. Er worden ook laadpalen geïnstalleerd voor elektrische voertuigen.

Elektrische cargobikes XXL

Ook in de kernactiviteiten doet de groep grote inspanningen. In de magazijnen rijden alleen nog elektrische vorkheftrucks. Vrachtwagens met Euro 4 en Euro 5-motoren zijn verdwenen uit de vloot en werden vervangen door vrachtwagens met Euro 6-motoren die minder CO2 uitstoten. Alle chauffeurs van de groep en haar onderaannemers krijgen trainingen in ecodriving, terwijl het rijgedrag van de chauffeurs ook wordt geanalyseerd met gespecialiseerde software. De Brauwer: ‘Zo kunnen we voor elke vrachtwagen het brandstofverbruik met enkele liters terugdringen. Dat is niet alleen goed voor het milieu, het betekent ook een aanzienlijke kostenbesparing.’

Webinar Start to Shift

Tijdens het webinar Start to Shift met Evy Gruyaert, op 18 november om 11.30 uur, geven KBC-experts en ondernemers u nieuwe inzichten. Registreer u hier. Tot dan!

Voor de distributie in steden zijn intussen de eerste elektrische bestelwagens besteld. En in de pakketbezorging experimenteert Ziegler in Brussel met extragrote cargobikes. Dat zijn elektrisch aangedreven driewielers, met een kleine oplegger achteraan die een laadvermogen heeft van 800 kilogram. Pakketten worden naar een kleine hub gebracht aan de rand van Brussel. Van daaruit worden ze door cargobikes naar de uiteindelijke bestemming in de stad gebracht. ‘Het experiment was een groot succes. Terwijl een klassieke distributiewagen dagelijks 25 stops afwerkt, doet een cargobike er dubbel zo veel. Logisch ook: met een fiets verlies je minder tijd in het verkeer en je hoeft geen parkeerplek te zoeken’, zegt De Brauwer. Het is de bedoeling om met 8 à 10 grote cargobikes de hele Brusselse stadsdistributie te dekken.

Advertentie

Verdere stappen

Om haar activiteiten in de toekomst verder te kunnen vergroenen, bracht KBC Ziegler in contact  met het adviesbureau Encon. Sinds begin 2021 helpen KBC en Encon  bedrijven om duurzame opportuniteiten in kaart te brengen, vorm te geven en te financieren. Samen verfijnen ze nu de duurzaamheidsstrategie van Ziegler én werken ze nieuwe groene initiatieven uit. KBC en Ziegler bekijken samen de nodige financieringsmodellen. Zo zijn KBC en Encon een katalysator en facilitator in de transitie van het transportbedrijf naar een nog duurzamere bedrijfsvoering.

Het argument dat we klanten kunnen helpen bij het opschonen van hun CO2-balans opent veel deuren.

Johan De Brauwer
managing director van Ziegler Belgium

Verkoopargument

Duurzame logistieke oplossingen zijn voor Ziegler uitgegroeid tot een verkoopargument. ‘Vanaf volgend jaar moeten bedrijven met meer dan 500 werknemers een CO2-balans voorleggen, waarbij de CO2-voetafdruk wordt gemeten en de basis kan zijn voor bepaalde taksen. Het transportluik heeft uiteraard een belangrijk aandeel in de CO2-uitstoot van een onderneming. De meeste bedrijven zien ons graag komen met voorstellen om de CO2-impact te verminderen’, zegt De Brauwer. ‘Het argument dat we klanten kunnen helpen bij het opschonen van hun CO2-balans opent veel deuren. Door proactief op zoek te gaan naar duurzame oplossingen hebben we een concurrentieel voordeel opgebouwd. Daarvan plukken we nu de vruchten.’

Advertentie
Lees verder
Logo
Tijd Connect biedt organisaties toegang tot het netwerk van De Tijd. De partners zijn verantwoordelijk voor de inhoud.