Inetum-Realdolmen gelooft als een van de grootste IT-dienstverleners in België rotsvast in een ‘glokale’ strategie. Daarmee biedt het bedrijf zijn klanten totaaloplossingen die steunen op de juiste skills, mensen, processen en tools. ‘Wij combineren de persoonlijke aanpak van een lokale onderneming met de slagkracht van een multinational’, getuigt COO en operations director Laurence Mathieu.
Bedrijven die niet doordacht focussen op IT en digitalisering dreigen ingehaald te worden door concurrenten die dat wel doen. Dat geldt allicht nog meer in de huidige economische context, waarin onder meer wijzigende klantenverwachtingen, ontwrichte grondstofprijzen en verstoorde distributieketens flexibiliteit, efficiëntie en veerkracht vereisen van organisaties.
Reken daar nog de huidige wedloop om talent bij, met schaarse IT-profielen, en het is duidelijk: bedrijven hebben meer dan ooit slimme oplossingen nodig om al hun uitdagingen aan te pakken.
Onze “glokale” strategie maakt ons uniek in de Europese markt.
‘Met dat doel voor ogen garanderen we onze klanten een aanpak op maat van hun noden en behoeftes’, vertelt Laurence Mathieu, COO en operations director bij Inetum-Realdolmen.
‘Onze “glokale” strategie vervult daarin een sleutelrol: ze maakt ons uniek in de Europese markt.’ Daarbij biedt de organisatie haar klanten de nabijheid van een lokaal bestuur, met een sterke focus op customer intimacy, en de expertise van internationale shared service centers (SSC's).
‘Zo bekomen zowel lokale als internationale klanten totaaloplossingen waarin wij als partner de juiste skills, mensen, processen en tools op het juiste moment voorzien.’
(Inter)nationale troeven
‘We combineren de persoonlijke aanpak van een lokale onderneming met de slagkracht van een multinational’, verduidelijkt Laurence Mathieu.
‘Enerzijds helpen we onze klanten met lokale IT-talenten, in België tellen we 2.000 mensen. We blijven actief lokale talenten aanwerven, zowel voor de Nederlandstalige als Franstalige markt in België. Anderzijds maken we sinds meer dan twee jaar deel uit van de wereldwijde Inetum-groep, en zijn we actief in 27 landen.’
Zo biedt het bedrijf de klanten toegang tot de vaardigheden en competenties van 27.000 medewerkers. ‘Dat is ook voor onze talenten een grote troef: we bieden hen in één organisatie internationale samenwerkings-, ontwikkelings-, carrière- en doorgroeimogelijkheden.’
Een groot aantal van die talenten is actief in een van de 21 internationale servicecenters van Inetum. De organisatie levert een off- en nearshore aanbod vanuit landen als Frankrijk, Spanje, Portugal, Marokko, Tunesië, Roemenië en Polen. ‘Nearshoring/offshoring is extra nuttig om internationale klanten te bedienen, bijvoorbeeld bij wereldwijde transformaties of outsourcing deals. Tegelijkertijd biedt deze aanpak ook vele voordelen voor onze Belgische klanten, besluit Laurence Mathieu.
‘We focussen vooral op de behoeften van de klant, en niet zomaar op een gestandaardiseerd industrieel model. Zo krijgen we de juiste balans tussen lokale en internationale benaderingen om tot perfecte oplossingen te komen.’
1. Mobiele cloudapplicatie
Voor de ontwikkeling van een mobiele cloudapplicatie voor een klant in de retailsector gebruikt Inetum-Realdolmen een mix tussen lokale expertise en remote delivery centers in het buitenland. ‘80 mensen in België voorzien daarbij de architectuur, het design en het projectmanagement’, zegt Laurence Mathieu. ‘Daarnaast bieden we de klant 24/7-supportmogelijkheden via een desk in het buitenland.’
2. Nieuwe banktoepassingen
Inetum-Realdolmen moderniseert ook een applicatie voor een bekende bank. Daarvoor ontwikkelt het nieuwe modules en verbeteringen. ‘Die zijn in handen van een internationaal team’, vertelt Laurence Mathieu. Een aantal Belgische medewerkers verzorgt de analyse en de governance, we hebben ontwikkelaars in Spanje en testers in Frankrijk: voor elke expertise zetten we een apart internationaal team in.’
3. Applicatie voor een industrieel productiebedrijf
Voor een maakbedrijf ontwikkelt Inetum-Realdolmen een industriële toepassing. ‘De software-architect en programmamanager werken vanuit België, en zij werken parallel samen met een agile ontwikkelingsteam uit Polen’, zegt Laurence Mathieu. ‘In alle gevallen werken we steevast met medewerkers die zich kunnen uitdrukken in de taal van onze klanten.’ Inetum-Realdolmen heeft op dit vlak groeiambities, en wil het aantal projecten met nearshore competenties naar volgend jaar toe verdubbelen naast de focus op lokale aanwervingen in België. ‘Zo kunnen we onze klanten een betere mix bieden van de juiste expertise en skills.’