Inetum-Realdolmen houdt zijn talenten voortdurend in beweging. Ze doen dat met een brede waaier aan opleidings- en lokale doorgroeimogelijheden, binnenkort zelfs ook op het internationale vlak. ‘Binnen de context van een grote internationale groep focussen we nog steeds op onze lokale Belgische bedrijfscultuur.’
Inetum-Realdolmen is vandaag een van de grootste ICT-integrators op de Belgische markt. In ons land werken er ongeveer 1.600 mensen in loondienst en 500 freelancers voor de organisatie. Samen focussen ze op één hoofddoel: het ontzorgen en begeleiden van bedrijfsklanten op het vlak van digitale transformatie, datacenters, werkplekken, netwerken en alles wat daarbij komt kijken. Het bedrijf vindt het belangrijk dat elke medewerker zo autonoom mogelijk kan werken, met een focus op persoonlijke groei.
‘We bieden onze medewerkers zo veel mogelijk projecten op hun maat aan’, verduidelijkt Wesley Moreels, Manager HR Business Partners & Development bij Inetum-Realdolmen. ‘Daarbij houden we rekening met bijvoorbeeld persoonlijke interesses en ambities, met de grootte en complexiteit van een opdracht, tot zelfs de locatie ervan. Anders gezegd: we nemen ook de dimensie “mobiliteit” mee in het verhaal voor onze medewerkers. Als je je medewerkers dat vertrouwen en mogelijkheden schenkt, vertaalt zich dat in een groot engagement.’
Persoonlijke aanpak: de sleutel tot succes
Binnen de organisatie kan iedereen écht zichzelf zijn. Ieders eigenheid wordt gerespecteerd, en dat vertaalt zich in een voelbare authenticiteit. ‘Dat is geen holle slogan: we ménen dat ook’, onderstreept Johnny Smets, General Manager bij Inetum-Realdolmen. ‘We bekijken onze talenten als één grote familie.’ Wie proactief en pragmatisch is, en onder alle omstandigheden constructief blijft, zal zich meteen thuis voelen in het bedrijf.
Interesse? Check https://jobs.realdolmen.com/
Niet verwonderlijk slaagt Inetum-Realdolmen erin om jaarlijks meer dan 300 nieuwe werknemers aan te trekken. 30 procent van die rekruteringen gebeurt via referral recruitment (nieuwe medewerkers recruteren via het netwerk van de eigen medewerkers, nvdr.) en mond-tot-mondreclame. Ook werft de organisatie elk jaar minimum een 80-tal schoolverlaters of juniors aan met een passie voor of een diploma ICT. Zij starten bij het bedrijf met een opleiding van drie maanden.
Ontwikkelings- en doorgroeimogelijkheden
Daarnaast zijn er permanente ontwikkelings-, opleidings- en doorgroeimogelijkheden voor àlle medewerkers. Ook hier wordt rekening gehouden met persoonlijke groei en individuele noden en interesses. ‘Daarbij werken we met Business People Managers’, zegt Wesley Moreels. ‘Zij hebben de hoofdverantwoordelijkheid om hun medewerkers te laten groeien, talenten verder te ontwikkelen en waar nodig ondersteuning te bieden in het uitbouwen van een loopbaan’.
‘Je moet bij ons niet van organisatie veranderen om een nieuwe job uit te kunnen uitoefenen’
Dat is een voortdurende dialoog, want de medewerkers zitten daarbij mee aan het stuur van hun ontwikkeling en carrière. ‘Je moet voor een nieuwe job, uitdaging of carrièreswitch bij ons niet van organisatie veranderen’, vertelt Moreels. Dat resulteert in een hoge retentiegraad, die een stuk boven het sectorgemiddelde ligt. Nu de organisatie inmiddels deel uitmaakt van een grote internationale groep en 27.000 medewerkers in 26 landen telt, bekijkt het bedrijf momenteel de mogelijkheden tot internationale carrières of talentuitwisselingen op bijvoorbeeld projectbasis.
Tv-shows om werknemers te verbinden
Inetum-Realdomen stimuleert ook op andere manieren continu leren. Zo zijn er inspiratiesessies, lunch- en leermomenten, communities om intern te netwerken en kennis te delen, webinars en digitale leerplatforms zoals GoodHabitz. ‘Daarnaast weten we ook dat connectie tot een hogere werktevredenheid leidt’, zegt Wesley Moreels. ‘Daarom investeren we sterk in het verbinden van talenten – zowel onderling als met de organisatie.’
‘We bekijken onze talenten als één grote familie’
Daartoe organiseert het bedrijf onder meer personeelsevents, zomercafés en sportactiviteiten. Tijdens Covid kwamen daar nog een aantal alternatieven bij, waaronder zelfs heuse tv-shows: van en voor medewerkers. ‘Die zijn een groot succes’, zegt Wesley Moreels. ‘Meer dan 80 procent van onze medewerkers volgt die uitzendingen live. We brengen daarin niet alleen bedrijfsboodschappen en updates over, maar medewerkers stellen er zich ook uitgebreid aan mekaar voor.’ De organisatie hecht in de breedst mogelijke zin belang aan een transparante communicatie. ‘Wie aan de slag gaat bij Inetum-Realdolmen doet dat in een warm en authentiek bedrijf waarbij menselijkheid elk dag voelbaar is’, besluit Wesley Moreels.