Om succesvol te innoveren, moeten bedrijven álle beschikbare brains inzetten. ‘Vaak is een probleem zo complex dat je er met je eigen mensen alleen niet uitkomt’, klinkt het bij EY CogniStreamer. Dus zet het bedrijf daarvoor samenwerkingsplatformen op.
‘Zowel de periode die je hebt om een product te ontwikkelen als de periode waarin dat product succesvol is, is vandaag veel korter dan vroeger. En daardoor zit er een enorme druk op bedrijven om te innoveren’, zegt Hein De Keyzer, vennoot EY CogniStreamer. EY CogniStreamer versnelt dat proces door met digitale platformen samenwerkingen te vergemakkelijken. ‘Het gaat om gestructureerde processen waarmee je alle brains kunt gebruiken die je nodig hebt, ook als die buiten het bedrijf zitten.’
‘Vroeger bleef innovatie vaak beperkt tot het R&D-departement’, pikt director Wim Soens in. ‘Dat bedacht dan een oplossing waarvoor het vervolgens een probleem ging zoeken. Die push-strategie werkt in de meeste industrieën niet meer, omdat je zo bijna altijd te laat komt. Nu vertrek je van een probleem dat je eerst in de markt geïdentificeerd hebt. Maar vaak is dat probleem zo complex, dat je wel moet samenwerken met externe partijen die een deel van de oplossing kunnen aanbrengen.’
‘Het gaat verder ook om marketing en cocreatie met leveranciers, klanten en onderzoeksinstituten’, vult De Keyzer aan. ‘De behoefte om daarmee geconnecteerd te zijn, is vandaag enorm groot. Als je dat niet bent, mis je kansen.’
‘We zijn in onze genen gedoemd om internationaal te gaan.’
En daar komt EY CogniStreamer op de proppen. Zijn softwareplatformen maken het mogelijk om ideeën voor nieuwe producten, processen of diensten te bespreken en te testen. Zo kunnen bedrijven als Bekaert, KBC en Procter & Gamble hun voelsprieten uitsteken om te achterhalen wat bij hun klanten leeft. Ze kunnen vervolgens samenwerken met externe partijen om een product of dienst te ontwikkelen, en dat voorleggen aan klanten. ‘Zo werk je heel wat onzekerheden weg en beperk je risico’s’, aldus Soens.
Er zijn drie types van gebruikers, legt Wim Soens uit. Voor de eerste groep werd een zeer gebruiksvriendelijke applicatie ontwikkeld die er uitziet als een sociaal netwerk. ‘Zij zijn de massa die in het begin zo belangrijk is. Innovatietrajecten starten namelijk meestal met een vraag of probleemstelling, waarna ideeën worden uitgewisseld. In de volgende laag zitten de teams die de geselecteerde ideeën uitwerken. Ze beschikken daarvoor over meer geavanceerde tools zoals sterkte-zwakteanalyses. Tot slot er is de cockpit, waar een select groepje, zoals innovatiemanagers, alle processen aanstuurt. Zij kiezen bijvoorbeeld de vragen die voorgelegd worden aan de community, stellen de teams samen, en volgen de uitwerking op.’
De software van EY CogniStreamer zet grote bedrijven niet alleen aan om te innoveren zoals een start-up, maar ook om te innoveren mét start-ups. Een mooi voorbeeld daarvan is de incubator Start it@kbc. ‘Daarvoor maakten we een portaal waar starters hun project kunnen posten’, legt De Keyzer uit. ‘Een community van experts, zowel van de bank als daarbuiten, beoordeelt die en selecteert er enkele die opgevolgd worden door specialisten die van overal kunnen komen.’
‘Vaak is een probleem zo complex dat je wel moet samenwerken met externe partijen.’
EY CogniStreamer onderscheidt zich van andere aanbieders van collaboratieve platformen doordat het bovenop zijn software ook begeleidende diensten aanbiedt. Die zijn nog uitgebreid nu het bedrijf is overgenomen door EY. Voorbeelden van die diensten? Hulp bij het opstellen van de juiste vragen voor de community, en het modereren van wat op de platformen gebeurt. ‘Wij brengen mensen van verschillende organisaties met elkaar in contact als zij ideeën hebben die op elkaar aansluiten, maar ze dat niet van elkaar weten’, illustreert Soens.
Met de overname van CogniStreamer vergroot EY zijn kennis van digitale transformatie en big data. Omgekeerd krijgt het platformbedrijf toegang tot een wereldwijd netwerk. ‘We zijn in onze genen gedoemd om internationaal te gaan’, glimlacht De Keyzer. Begrijpelijk, in België heeft het bedrijf namelijk al bijna alle Bel20-bedrijven als cliënt.