38Kom als winnaar uit de digitale revolutie
Tussen alle hypes en modewoorden door, wordt het steeds duidelijker dat de digitale revolutie op kruissnelheid komt. Voor sommige bedrijfsleiders mogen de recentste digitale trends nog futuristisch klinken, voor anderen resulteren RPA, AI en cognitive learning vandaag al in concurrentieel voordeel.
37Maak plaats voor de nieuwe start-ups
Zet u schrap voor de nieuwe generatie Belgische start-ups. Ze worden succesvoller dan ooit, want het Belgische ecosysteem voor start-ups is de jongste jaren met rasse schreden volwassen geworden.
36Vertrouwen in de digitale toekomst
Door trends als big data, artificiële intelligentie en het internet of things verschuift het zwaartepunt van de digitale revolutie snel van de digitale consument naar de digitale onderneming.
35Gevolgen van digitalisering
Digitalisering is zelfs geen modewoord meer. Het zit in de kern van elke business. Maar wat is de impact van digitalisering op de werking van uw bedrijf? En op de fiscaliteit?
34Familiebedrijven in de schijnwerpers
De hedendaagse familiale onderneming trekt steeds vaker de kaart van goed bestuur. En ze is ook steeds meer bereid tot transparantie. Dat is een positieve evolutie voor de hele economie, waar EY, samen met GUBERNA en FBN Belgium, zijn schouders onder zet.
33Managing Transformation
Veranderende regelgeving, disruptieve zaken - modellen, gewijzigde klanten verwachtingen en nieuwe technologie: als uw bedrijf als reactie daarop niet transformeert, loopt u het risico overbodig te worden.
32Haalt u genoeg uit uw onderneming?
In deze hyperconcurrentiële tijden heeft onze economie meer dan ooit nood aan dynamiek, flexibiliteit en innovatie. Willen we op termijn competitief blijven, dan zijn ambitieuze starters broodnodig.
31Innoveren om te overleven
De manier waarop we zakendoen verandert met een nooit geziene snelheid. We illustreren dat in deze bijlage met zes megatrends. Die maken duidelijk dat business as usual niet meer volstaat.
30Duurzame onderneming, duurzame familie
Van ouderwets ondernemingsmodel naar schoolvoorbeeld van verantwoord en duurzaam kapitalisme: familiebedrijven zijn vandaag populairder dan ooit.
29Van Big Data naar digitale bank
Mobiel internet, sociale media en Big Data convergeren in een digitale revolutie met een onderlegde digitale klant als resultaat. Voor financiële instellingen is dat een hele uitdaging, maar ook een gedroomde opportuniteit om af te rekenen met het spook van de crisis.
28Time to grow
In deze bijlage trekken we volop de kaart van ondernemingen die groei met hoofdletter in hun DNA schrijven. Het zijn deze ondernemingen die de toekomst van onze economie vertegenwoordigen.
27Financial reporting: de gps van uw onderneming
Het vertrouwen van uw externe stakeholders valt of staat met de betrouwbaarheid van uw financiële rapportering. Ook uw bestuurders en uw managers varen blind zonder betrouwbaar financieel dashboard.
26De data-intelligente onderneming
Elke onderneming wordt vandaag overspoeld door een stortvloed aan data, in allerhande al dan niet gestructureerde formaten. Onderzoek toont aan dat het volume data elk jaar verdubbelt. Big data is een feit, daar twijfelt niemand aan.
25Het nieuwe bankieren
Vijf jaar na de kredietcrisis is het niet alleen tijd voor een terugblik, maar vooral voor een vooruitblik op de bankensector. De laatste jaren is er heel wat werk gemaakt van het schrijven en implementeren van regelgeving. Het terugwinnen van het vertrouwen is daarbij het doel, het middel is, zoals de bankenwet het uitdrukt, 'gezond en voorzichtig bankieren'.
24Building a better working world
Als er één les te trekken valt uit de afgelopen crisis, dan is het dat business zonder vertrouwen nefast is. Om dat vertrouwen te herstellen en duurzaam zaken te gaan doen, moeten ondernemers vandaag hun verantwoordelijkheid opnemen tegenover al hun stakeholders.
23Investeringsland België
In 2012 wist België meer buitenlandse investeringen aan te trekken dan de voorgaande jaren, maar ze leverden wel een pak minder banen op. Tegelijk desinvesteren steeds meer buitenlandse bedrijven in ons land.
22Lean, Mean & Clean
Willen bedrijven in deze uitdagende tijden overleven, dan kan dat niet zonder geoptimaliseerde processen en een gefocuste strategie. Met andere woorden: ondernemingen moeten lean en mean zijn om te overleven. Maar willen ze ook bij de winnaars blijven horen, dan moeten ze duurzaamheid in het DNA van hun bedrijf verankeren.
21Veilig van bits naar business
De ondernemingen en overheidsinstellingen worden vandaag in sneltempo geconfronteerd met technologische impulsen die zich vertalen in nieuwe media, nieuwe toestellen, nieuwe toepassingen en nieuwe ICT organisatievormen. Heel wat van deze zaken veranderen momenteel grondig de manier van ondernemen.
20Family Business 2.0
Familiale ondernemers leveren het cement van de Belgische economie terwijl ze moeten laveren tussen zaken- en familiebelangen. In een panel gesprek met specialisten van EY focussen we uitgebreid op de uitdagingen en opportuniteiten die dat meebrengt.
19Haalt u als onderneming het goud binnen?
Bedrijven en atleten staan voor dezelfde uitdagingen. Om succesvol te zijn, moeten ze sneller, hoger en sterker worden. EY wil bedrijven en medewerkers inspireren en stimuleren tot grensverleggende prestaties.
18Focus op groei
In tijden van crisis is groei niet vanzelfsprekend. Reden te meer om scherp te stellen op ondernemingen die ondanks de moeilijke omgevingsfactoren toch mooie cijfers neerzetten.
17Transformaties in de financiële sector
In de nasleep van de crisis staan financiële instellingen voor ingrijpende transformaties. Het vertrouwen van Europese klanten in hun bank is dramatisch gedaald. Ook de toezichthouder en de politiek voeren de druk op. De Basel-III normen staan centraal in dit perspectief.
16Van shareholder value naar stakeholder values
In tijden van economische onzekerheid zien we fundamentele wijzigingen in de structuren van onze maatschappij. De opkomst van nieuwe duurzaamheidsstrategieën met aandacht ook voor mens en milieu. Maar vooral: nieuwe vormen van samenwerking om maatschappelijke uitdagingen te tackelen via innovatieve producten en diensten die winst brengen voor onderneming én maatschappij.
15Incredible India
Als over de BRIC-landen gepraat wordt, gaat China meestal met het grootste deel van de aandacht lopen. India wordt vaak onderbelicht. En dat is onterecht, zo blijkt uit enkele spectaculaire cijfers. De verwachte groei van het bruto binnenlands product voor de komende vijf jaar bedraagt 9 procent. De middenklasse zal tegen 2025 vertienvoudigen van 50 tot 500 miljoen.
14Strijden voor groei
Bedrijven in alle sectoren en markten verwachten dat de nieuwe economie de komende twee jaar nog competitiever wordt. Dat blijkt uit een bevraging van 1.400 topmanagers wereldwijd. De concurrentiedruk zal zich laten voelen op haast alle aspecten van de bedrijfsvoering. Concurreren wordt meer dan ooit een dynamisch gegeven. Maar hoe gaan Belgische bedrijven er nu best mee om?
13De recepten van voor de crisis hebben afgedaan
De onderneming die haar reactiesnelheid en flexibiliteit klantgericht benut, krijgt nog een goede prijs voor haar producten en diensten. Zij wint zelfs marktaandeel van concurrerende producten, die worden gedegradeerd tot een commodity. Maar wordt u niet snel, flexibel en klantgericht? Dan ondergaat u zelf zo'n degradatie.
12Waarom kapitaal belangrijk is
Nu het stof van de financiële crisis langzaam is gaan liggen, wordt duidelijk dat de gevolgen nog tot ver in de toekomst zullen doorwerken. Terugkeren naar 'business as usual' is een illusie: onzekerheid wordt de nieuwe norm. Hoe gaan de leiders van morgen met die uitdaging om?
11Get ready for the future
Nu de zakenwereld herstelt van een stormachtig jaar, wordt het duidelijk dat de omgeving ingrijpend gewijzigd is. Om rekening te houden met de veranderde klanten, markten en concurrenten, is een vernieuwing van het zakenmodel een must. Er is geen terugkeer mogelijk naar ‘business as usual’. De zakenmodellen van morgen vragen meer creativiteit en meer integratie.
10Maatschappelijk Verantwoord Ondernemen
De ideeën dat grondstof- en energiebronnen eindig zijn en dat ondernemen een menselijker gelaat verdient, zijn niet nieuw. Door de schokgolven die de economische crisis veroorzaakte, verslapte de aandacht voor duurzaamheid zelfs wat. Maar nu de storm lijkt te luwen, wordt duidelijk dat het kortetermijndenken een van de voornaamste oorzaken was van het in elkaar klappen van een onhoudbaar systeem.
9De kruisbestuiving tussen overheid en ondernemers
Kan de overheid het bedrijfsleven tot voorbeeld dienen? De vraag lijkt misschien vreemd, maar het antwoord is volmondig 'ja'! Als we de overheid met een onderneming vergelijken, zijn er immers een aantal aspecten waar de overheid stevig op scoort.
8Van taks naar cash
Vandaag staat bij veel bedrijven immers maar één ding bovenaan op de agenda: cash. En het is natuurlijk de cash die u overhoudt ná belastingen die daaronder verstaan wordt. Het is dan ook niet verwonderlijk dat de druk op interne fiscale departementen en externe fiscale adviseurs groter is dan ooit.
7Alles onder controle?
Risicomanagement, interne controle en interne audit staan vandaag, onder meer door de kredietcrisis, meer dan ooit in de schijnwerpers. De aandacht gaat vooral naar een geïntegreerde aanpak, die dubbele inspanning en verwarring zoveel mogelijk vermijdt.
6Change or die?
Om te overleven in de hedendaagse, snel evoluerende bedrijfswereld moeten ondernemingen zich aanpassen. Die aanpassing aan een nieuwe realiteit, of change, gebeurt vaak gedwongen. Al te vaak zijn crisissen de aanleiding tot gedwongen verandering.
5Strategie zonder IT lukt niet
Een degelijke IT-strategie is een basiselement binnen iedere hedendaagse onderneming die naar succes streeft. Toch worstelen heel wat bedrijfsleiders nog met die kant van hun business.
4Fusies en overnames
Een bedrijf overnemen of uw bedrijf verkopen is een van de belangrijkste beslissingen die een ondernemer kan nemen. Voor zo’n transactie gaat men best niet over één nacht ijs, en is men beter terdege geïnformeerd.
2Tussen regel en richtlijn
De Europese beursgenoteerde groepen stellen sinds 2005 hun geconsolideerde rekeningen op volgens de internationale boekhoudkundige normen( IFRS).De IFRS-normen zijn recent en evolueren voortdurend, wat de toepassing zeer complex maakt. Is er toekomst voor IFRS in kmo’s?
1Internationale trends in fiscaliteit
De noden van ondernemingen worden steeds internationaler. Of het nu gaat om internationale herstructureringen of de globale mobiliteit van werknemers. Dat dwingt regeringen steeds meer om hun nationale regelgeving aan te passen.