Logo
Tijd Connect biedt organisaties toegang tot het netwerk van De Tijd. De partners zijn verantwoordelijk voor de inhoud.

‘Empowerment van medewerkers leidt tot tevreden klanten’

Ann De Ryck, Inetum-Realdolmen

Empowerment geeft medewerkers de autonomie, de middelen en de steun die ze nodig hebben om zo veel mogelijk zelfstandig te handelen en verantwoordelijk te zijn voor hun acties. Dat geeft niet alleen een boost aan medewerkers, maar ook aan het bedrijf: ‘Gemotiveerde medewerkers zorgen voor tevreden klanten én groei.’

Empowerment van medewerkers houdt in dat een onderneming zijn mensen de mogelijkheden en autonomie biedt om zo veel mogelijk zelfstandig acties te ondernemen. Zeven op de tien werknemers vinden empowerment belangrijk voor hun jobbetrokkenheid, zo blijkt uit internationale studies. Ook IT-dienstenbedrijf Inetum-Realdolmen gelooft rotsvast in deze filosofie, en past die uitgebreid toe bij zijn 2.000 medewerkers.

‘Wij plaatsen onze mensen aan het stuur van hun carrière’, getuigt Ann De Ryck, HR Directeur bij Inetum-Realdolmen. ‘Die aanpak leidt uiteindelijk tot gemotiveerde mensen. En gemotiveerde en betrokken talenten zijn onmisbaar voor een uitstekende dienstverlening, klantenervaring én bedrijfsgroei. Al die elementen zijn nauw met elkaar verbonden.’

Advertentie

Onboarding en trainingen

Inetum-Realdolmen werkt op verschillende manieren aan het empowerment van zijn mensen. Dat begint al vanaf de onboarding. De organisatie wil dit jaar 400 mensen aanwerven. Een derde van hen zijn pas afgestudeerden. Ook voor hen heeft Inetum-Realdolmen unieke trainingsprogramma’s. Ann De Ryck: ‘Met acADDemICT-tracks bieden we jonge talenten opleidingen aan van drie maanden. Ze verwerven daarbij zowel theoretische kennis als praktijkervaring bij klanten. Daarna kunnen ze zelfstandig werken aan boeiende projecten.’

Upskilling & reskilling

Ook na het onboarden en de trainings on the job biedt Inetum-Realdolmen zijn medewerkers tal van mogelijkheden tot upskilling en reskilling. ‘Door de snelle technologische evoluties blijft een IT-diploma hooguit twee jaar marktrelevant’, weet Ann De Ryck. ‘We bieden bovendien verschillende leer- en begeleidingstrajecten waarmee medewerkers vlot van de ene functie naar de andere kunnen switchen. We bekijken dat zeer breed, met een aanbod van verschillende leervormen en -stijlen, maar ook als een proactief en continu proces.’

Betrokken talenten zijn onmisbaar voor een uitstekende klantenervaring.

Ann De Ryck
HR Directeur bij Inetum-Realdolmen

Voor mensen die hun eerste stappen zetten in het management of nog optimaler willen focussen op peoplemanagement heeft Inetum-Realdolmen het Leadership Excellence Program (LEP). Dat programma loopt over anderhalf tot twee jaar en zorgt er door een combinatie van digitale trainingen, fysieke sessies en een buddysysteem voor dat managers bijgestaan worden voor álle leiderschapsfacetten: hard en soft skills, veranderings- en projectmanagement enzovoort. ‘Zo zorgen we er tegelijk voor dat managers hun mensen optimaal kunnen coachen, begeleiden én empoweren’, zegt Ann De Ryck. 

Hybride werken en mobiliteit

En dan is er het Manifest Hybride Werken. Daarmee stroomlijnt Inetum-Realdolmen een mix tussen werk op kantoor, thuis en bij klanten en wordt er ook flexibiliteit gegeven in de keuze van de eigen werktijden. ‘We kiezen bijvoorbeeld niet voor een of meerdere vaste werkdagen op kantoor of bij de klant – maar we bekijken dat activity based’, zegt Ann De Ryck.

Advertentie

‘Onze mensen krijgen het vertrouwen en de vrijheid om daar zelf mee om te gaan. Ze beslissen in samenspraak met managers, teamleden en klanten waar én wanneer ze werken.’ Het kantoor ziet Inetum-Realdolmen als een ontmoetingsplaats, waar gesprekken en samenwerkingen plaatsvinden voor specifieke projecten en taken. En waar er veel ruimte is voor cocreatie.

Zelfs de organisatie van de mobiliteit staat bij Inetum-Realdolmen in het teken van empowerment. De mobiliteitsnoden veranderen vandaag volop, mee aangedreven door het hybride werken. ‘Wij geloven niet meer dat elke medewerker per definitie gebaat is met een  bedrijfswagen’, besluit Ann De Rijck.

‘Daarom gaan wij focussen op flexibele mobiliteitsoplossingen, afgestemd op de noden van onze medewerkers. Iemand die in het centrum van Brussel woont, wil misschien liever de metro en de trein nemen. Iemand die op het platteland woont, heeft meer aan een auto. Ook daarin moeten we keuzevrijheid bieden.’

Advertentie
Lees verder
Logo
Tijd Connect biedt organisaties toegang tot het netwerk van De Tijd. De partners zijn verantwoordelijk voor de inhoud.