De professionele fleet is ingrijpend veranderd, en in een landschap dat volop in beweging is biedt Volvo met de nieuwe EX30 een antwoord op vragen uit de markt. ‘Het is de meest duurzame wagen die Volvo ooit gebouwd heeft’, zegt Roeland Vriens van Volvo Car Belux.
Van de 450.000 personenwagens die de afgelopen 12 maanden in België werden ingeschreven is twee derde een bedrijfswagen. Dat aandeel blijft toenemen: we noteren 30 procent meer nieuwe wagens op naam van een bedrijf ingeschreven in diezelfde periode. En die wagens zijn steeds vaker elektrisch. ‘De fiscaliteit geeft de vergroening van de markt een boost. Terwijl men eerst voor plug-in hybrides ging, is het vandaag fiscaal gezien interessanter om voor een volledig elektrische wagen te kiezen’, zegt Roeland Vriens, Head of Sales bij Volvo Car Belux.
Volvo doet het traditioneel zeer goed in de professionele fleet, met de Volvo XC40 die al jaren meedraait aan de top van de populairste bedrijfswagens. Vriens: ‘Doordat we de EX40, de EC40 en de V60 in Gent assembleren, speelt het lokale aspect uiteraard een rol. We zijn vaak niet fier genoeg op wat er allemaal kan in België.’
Meest duurzame Volvo ooit
‘De EX30 is in mijn ogen de eerste volledig elektrische wagen in het premiumsegment die toegankelijk is voor een breed publiek’
Intussen staat een ander topmodel klaar om een antwoord te bieden op de tendensen in de fleetmarkt. De Volvo EX30, die vanaf 2025 ook in Gent van de band zal rollen, past binnen de ambitie van Volvo om tegen 2030 volledig elektrisch te zijn. ‘De hele sector wacht op een goedkoper en compacter model. De eerste elektrische voertuigen waren best groot, waardoor ze niet in ieder cafetariaplan beschikbaar zijn. De EX30 zit in het B-segment en bestaat in drie batterijniveaus. Het is in mijn ogen de eerste volledig elektrische wagen in het premiumsegment die toegankelijk is voor een breed publiek. De ideale auto op het ideale moment’, zegt Vriens.
De EX30 speelt ook in op de toenemende vraag naar duurzaamheid. ‘Het is de meest duurzame Volvo die ooit gebouwd is’, weet Vriens. ‘Wanneer je er 200.000 kilometer mee gereden hebt, zal de EX30 van de assemblage tot dat moment een totale uitstoot van 30 ton CO2 hebben gehad. We kijken voor iedere stap in de productie hoe we die zo duurzaam mogelijk kunnen maken.
De materialen waarmee de auto wordt gemaakt, zijn onder te verdelen in twee categorieën: gerecyclede grondstoffen en herbruikbare materialen. ‘We gebruiken veel natuurlijke materialen zoals wol en linnen, en vervangen leer door alternatieve vormen van autobekleding. Daarnaast zitten er heel wat gerecycleerde materialen in de wagen, voornamelijk plastics die men nadien nog kan hergebruiken.
904 liter kofferruimte
Elektrische wagens hadden vroeger een beperkte kofferruimte. Vriens wijst erop dat de EX30 beschikt over een bagageruimte van 318 tot 904 liter. ‘Het is een compacte wagen langs de buitenkant, maar binnenin heb je door het design toch een ruim gevoel. Het is gewoon een heel mooie auto om naar te kijken. Dat merken we ook aan de reacties: de EX30 is intussen een dikke maand in België en de verdelers krijgen veel geïnteresseerden over de vloer die de wagen willen testen.’
Boek een testrit
De voordelen van de Volvo EX30 zelf ervaren? Boek nu een testrit bij een Volvo verdeler in uw buurt.