Als fleetmanager is het belangrijk om te weten hoe je medewerkers naar het werk komen. Uit de nieuwste mobiliteitsbarometer van hr-dienstenbedrijf Acerta komen enkele duidelijke trends naar voren. ‘Er is op meerdere vlakken een shift aan de gang.’
Al voor de achtste keer peilde Acerta naar de mobiliteitsgewoontes van meer 340.000 werknemers in België. ‘Dat levert interessante inzichten op’, zegt Charlotte Thijs, mobiliteitsexperte bij Acerta. ‘Waar zijn bedrijven mee bezig? Hoe kunnen we inspelen op evoluties? We zien dat de nood aan een breed mobiliteitsbeleid bij de bedrijven stijgt.’
Bedrijfswagen domineert en vergroent
Eerste vaststelling: de bedrijfswagen blijft dominant en wordt nog populairder. 23,5% van de bedienden had een bedrijfswagen in 2023, tegenover 23% in 2022. ‘We kunnen niet om de bedrijfswagen heen. Het is een belangrijk en fiscaal interessant verloningsmiddel. De war on talent woedt volop, waardoor de bedrijfswagen aan populariteit blijft winnen’, zegt Thijs.
Ze wijst op een ingrijpende evolutie. ‘Bedrijfswagens worden elke vier of vijf jaar vervangen, waardoor ze snel vergroenen. Dat zien we in de cijfers. Het aandeel van elektrische wagens is meer dan verdrievoudigd in een jaar tijd.’ 10,1% van de bedrijfswagens is nu elektrisch. Daarnaast is het aantal hybrides toegenomen tot 17,1%. Vorig jaar was dat nog maar 9,9%. Grootste verliezer is de bedrijfswagen op diesel: daarvan rijden er een kwart minder (-24,4%) rond dan een jaar geleden.
Vaker met de fiets
Koning auto verliest de laatste jaren lichtjes terrein in het woon-werkverkeer. 78,4% van de woon-werkverplaatsingen gebeurde in 2021 met de auto, in 2023 nog 77,6%. De grootste winnaar: de fiets. Bijna vier op de tien werknemers (39%) rijden minstens een deel van hun pendeltraject met de fiets. 15,3% neemt de fiets voor de hele rit. Vooral in de provincie Limburg is het fietsgebruik sterk toegenomen.
‘We verwachten we dat het aantal fietsende pendelaars de komende jaren blijft toenemen.’
‘Het woon-werkverkeer vergroent niet alleen door de opmars van elektrische en hybride wagens, maar ook door de stijgende populariteit van de fiets. Steeds meer Belgen kiezen ervoor om de files voorbij te rijden op een (elektrische) tweewieler. Velen krijgen er ook nog een fietsvergoeding van hun werkgever bij’, aldus Thijs. Sinds 1 mei 2023 zijn alle werkgevers verplicht om een fietsvergoeding aan te bieden. ‘Pas in 2024, het eerste volledige jaar, zullen we het effect zien.’
‘Er is een diversifiëring van vervoersmodi aan de gang. Deze shift verandert de manier waarop mensen zich naar en van het werk verplaatsen. De dieselwagen heeft duidelijk afgedaan. Omdat steeds meer mensen via hun werkgever een elektrische fiets kunnen leasen en de wegcode steeds meer ruimte laat voor de fiets, verwachten we dat het aantal fietsende pendelaars de komende jaren blijft toenemen.’
En het openbaar vervoer?
In het woon-werkverkeer blijft het openbaar vervoer minder aantrekkelijk dan de individuele vervoermiddelen, zoals de fiets of de auto. Maar 8,46% van de pendelaars doet een beroep op het openbaar vervoer voor (een deel van) hun werktraject. 5,74% legt met trein, tram of bus de volledige rit af naar de werkvloer. Nog eens 2,72% gebruikt het openbaar vervoer in combinatie met andere vervoermiddelen. Trein, tram en bus zitten nu wel weer op het niveau van voor corona.
‘De populariteit van het openbaar vervoer hinkt achterop’, stelt Thijs vast. ‘Dat hangt samen met het aanbod, de ligging van het bedrijf, de woonplaats en de persoonlijke situatie van de werknemer. De reiziger is een passieve gebruiker en heeft weinig vat op waar en wanneer er aanbod is. Werknemers zitten graag zelf aan het stuur, letterlijk en figuurlijk. Ze willen bewegingsvrijheid, zowel in het uitvoeren van hun prestaties als in de manier waarop ze zich verplaatsen.’