Werken met de laatste technologie, in het buitenland of op wandelafstand van je huis, en onder druk van de strakke voorwaarden die een klant kan opleggen. Het werk van een ingenieur is niet alledaags, en zeker niet saai. Drie ingenieurs van bouwgroep Besix vertellen over hun werkdag en hoe die elke keer opnieuw verrassend afwisselend ingevuld raakt.
‘Ondanks alle technologie mag je de basis van je beroep niet vergeten’
Wat? Drones en landschapsscanners coördineren om de topografie van een stuwdamproject in Kameroen vast te leggen.
In Kameroen bouwt BESIX mee aan de Nachtigal Hydropower stuwdam, die 1.455 meter lang en 14 meter hoog wordt. Met een capaciteit van 420 megawatt zal de dam 30 procent van de nationale energiebehoefte dekken. ‘Ik ben trots dat ik kan bijdragen aan de ontwikkeling van duurzame energie in Kameroen’, zegt Aleksander Karski, hoofd topografie bij BESIX voor het Nachtigal Hydropower Project.
Als landmeter zag Karski zijn job de laatste jaren snel evolueren. ‘Dit complexe project illustreert mooi wat er nu technologisch mogelijk is’, vertelt hij. ‘Zo hebben we drones met een prima gps- en gnss-receptor en de meest performante 3D-laserscanner op de markt. Die maken bijvoorbeeld in een paar minuten een 3D-model van een heuvel op basis van een scan van de exacte coördinaten van enkele duizenden meetpunten. Dit is essentieel om een zo nauwkeurig mogelijk controle van de graaf- en grondwerkzaamheden te garanderen en om ons machinepark zo efficiënt mogelijk te kunnen beheren. We maken gebruik van de nieuwste software in ons technisch bureau en kunnen zo de meest gedetailleerde en nauwkeurige lay-out mogelijk maken.’
‘Als landmeter aan de slag kunnen met het nieuwste materiaal, dat is erg uitdagend.’
Dankzij deze 3D-modellen (die naar de geleidingssystemen van de machines worden geëxporteerd) hebben de operatoren een perfecte kennis van de te ontgraven volumes en van de uiteindelijke vorm van de uitgraving door een blik te werpen op het scherm in hun cabine.
Machines controleren
Op de werf werkte Karski ook met een aantal kleine drones om op foto’s gebaseerde kaarten te genereren voor rapportage en planningsdoeleinden. ‘We maken wekelijks een geautomatiseerde vlucht over de hele werf, waarbij de drone zich oriënteert op een dertigtal ijkpunten. Zo’n 8.000 foto’s worden gebald in een orthokaart, die visuele informatie geeft over elke vierkante meter terrein. Daarop kunnen alle betrokken partijen de ontwikkeling van alle werken op de voet volgen. Op zo’n megawerf is dat geen luxe.’
‘Het is erg uitdagend om met het nieuwste materiaal aan de slag te kunnen, en de vinger aan de pols te houden van de technologische ontwikkelingen in mijn vakdomein’, zegt Karski. ‘Maar ondanks alle technologie mag je de basis van je beroep niet vergeten. Wat de machines doen, moet je altijd van dichtbij blijven controleren.
‘Ik hou van complexe projecten en zit hier echt in een luxepositie’
Wat? Een van de drukste spoorverbindingen vernieuwen, zonder het verkeer in de war te brengen.
Op de Draakplaats in Antwerpen werkt BESIX aan de renovatie van een druk spoorwegviaduct. Als methode-ingenieur zorgt Jens De Koster er voor dat de werken op de werf zo eenvoudig mogelijk verlopen. ‘Methode-ingenieurs worden ingeschakeld op complexe werven, met bijvoorbeeld heel ingewikkelde faseringen of bouwmethodologieën’, legt De Koster uit.
De Draakplaats is zo’n complexe werf. Een spoorwegviaduct uit 1895 met vier sporen overspant er een grote rotonde. Het is een van de drukste spoorverbindingen. Onder de vijf bogen van de brug is er plaats voor gemotoriseerd verkeer, voetgangers en een tramlijn.
‘Opdrachtgever Infrabel had een strakke voorwaarde op het project geplakt’, zegt De Koster. ‘Het treinverkeer mocht maximaal negen opeenvolgende dagen over twee sporen onderbroken worden. Dat was een grote uitdaging. Want in die tijd moesten we de sporen weghalen, stabiliserende maatregelen nemen, een betonlaag storten, de waterdichte laag installeren en ten slotte de sporen weer opbouwen. Bovendien was de manoeuvreerruimte op de werf zeer klein, want de andere sporen waren nog in gebruikt. En toch hebben we de klus ruim voor de deadline geklaard.’
Om die logistieke heksentoer mogelijk te maken, bouwde De Koster een virtueel 3D-model van de werken. ‘Zo zagen we op voorhand waar er moeilijkheden konden opduiken. Of als we bepaalde machines inzetten, dan kunnen we met het model nagaan of die plaats genoeg hebben om te draaien.’
Lean Management
Een andere belangrijke troef was Lean Management, een procesgerichte verbetermethode die focust op een vloeiende workflow, waarde creëren voor de klant met de kleinst mogelijke inzet van middelen en zo weinig mogelijk verspilling. ‘We hebben het hele bouwproces lang op voorhand gepland met alle onderaannemers samen’, zegt De Koster. ‘We lieten hen naar de werf komen, zorgden dat ze onderling afstemden en moedigden hen aan om rechtstreeks met elkaar te communiceren. Zo verhoog je de efficiëntie tijdens de werken gevoelig.’
‘Omdat ik ingeschakeld word in een waaier van projecten, bouw ik een heel brede kennis op.’
‘Ik hou van complexe projecten en zit hier echt in een luxepositie’, zegt De Koster. ‘Ik word ingeschakeld in een brede waaier aan projecten en aanbestedingen. Mijn kennis wordt op die manier veel breder en de bijhorende ervaringen worden meegenomen naar volgende projecten.’
‘Ik hou van de technische kant, maar ook van moeilijkheden oplossen met alle partijen samen’
Wat? Een interactief 3D-model beheren van een wolkenkrabber in Rotterdam.
Niesha Dwarka, BIM-coördinator bij BESIX Nederland, is druk in de weer met de bouw van de Terraced Tower in Rotterdam: een 100 meter hoge woontoren met 344 moderne stadsappartementen die een spectaculair uitzicht bieden over de stad en de Maas.
‘De toren kent een complexe fundering en bouwkuip’, zegt Dwarka. ‘Logistiek is het een hele uitdaging, onder meer omdat de bouwmachines weinig manoeuvreerruimte hebben en al hun bewegingen dus op voorhand gepland moet worden.’
Daarom is in dit project BIM of Building Information Modelling bijzonder belangrijk. BIM is een geheel van methodes en technologie die de ontwerp-, uitvoerings- en beheerfase van een bouwproject optimaliseren. Het maakt van het gebouw een driedimensionaal model, dat voor alle onderdelen en alle partners alle relevante gegevens verenigt. ‘Dat model kun je in de tijd laten evolueren’, zegt Dwarka. ‘Je kunt de hele bouw op het scherm laten passeren, van funderingen leggen tot dak plaatsen, met alle mogelijke details.’
‘Ik kan de hele bouw van een woontoren op mijn scherm laten passeren, van het graven van de funderingen tot het plaatsen van het dak.’
Dankzij BIM berekent Dwarka bijvoorbeeld op een snelle en geautomatiseerde manier de hoeveelheid beton voor het hele gebouw. Indien gewenst, kan dat ook meteen besteld worden bij de leverancier met de strakste deadline. Sinds 2010 is BESIX een voorloper voor het gebruik van BIM, in het bijzonder voor grote projecten zoals wolkenkrabbers en complexe gebouwen, sluizen, spoorinfrastructuur, stadia en milieuprojecten. BESIX kreeg trouwens recent nog de eerste mondiale BIM-norm uitgereikt.
Efficiëntie
‘Ik kan het me niet meer voorstellen, zo’n complex project zonder BIM bouwen’, zegt Dwarka. ‘De ontwerpfase is wel zwaar, omdat je zoveel informatie van verschillende partijen moet bundelen. Maar dat wordt door de verhoogde efficiëntie tijdens de bouwfase meer dan goedgemaakt.’
‘Mijn job is niet alledaags’, zegt Dwarka. ‘Het is heel complex en erg secuur werk. Ik hou van de technische kant, hoe alles samenkomt. Maar ik ben net zo goed gek op het oplossen van moeilijkheden met verschillende partijen samen. En uiteraard op het eindresultaat: het is boeiend om iets concreets en groots te realiseren.’
Ontdek de uitdagende jobs bij BESIX op https://www.besix.com/nl/careers
Op dinsdag 4 februari werd BESIX Group officieel gecertificeerd als Top Employer 2020 door het Top Employers Institute. BESIX Group behoort nu tot de 73 gecertificeerde Top Employers-ondernemingen in België.