Familiebedrijf Vandersanden verduurzaamde het productieproces tot wat technisch mogelijk is. Hetzelfde gebeurt nu met het wagenpark van het bedrijf.
Familiebedrijf Vandersanden uit Bilzen is een van de grootste baksteen producerende bedrijven in Europa. Het maakt onder meer gevelstenen en straatstenen in productiesites verspreid over België, Nederland en Duitsland.
‘Duurzaamheid is een topprioriteit voor onze onderneming. Want we willen in de eerste plaats bijdragen aan het geluk van mensen. Onze economische groei en financiële winst staan daarin niet voorop. Winst is in de eerste plaats een middel om onze maatschappelijke doelstellingen te realiseren’, zegt afscheidnemend CFO Guy Wauters.
Omdat bakstenen in de oven worden gebakken, is de uitstoot van CO2 een onvermijdelijk onderdeel van het productieproces. ‘We hebben enorm geïnvesteerd in de energiezuinigheid van onze fabrieken, maar intussen hebben we daar de limieten bereikt van wat technisch mogelijk is.’
Het baksteenbedrijf experimenteert verder met de productie van smallere bakstenen die minder lang gebakken moeten worden en zelfs met de ontwikkeling van bakstenen die gemaakt worden uit opgevangen CO2. ‘Zulke bakstenen zijn nog niet meteen voor morgen. Maar we werken eraan, net omdat we een pioniersrol willen spelen in de sector.’
Mobiliteit
De focus op duurzaamheid trekt Vandersanden ook door in zijn mobiliteitsbeleid. ‘Al bijna tien jaar zetten we systematisch in op de verduurzaming van onze bedrijfswagens’, zegt Wauters. Zo moeten werknemers voor hun salariswagen minder loon inleveren naarmate ze kiezen voor een wagen met een hogere ecoscore. Hoe hoger de ecoscore, hoe milieuvriendelijker de wagen.
‘Daarnaast hanteren we ook een minimale ecoscore, die we elk jaar stelselmatig optrekken. Voor dieselwagens is er geen plaats meer in ons wagenpark.’
Tijdens het webinar Start to Shift met Evy Gruyaert, op 18 november om 11.30 uur, geven KBC-experts en ondernemers u nieuwe inzichten. Registreer u hier. Tot dan!
Die evolutie wordt nog versneld onder impuls van de nieuwe fiscale regels voor bedrijfswagens. Tussen 2023 en 2026 bouwt de overheid de fiscale voordelen voor brandstof- en hybride wagens af. Vanaf 2026 zullen alleen elektrische bedrijfswagens nog fiscaal aftrekbaar zijn.
‘In ons land hebben we 150 bedrijfswagens, daarvan rijdt zowat een vijfde elektrisch of hybride. Dat aantal zal de komende jaren sterk stijgen. Daarom werken we nu volop aan een beleid rond de laadinfrastructuur. Dat is niet vanzelfsprekend, omdat de situatie van elke medewerker anders is.’
Het aantal elektrische wagens zal bij ons de komende jaren sterk stijgen. Daarom werken we nu volop aan een beleid rond de laadinfrastructuur.
Want een werknemer die op het platteland woont heeft op zijn oprit plaats voor een laadpaal, maar een werknemer met een appartement in de stad kan geen eigen laadpaal zetten. En terwijl de ene thuis energie opwekt met zonnepanelen en zo zijn elektrische wagen kan opladen, is de andere afhankelijk van het elektriciteitsnet.
Fietslease
Het volledige wagenpark is eigendom van Vandersanden. De wagens werden aangekocht zonder externe financiering. ‘Via KBC werd binnen het globale kredietpakket een groene tranche afgelijnd voor duurzame investeringen met rentesteun van de Europese Investeringsbank.
Het baksteenbedrijf deed op die kredietlijn een beroep voor de financiering van zonnepanelen en voor de bouw van een eerste windmolen.’
Het mobiliteitsbeleid van Vandersanden draait niet alleen om auto’s. Zo kregen werknemers ook al de kans om een fiets te leasen. Van de 300 medewerkers in België koos ongeveer een kwart voor een leasefiets.
‘Dat was geen overdonderend succes. Maar dat hoeft ook niet. Wij bieden het aan en het is aan de medewerkers om te beslissen of ze daar behoefte aan hebben’, zegt Wauters.