Logo
Tijd Connect biedt organisaties toegang tot het netwerk van De Tijd. De partners zijn verantwoordelijk voor de inhoud.

‘De volgende stap is onze leveranciers duurzamer maken'

‘Als dertigers hebben mijn zus en ik toch een andere visie op duurzaamheid dan onze ouders.’ - Filip Vanderbauwhede, Buying Director bij Mistral Home

Om zijn ecologische voetafdruk te verkleinen pakte textielbedrijf Mistral Home onder andere de verwarming van zijn magazijnen en het afvalbeheer al aan. Maar daar blijft het niet bij. ‘Onze sector heeft nog een ouderwets imago. Dat willen we van ons afschudden door een pionier op het vlak van duurzaamheid te zijn.’

‘Ook als kleine kmo kunnen we bijdragen aan een betere wereld, en iets doen aan de klimaatopwarming’, zegt Filip Vanderbauwhede, Buying Director bij Mistral Home, een textielbedrijf gespecialiseerd in onder meer bed- en tafellinnen. Het familiebedrijf uit Nazareth heeft ook een kantoor in Pakistan en China, om de kwaliteitscontrole bij de lokale leveranciers te overzien. Daarnaast doet het nog een beroep op een productiesite in Polen.

Samen met zijn zus neemt Filip Vanderbauwhede stilaan de leiding over van het bedrijf, nu zijn ouders – 65 en 68 jaar – zich langzaam terugtrekken uit de onderneming. Die transitie gaat gepaard met een nieuw duurzaamheidsbeleid. ‘Mijn zus en ik zijn dertigers en we hebben daar toch een andere visie op dan onze ouders. Wij zetten er nog harder op in. We doen dat niet alleen omdat we het zelf belangrijk vinden, maar ook omdat we merken dat zowel  distributeurs, sollicitanten én eindklanten hier duidelijk meer en meer belang beginnen aan te hechten’, zegt Vanderbauwhede.

Advertentie
De podcast die duurzaamheid concreet maakt voor bedrijven

Duurzaamheid is geen optie meer, het is een noodzaak. Bedrijfsleiders moeten niet panikeren, maar er is wel enige urgentie mee gemoeid. Kijk naar de Green Deal van Europa. Luister naar de verklaringen van politici. Grote Europese ambities: een netto nul-uitstoot van broeikasgassen bereiken tegen 2050 en daarmee het eerste klimaatneutrale continent ter wereld worden. In Start To Shift, een podcast van KBC in samenwerking met Tijd Connect, hebben we het over de uitdagingen, valkuilen en opportuniteiten die op het pad naar een duurzame economie liggen.

Daarom werd vorig jaar een intern duurzaamheidscomité opgericht met vertegenwoordigers uit elke afdeling van het bedrijf, zoals het magazijn, de productie en de verkoop. Vanderbauwhede: ‘We komen maandelijks samen, om te kijken hoe we zowel onze twee gebouwen als onze werkzaamheden in hun totaliteit kunnen verduurzamen. Het voorbije jaar zijn we er zo in geslaagd om duidelijke doelstellingen te formuleren en daar ook concrete maatregelen aan te koppelen.’

Energie

Bij het zetten van stappen richting een meer duurzame onderneming laat Mistral Home zich bijstaan door KBC en zijn partner Encon, een adviesbureau dat gespecialiseerd is in het begeleiden van bedrijven in een duurzaamheidstransitie. Na een verkennend gesprek met KBC en Encon, besloot de familie Vanderbauwhede om zich initieel te focussen op het terugdringen van hun CO2 uitstoot. In eerste instantie bracht Encon de bestaande CO2 footprint van het bedrijf – doorheen de ganse keten – in kaart. Vervolgens werden de nodige initiatieven opgelijst om die uitstoot effectief te gaan terugdringen. Aardgas, gebruikt voor de verwarming van de magazijnen, bleek één van de grootste boosdoeners. Van de 250 ton CO2 die jaarlijks werd uitgestoten, kwam 162 ton van aardgas. Daarom tekende Mistral Home in op de groepsaankoop zonnepanelen die Encon georganiseerd heeft.

Webinar Start to Shift

Tijdens het webinar Start to Shift met Evy Gruyaert, op 18 november om 11.30 uur, geven KBC-experts en ondernemers u nieuwe inzichten. Registreer u hier. Tot dan!

Advertentie

‘Intussen ligt het dak van een van de twee bedrijfsgebouwen vol met zonnepanelen. De grootste oorzaak van CO2-uitstoot is daarmee al aangepakt.’  De tweede grootste bron van CO2-uitstoot zijn de bedrijfswagens. ‘Momenteel willen we tegen 2023 minstens 20% elektrische bedrijfswagens hebben. Tegen 2026 zal dit hoogstwaarschijnlijk - gelijklopend met de maatregelen van de overheid - 100% worden.’

Afvalbeheer en nieuwe productlijnen

Daarnaast maakte het textielbedrijf ook van het afvalbeheer een prioriteit. De komende periode wordt plastiek verpakking, die nu reeds bio-afbreekbaar is, zo veel mogelijk vermeden. Een projectgroep met mensen uit alle afdelingen ontwikkelt nieuwe verpakkingen. Intussen wordt er geëxperimenteerd met circulaire productielijnen, waar textielafval wordt gebruikt voor de productie van nieuw textiel. Er is ook de ambitie om jaarlijks twee nieuwe ecologische productlijnen te lanceren, waarbij het veel milieuvriendelijkere Ecovero viscose het katoen vervangt. ‘Textielbedrijven hebben vaak nog een ouderwets imago. Dat willen we van ons afschudden door in onze sector een pionier op het vlak van duurzaamheid te zijn.’

Leveranciers

Mistral Home is zelf geen productiebedrijf. Maar de volgende stap is om ook het productieproces bij de leveranciers duurzamer te maken. ‘Daar zit natuurlijk de echt grote CO2-uitstoot. Langzaamaan voeren we ook bij onze leveranciers de druk op om te verduurzamen. In China en Pakistan is dat nog lang niet zo vanzelfsprekend als bij ons. Het is een geleidelijk proces, maar we zijn goed op weg’, besluit Vanderbauwhede.

Advertentie
Lees verder
Logo
Tijd Connect biedt organisaties toegang tot het netwerk van De Tijd. De partners zijn verantwoordelijk voor de inhoud.