Data-analytics in de strijd tegen sluikstorten
Data-analytics in de strijd tegen sluikstorten
Digitaliseren is meer dan een buzzwoord. Het maakt bijvoorbeeld uw stad schoner. Samen met EY werkte Ivago in Gent een oplossing uit waarmee het sluikstorten sneller en efficiënter kan aanpakken: van meldingsapps voor burgers tot tablets voor de vuilnisman.
Johan De Clercq rijdt voor Ivago, de Intergemeentelijke Vereniging voor Afvalbeheer, in zijn vuilniswagen rond in Gent, op zoek naar sluikstort. ‘Ik vond al autobanden, kasten, halve moto’s, werkelijk alles. Alleen geld, dat heb ik nog niet gevonden’, lacht hij.
Sluikstorten is een groot probleem in en rond Gent. Ivago zocht een oplossing om de tracering vlot en efficiënt te laten verlopen en kwam bij digitalisering uit. Gudrun Segaert, projectmanager bij Ivago: ‘Gent schoon houden, dat is onze taak. En dan moet je snel kunnen reageren. Als je elke melding manueel behandelt, moet je alles overtypen en het document meegeven aan een chauffeur, die je onderweg nauwelijks kunt bereiken.’
Johan De Clercq toont hoe het vroeger ging. ‘Dit is mijn stratenplan, je ziet dat het ondertussen een paar wereldoorlogen heeft overleefd’, lacht hij. ‘Ik ken Gent wel, maar moest toch ook veel adressen opzoeken. En als er dan eentje was op bladzijde 81 in vak 8 en eentje in vak 11 op dezelfde bladzijde, dan zorgde ik ervoor dat ik die twee oproepen samen deed.’
Toeval is een algoritme
Ivago is een voorloper in digitalisering, vindt Ingmar Christiaens, EY-expert in digitaliseringsprocessen. ‘Alle bedrijven zijn ondertussen min of meer gedigitaliseerd. Denk maar aan je bakker die op Facebook zijn beste taarten toont. Maar echt interessant wordt het als je de limieten opzoekt en gaat nadenken over wat nog méér mogelijk is.’ Daar toont de EY WaveSpace zijn waarde. ‘Je hebt er geen laptop, geen gsm’, legt Ingmar Christiaens uit, ‘je haalt mensen uit hun comfortzone, uit hun werkelijkheid. En dat maakt de acceptatie van verandering eenvoudiger.’
De verandering voor Ivago is gebaseerd op data-analytics. ‘Dat betekent dat je onderzoekt hoe je data eenvoudig kunt gebruiken en hoe je waarde uit data kunt halen’, zegt Christiaens. ‘Toeval bestaat niet meer vandaag. Als je advertenties ziet verschijnen op je Facebookpagina, of updates van vrienden die je boeien, is dat geen toeval, maar een algoritme. En dat is ook data-analytics.’
45 vlaggetjes
Onderweg in Gent zoekt Johan De Clercq op zijn tablet naar de volgende sluikstortmelding. Hij heeft 45 locatievlaggetjes, en kan ook het adres zien, de route, en wat er precies ligt. Zodra alles is opgeruimd, vinkt Johan de locatie af. Gudrun Segaert: ‘Johans app is gebaseerd op meldingen van burgers via de app van de stad Gent. Vroeger kregen we een mail bij elke melding, maar dat was niet optimaal. Dus zijn we meldingen gaan visualiseren en catalogiseren. Je beslist dus meteen of iets opgehaald moet worden of niet. En de opdracht belandt onmiddellijk in de tablet van de medewerker onderweg.’
Betekent die digitalisering een tijdsbesparing voor Ivago? ‘Ik vind het moeilijk om de winst uit te drukken in tijd. Want we krijgen nu meer meldingen dan vroeger, zo’n 3.000 per maand. We kunnen wel meer meldingen verwerken met hetzelfde aantal medewerkers.’
Mee met de vuilniswagen
De digitalisering bij Ivago werd meer dan grondig voorbereid. Nog voor de eigenlijke SAP-opleiding, werd per groep werknemers uitgelegd wat er zou veranderen aan hun werk. Daarna liepen de verschillende afdelingen samen het hele proces door. En zodra het systeem live ging, kregen de medewerkers van Ivago iemand van het EY-team naast zich. ‘De mensen van EY draaiden gewoon mee met die van Ivago. Ook als dat betekende dat je om 6 uur ’s ochtends mee moest rijden met de vuilniswagen’, zegt Gudrun.
‘Dat was heel leuk’, zegt Ingmar Christiaens. ‘Meestal zitten wij voor onze projecten in een vergaderzaal. Nu konden we echt zien hoe het eindresultaat gebruikt wordt.’
Hotspots
Is Gent dan nu afvalvrij? Helaas niet, zegt Gudrun Segaert: ‘Er is veel sluikstort. En je hebt ook hotspots, plaatsen in Gent waar altijd opnieuw gestort wordt. Maar ook daar is data-analytics nuttig: je gaat na waar gestort wordt, vooral in de week of in het weekend, en hoe snel we het opruimen. We reageren nu veel sneller.’
‘Je hebt burgers die constant klagen op sociale media over hun buurt en hoe vuil die is’, zegt Christiaens. ‘Maar wat helpt dat? Niets. Dan kun je hen beter een communicatiemiddel geven, waarmee ze niet alleen sluikstort kunnen melden, maar ook feedback krijgen als het opgelost is.’