Škoda is met zijn ruime en goed uitgeruste wagens hét gezinsmerk bij uitstek. Vandaag heeft het merk van elektrificatie een topprioriteit gemaakt. Naast haar elektrisch aanbod bied Škoda ook een reeks duurzame en zuinige thermische motoren die eveneens een interessant alternatief zijn voor onze klanten. Zeker binnen de fleetmarkt, waar de autofabrikant meer dan 70% van zijn verkopen realiseert. ‘Wij bieden klanten een breed aanbod met diverse modellen en aandrijvingen’, verduidelijkt Fleet & Special Sales Manager Thomas Krysztofiak van Škoda Import Belgium binnen de groep D’Ieteren.
De steeds luider klinkende maatschappelijke vraag naar duurzaamheid en de bijhorende fiscale stimuli sturen leasemaatschappijen, fleet managers, bedrijven en hun medewerkers in sneltempo richting elektrische wagens. ‘Onze EV-verkopen, meer bepaald voor de Enyaq, in België zijn vorig jaar verdubbeld‘, vertelt Thomas Krysztofiak, Fleet & Special Sales Manager bij Škoda. ‘Een bewijs dat de overgang naar elektrisch rijden een versnelling hoger schakelt.’ Deze trend vind je terug bij de volledige VW groep en eveneens bij de concurrentie.
EV-infosessies en testritten
De vele Škoda testritten die we organiseren met elektrische wagens bij de fleetklanten, werpen vruchten af. ‘Wanneer mensen zélf het rijcomfort van elektrische wagens ervaren, verdwijnt hun koudwatervrees snel’, merkt Krysztofiak. ‘Tegelijk rekenen we af met enkele hardnekkige vooroordelen over elektrisch rijden, zoals de angst om onderweg stil te vallen met een lege batterij.’
De 100% elektrische wagens van Škoda maken komaf met die range anxiety. De Enyaq iV biedt een rijautonomie tot 545 kilometer (WLTP) en de nieuwe Enyaq Coupé iV tot 556 kilometer (WLTP). ‘Zelfs mensen die dagelijks veel kilometers rijden, kunnen op één batterijlading België volledig doorkruisen’, klinkt het. Dankzij de talrijke publieke laadpunten (snelladers) in Vlaanderen kunt u zorgeloos rijden.
Veel chauffeurs zijn niet alleen aangenaam verrast door de geavanceerde technologie in de wagens maar ook door het hoogwaardig afgewerkte ruime interieur. ‘Wij blijven hét familiemerk bij uitstek’, benadrukt Krysztofiak. ‘Ook onze elektrische modellen bieden good value for money. Het bestaande gamma van elektrische modellen breiden we binnenkort uit met minstens drie nieuwe 100 procent elektrische modellen: een compacte stadswagen, een middelgrote SUV en een ruime SUV.’
Wanneer mensen zélf het rijcomfort van elektrische wagens ervaren, verdwijnt hun koudwatervrees snel
Rush op benzine- en dieselwagens
Tegelijk gelooft Škoda dat wagens met traditioneel aangedreven motoren nog enkele jaren tot de fleet-salesmix zullen behoren. Daarom behoudt het merk een ruime keuze aan benzine- en dieselwagens. ‘Gezien het voordelige fiscale momentum dat nog tot 30 juni geldt verwachten we de komende maanden nog een grote rush op wagens met thermische motoren’, zegt Krysztofiak.
‘We hebben een wagen voor elk gezin: van de compacte stadwagen Fabia tot de Kodiaq SUV met 7 zitplaatsen. Bij Škoda is de prijs-kwaliteitverhouding bovendien erg interessant, vanwege de talrijke opties en hoogwaardige afwerking.’ Zo werden zowel de Fabia als de Karoq verkozen tot VAB Gezinswagen van het jaar 2023. ‘Ook onze Octavia Combi was vele jaren de best verkochte break in België.’
Wie voor 1 juli 2023 nog een bestelbon of leasecontract ondertekent voor een fossiele brandstofwagen, blijft genieten van het huidige gunstige fiscale regime. Voor wagens met benzine- of dieselmotor, aangeschaft tussen 1 juli 2023 en 31 december 2025, daalt de fiscale aftrekbaarheid progressief, om in 2028 uiteindelijk tot nul herleid te worden. ‘Maar ook in de periode na 30 juni 2023 verwachten we dat modellen met thermische motoren nog steeds hun plek zullen hebben in het fleetpark van onze klanten’, aldus Krysztofiak.
Gezien het voordelige fiscale momentum dat nog tot 30 juni 2023 geldt verwachten we de komende maanden nog een grote rush op wagens met thermische motoren’
Met de fiets in het DNA
Ongeacht welk model of welke aandrijving de klant kiest: een Škoda is ontworpen om elk terrein te bedwingen. Dat bewijst het merk ook via zijn sponsoring van de wielersport. Zo is Škoda sinds 2004 aan de Tour de France verbonden als officiële autopartner en sponsor van de Groene Trui. Tour-directeur Christian Prudhomme reed de voorbije drie edities voor het peleton uit in een full-electric Enyaq iV, die fungeert als mobiel commandocentrum.
‘De band tussen Škoda en de wielersport blijft sterk’, besluit Krysztofiak. ‘Wij zijn in 1895 gestart als fietsenproducent. Inmiddels zijn we uitgegroeid tot een van de oudste én grootste automerken ter wereld, maar de liefde voor de fiets is nooit verdwenen.’ Dat is meteen ook de reden waarom het merk, dat sinds 1991 tot de Volkswagen AG-groep behoort, individuele teams en renners sponsort, waaronder Lotte Kopecky.