Bij Tiense Suikerraffinaderij komt de elektrificatie van het bedrijfswagenpark op toerental. Goede communicatie is daarbij cruciaal.
“De elektrificatie van ons wagenpark hebben we vijf jaar geleden al ingezet. Maar pas door de coronacrisis is de mindset bij veel medewerkers veranderd”, zegt Eric Stiers, hr-verantwoordelijke bij Tiense Suikerraffinaderij. Het bedrijf is een onderdeel van het Duitse Südzucker. De groep telt in ons land 1.276 werknemers, waarvan er ongeveer 260 rondrijden met een bedrijfswagen. Zo’n 20 procent daarvan is al volledig elektrisch of plug-inhybride. “Momenteel hebben we nog 40 plug-in hybrides en 10 elektrische wagens in bestelling. Naarmate leasecontracten aflopen, komt daar jaarlijks nog eens hetzelfde aantal bij”, zegt Stiers.
De voorbije jaren was het niet zo eenvoudig om medewerkers te overtuigen om voor een elektrische wagen te kiezen. “Communicatie is heel belangrijk, want je moet veel mythes doorprikken. Ik heb ontelbare keren moeten horen dat mensen voor hun jaarlijkse zomervakantie een grote monovolume nodig hadden. Ze wilden geen elektrische auto vanwege het beperktere rijbereik, hoewel er met de snellaadpalen langs de snelweg laadmogelijkheden zijn. Gelukkig beseffen de meeste mensen intussen dat ze die heel verre verplaatsing slechts één keer per jaar afleggen en dat door het structurele thuiswerk een grote wagen minder belangrijk is.”
Eigen stroomproductie
De vestiging in Tienen telt 80 laadpalen, waarvan 10 publieke laadpalen. Momenteel zijn er nog eens 20 laadpalen in bestelling. Voor die grote hoeveelheid laadpalen heeft het bedrijf een gigantisch elektrisch vermogen nodig. Die stroom kan het rechtstreeks van het hoogspanningsnet halen, omdat de fabriek een grootgebruiker is. Van september tot januari produceert de onderneming zelf voldoende elektriciteit. Tijdens die periode worden de meeste suikerbieten verwerkt. Bij het verwerkingsproces van suikerbieten komt een enorme hoeveelheid stoom vrij, die wordt omgezet in stroom voor de laadpalen.
Bij het verwerkingsproces van suikerbieten komt een enorme hoeveelheid stoom vrij, die wordt omgezet in stroom voor de laadpalen.
Werknemers met een elektrische bedrijfswagen krijgen ook een laadpaal thuis. De kostprijs daarvan zit in hun leasebudget. Om de wagen op te laden, kunnen ze hun laadkaart gebruiken waarmee ze ook kunnen laden aan de laadstations op de bedrijfsterreinen.
“We zijn wel wat geschrokken van de impact op de boekhoudkundige verwerking”, zegt Stiers. “De vergoeding voor het thuisladen gebeurt via de tussenkomt van een externe partner. Het gebruik van de laadpalen op de bedrijfsterreinen – zowel door werknemers als door externen – volgt een hele andere flow. Voor de boekhoudafdeling is dat toch een hele uitdaging die je goed moet voorbereiden.”
Kennis automarkt is een must
Het illustreert dat de omslag naar een elektrisch wagenpark meer omvat dan de keuze voor een ander automodel. “Een onderneming heeft een partner nodig die een veel bredere kennis heeft van de automarkt”, vindt Stiers. Die partner vond Tiense Suikerraffinaderij in KBC Autolease. “Zeker bij de overgang van een klassiek leasebudget naar een budget op basis van total cost of ownership konden we die ondersteuning goed gebruiken. Bovendien hebben we het belang gemerkt van een partner die de vinger aan de pols houdt van de snel wijzigende fiscaliteit.”