Door volop in te zetten op R&D profiteert coatingbedrijf Alro volop van de verduurzaming van de autosector.
‘De groene trend is de enige goede optie voor de toekomst en is het speerpunt van onze bedrijfsstrategie’, zegt Carl Bruynseels, technisch directeur van Alro Group. Het coating- en lakbedrijf is toeleverancier van grote auto- en vrachtwagenproducenten. Vandaag worden in Dilsen-Stokkem onderdelen gecoat voor de elektrische wagens van Audi en Volvo. Ook Porsche doet een beroep op hun expertise. Miljoenen voertuigen rijden rond met metaal- en kunststofonderdelen die werden gecoat of gelakt door Alro Group.
Innovatie
Onder impuls van het streven naar een energieneutrale samenleving is ook de autosector in volle beweging. Zowat alle autoconstructeurs hebben de bocht ingezet naar de productie van elektrische wagens. Bruynseels: ‘Daarin hebben we heel snel opportuniteiten gezien. De onderdelen in de batterijbehuizing van elektrische wagens vormen voor ons bijvoorbeeld een nieuwe niche. Want die vragen een hele specifieke behandeling.’ Voor een optimale geleiding moeten immers alle oppervlakten die op mekaar worden gemonteerd minutieus lakvrij worden gemaakt. Bij gewone onderdelen kan dat met plakband gebeuren, maar voor batterijonderdelen van elektrische wagens is die aanpak te rudimentair. ‘Via eigen R&D ontwikkelden we daarvoor een specifieke lasertechnologie, waardoor we nu heel sterk staan in deze niche’, zegt Bruynseels.
Zelf intern innoveren, het was een bewuste keuze voor Alro. ‘We triggeren onze medewerkers om mee te zoeken naar verbeteringen. Liever dan te wachten tot iemand anders nieuwe technologie ontwikkelt, willen onze medewerkers zelf iets in beweging zetten. Dat werkt heel motiverend’, zegt Bruynseels.
Alro zoekt ook extern naar innovatie. Zo ging de groep een partnerschap aan met het Duitse IPC dat een coating ontwikkelde voor de behuizing van accu’s voor elektrische wagens. Wanneer de batterij vuur vat, kan die coating de brandverspreiding aanzienlijk vertragen en zo de bestuurder en de passagiers meer tijd geven om uit de auto te raken. ‘Het brandgevaar van elektrische autobatterijen is een punt van bezorgdheid. Ook daar hebben wij nu een concrete oplossing’, zegt Bruynseels.
Duurzaamheid is geen optie meer, het is een noodzaak. Bedrijfsleiders moeten niet panikeren, maar er is wel enige urgentie mee gemoeid. Kijk naar de Green Deal van Europa. Luister naar de verklaringen van politici. Grote Europese ambities: een netto nul-uitstoot van broeikasgassen bereiken tegen 2050 en daarmee het eerste klimaatneutrale continent ter wereld worden. In Start To Shift, een podcast van KBC in samenwerking met Tijd Connect, hebben we het over de uitdagingen, valkuilen en opportuniteiten die op het pad naar een duurzame economie liggen.
Beluister op Spotify | Apple Podcast | Deezer | Megaphone
Productieproces
Alro speelt niet alleen met nieuwe technologie in op de duurzame transitie, ook de eigen productieprocessen werden de voorbije jaren duurzaam gemaakt. Waar mogelijk gebruikt de onderneming watergedragen lak in plaats van meer vervuilende solventgedragen lak. En het uitbakken van de gelakte onderdelen gebeurt intussen op lagere temperatuur, waardoor de ovens minder energie verbruiken. Het restwater van de productieprocessen wordt maximaal hergebruikt en het bedrijf wekt zelf energie op met zonnepanelen en twee windturbines. Hoewel het productieproces vrij energie-intensief is, wordt zowat de helft van de nodige energie zelf opgewekt. ‘We houden onze ecologische voetafdruk zo klein mogelijk. Want er is onmiskenbaar een groene revolutie aan de gang. We merken het aan onze klanten, die steeds vaker eisen stellen rond duurzaamheid. Als wij daar zelf niet zo sterk op zouden inzetten, zou het vaak niet eens de moeite zijn om nog een offerte op te stellen’, besluit Bruynseels.
Tijdens het webinar Start to Shift met Evy Gruyaert, op 18 november om 11.30 uur, geven KBC-experts en ondernemers u nieuwe inzichten. Registreer u hier. Tot dan!