Logo
Partner Content biedt organisaties toegang tot het netwerk van De Tijd. De partners zijn verantwoordelijk voor de inhoud.

De nieuwe fleetmanager: mobiliteitsstrateeg, energiespecialist én fiscaal expert

©Shutterstock ©Shutterstock

De tijd is voorbij dat een fleetmanager enkel auto’s en tankkaarten beheerde. Elektrificatie, slimme energieoplossingen en multimodaliteit zijn nu de sleutelbegrippen. Philippe Vangeel, directeur van EV Belgium vzw, sectorfederatie voor elektrische mobiliteit, schetst de transformatie van het beroep.

‘Vroeger was het leven eenvoudig’, zegt Vangeel met een glimlach. ‘De fleetmanager – bij kleinere bedrijven vaak iemand van HR met deze taak erbij – zocht een wagen binnen het budget, regelde een tankkaart en verdween weer voor vier jaar, tot de lease afliep.’

Van autobeheerder naar energiestrateeg

Vandaag is het takenpakket veel complexer. Waar en hoe wordt er geladen? Thuis? Op kantoor? Onderweg? Deze vragen vereisen een doordachte strategie. ‘Voor een bedrijf met 100 elektrische wagens kan het prijsverschil tussen voornamelijk thuis laden versus alleen publiek laden oplopen tot vele tienduizenden euro’s per jaar’, stelt Vangeel.

Advertentie

‘De fleetmanager wordt zo steeds vaker een energiestrateeg. Zonnepanelen op bedrijfsterreinen? Dynamische energiecontracten? Het behoort allemaal tot het takenpakket. We zien al momenten met negatieve energieprijzen door een overschot aan zonne- en windenergie. Slimme technologie biedt hier grote kansen.’

Mobiliteit in plaats van wielen

De moderne fleetmanager denkt niet meer in auto's, maar in complete mobiliteitsoplossingen. Leasingbedrijven bieden tegenwoordig pakketten met niet alleen een auto, maar ook abonnementen voor openbaar vervoer en deelfietsen. De pandemie heeft bovendien thuiswerk genormaliseerd, wat mobiliteitsvragen heeft veranderd. Ook generatieverschillen spelen een rol. ‘Voor oudere generaties betekende een rijbewijs op je achttiende pure vrijheid’, merkt Vangeel op. ‘Voor jongeren is een eigen auto niet langer een must.’

‘De fleetmanager wordt een energiestrateeg, met slimme technologie als rechterhand.’

Philippe Vangeel
Directeur van EV Belgium vzw

Minder rompslomp, meer strategie

Gelukkig nemen mobiliteitsplatformen en outsourcing veel praktische taken uit handen. ‘De nieuwe spelers en mobiliteitsplatformen op de markt verbinden mobiliteitsaanbieders – van trein tot deelstep – met payroll-partners. Ze helpen ook bij rapportages over gebruik, CO2-uitstoot en budget.’ Betekent dit het einde van de fleetmanager? ‘Integendeel’, benadrukt Vangeel. ‘Het geeft juist ruimte om te focussen op strategie en visie in plaats van dagelijkse rompslomp.’

Fiscaal doolhof

De veranderende wetgeving vormt een extra uitdaging. ‘Cafetariaplannen, mobiliteitsbudgetten, regels rond “voordeel van alle aard” – alles evolueert constant. Een niet-gebruikt deel van het mobiliteitsbudget kan vandaag zelfs worden ingezet voor de afbetaling van een woning.’

Een probleem is dat de wetgeving technologische ontwikkelingen nauwelijks kan bijhouden. ‘Thuislaadpalen kwamen op de markt vóór er wetgeving was’, herinnert Vangeel zich. ‘Pas later kwam er een kader voor het terugbetalen van thuislaadsessies.’

‘Bidirectioneel laden is technisch mogelijk en komt stilaan in beeld: je elektrische wagen gebruiken als thuisbatterij. Stel dat je overdag je wagen op het werk oplaadt en die stroom 's avonds thuis gebruikt voor je wasmachine? Wie betaalt en bezit welke stroom?’

Advertentie

Van uitdaging naar kans

De fleetmanager van morgen staat dus voor de uitdaging om mobiliteit, duurzaamheid en persoonlijke voorkeuren in balans te brengen. Een complexe puzzel, maar ook een kans om onze mobiliteitstoekomst opnieuw vorm te geven. ‘Wat weinig mensen beseffen, is hoe elektrische voertuigen kunnen bijdragen aan energieoplossingen’, besluit Vangeel. ‘Bij piekvraag leveren ze stroom terug, bij overschotten laden ze op. Zo worden elektrische auto’s niet het probleem voor ons energienet, maar juist een deel van de oplossing.’

Advertentie
Lees verder
Logo
Partner Content biedt organisaties toegang tot het netwerk van De Tijd. De partners zijn verantwoordelijk voor de inhoud.