Om het tekort aan mensen met een IT-profiel te counteren is er meer nodig dan wachten op een mirakeloplossing vanuit het onderwijs. Inzetten op een andere perceptie, op reskilling en upskilling en flexibele carrièrepaden aanbieden, kunnen een uitweg bieden. Een gesprek met Andy Stynen, CEO van Ausy BeLux en CDO van Ausy Group.
Je wagen ontgrendelen met de telefoon, betalen door met een kaart te wuiven, of de luidspreker vragen hoe het weer in Barcelona is. Technologie is in vele domeinen van ons economische en privéleven vanzelfsprekend en onmisbaar geworden. Zonder technologie komt er geen stroom uit het stopcontact of zelfs geen water uit de kraan.
Er zijn echter mensen nodig om dat allemaal mogelijk te maken. Veel mensen. Alleen al in de technologiesector zouden er volgens sectorfederatie Agoria de komende 10 jaar 40.000 extra jobs in België bij kunnen komen. En net aan mensen met een IT-profiel is er al decennia een groot tekort.
Er is meer dan Excel en Word
Andy Stynen (CEO van Ausy BeLux en CDO van Ausy Group) ziet verschillende oplossingen om de uitdagingen te tackelen. ‘Mijn zoontje van 2,5 jaar weet precies hoe hij zijn grootouders kan videobellen. Alleen zal het nog jaren duren voor hij ook op school technologische vaardigheden aangeleerd krijgt’, zegt hij.
‘In de lagere school, of misschien zelfs spelenderwijs in de kleuterschool, zouden kinderen al kennis mogen maken met technologie, en met STEM in het algemeen (Science, Technology, Engineering & Mathematics). Er bestaan bijvoorbeeld heel wat pedagogische oplossingen om kinderen spelenderwijs te leren programmeren. IT maakt hen niet alleen al op jonge leeftijd weerbaarder tegen misbruik en de risico’s van technologie, het helpt hen ook hun logisch denkvermogen te ontwikkelen. In de praktijk draait IT op school helaas al te vaak alleen rond Excel en Word.’
Impact maken met IT
Niet alle kinderen hoeven even diep in het technologiebad te duiken. ‘Maar het is goed dat elk kind een stevige basis krijgt. Of je nu later computeranalist, verpleegkundige of fiscalist wordt: er zijn weinig beroepen waar je nog zonder technologie kunt’, zegt Andy Stynen. De inspanningen kunnen uiteraard niet louter en alleen vanuit het onderwijs komen.
‘We moeten ook in eigen boezem kijken. Het is ook ónze verantwoordelijkheid om jongeren warm te maken voor een carrière in de technologie. Helaas leeft nog de perceptie dat IT zich afspeelt in achterkamers, kelders en garages. En dat IT een job is voor nerds die nooit het daglicht zien. In het beste geval wordt IT geassocieerd met veel programmeren en veel wiskunde, waardoor heel wat jongeren zich niet gemotiveerd voelen om in die richting verder te studeren.
IT biedt een zekere, impactvolle en lucratieve carrièrekeuze.
IT moeten we meer promoten als een domein waarin je veel impact kunt hebben. Omdat technologie centraal staat in het dagelijkse leven, mag IT niet langer worden gezien als een niche. IT zou algemeen erkend moeten worden als een zekere, impactvolle en lucratieve carrièrekeuze. Zo is een initiatief als ‘Ondernemers voor de klas’, waar ik zelf al meermaals aan deelnam, al een mooi praktijkvoorbeeld van hoe jongeren warm gemaakt kunnen worden voor STEM en voor IT in het bijzonder.’
Van de ene taal naar de andere
De oplossing zit volgens Andy Stynen niet alleen in de instroom langs de onderkant en in een meer realistische perceptie op IT, maar ook in de instroom langs de zijkant. Herscholing dus.
‘Wat vertalers en tolken doen, is in de kern eigenlijk hetzelfde als wat een analist doet in een IT-project: iets uit de ene taal interpreteren en omzetten naar de andere (computer)taal. De denkpatronen om de vertaalslag te maken van een nood naar een oplossing zijn gelijkaardig’, maakt hij de vergelijking.
‘Ook voor mensen die op de schoolbanken alleen geleerd hebben hoe een tekstverwerkingsprogramma werkt of hoe je een website voor je sportclub maakt, zijn er carrièremogelijkheden in IT. Je hoeft vandaag geen IT-diploma te kunnen voorleggen om als IT’er aan de slag te gaan. Het enige wat je nodig hebt, is de drive om te leren en wat tech savvy zijn.’
Generalisten en specialisten
Ook al is veel technologie laagdrempeliger dan ooit gemaakt – dankzij onder meer low code en no code – toch blijft de nood aan experts hoog. ‘Steeds meer oplossingen maken het mogelijk dat mensen zonder IT-achtergrond met software kunnen werken om bijvoorbeeld geautomatiseerde bedrijfsprocessen te bouwen. Ook huis-, tuin- en keukentoepassingen kun je misschien nog zelf ontwikkelen en beheren.
Vertalers en analisten in een IT-project doen eigenlijk hetzelfde: iets uit de ene taal interpreteren en omzetten in de andere (computer)taal.
Maar dat betekent niet dat bedrijven daardoor plots geen IT-specialisten meer nodig hebben. Want dergelijke toepassingen moeten op het einde van de rit nog altijd schaalbaar, veilig en integreerbaar zijn met andere digitale applicaties en systemen. En met de evolutie in het volume aan data, zal de nood aan specialisten alleen maar groter worden. Er worden ook voortdurend nieuwe technologieën ontwikkeld. En dat in een sector die altijd al in de frontlinie stond van de war for talent.’
Jongeren klaarstomen
Als onderdeel van de hr-dienstverlener Randstad levert Ausy technologische oplossingen aan klanten, en maakt het van zijn consultants de spil van innovatieve projecten. Talenten onboarden voor een job in IT, is ook bij Ausy een constante uitdaging. En daarvoor wordt geen enkele moeite gespaard.
‘We helpen jongeren klaarstomen. Voor je eindwerk een applicatie bouwen, is iets totaal anders dan toepassingen bouwen die schaalbaar, secure en compliant moeten zijn. Daarom zorgen we voor doorgedreven opleidingen en trainingen’, aldus Andy Stynen.
‘Daarnaast focussen we sterk op reskilling en upskilling, onder andere via onze Ausy Academy, waarbij we mensen helpen omscholen naar de noden die we bij de klanten zien. Denk bijvoorbeeld aan financial controllers die we klaarstomen voor een job als data engineer. Dat is natuurlijk een werk d at nooit af is. Levenslang leren hoort erbij.’
Carrière als een metroplan
Carrières verlopen al lang niet meer in een rechte lijn en zeker niet in IT. ‘Ik vergelijk een carrièrepad graag met een metroplan. Je stapt in een station op een bepaalde lijn, gaat een paar stationnetjes verder, stapt daar over op een andere lijn, enzovoort tot je misschien weer ergens op een andere lijn terechtkomt’, legt Andy Stynen uit.
‘Dat is ook wat wij bij Ausy faciliteren: de flexibiliteit om in verschillende richtingen te kunnen groeien. Ruimte geven om sprongen voorwaarts te maken, maar ook om zijsprongen te maken en andere ervaringen op te doen. Het is vandaag noodzakelijk om niet te generaliseren in carrièrepaden, maar te personaliseren. Dat vraagt natuurlijk om een ander hr-beleid.’