De evolutie naar elektrisch rijden, nieuwe fiscale regels en alternatieven voor bedrijfswagens: de job van fleet managers bij KMO’s en grote bedrijven verandert razendsnel. Luc Pissens, voorzitter van de Belgische Federatie voor Fleet & Mobility Managers, geeft tips en tricks. ‘Wij worden steeds meer mobiliteitsmanagers’
1. Eén bedrijfswagen per werknemer is achterhaald
‘De opmars van hybride werken en het feit dat steeds meer medewerkers vandaag kiezen voor een mix aan vervoersmiddelen, waaronder de fiets en het openbaar vervoer voor woon-werkverkeer, maakt dat ons vak verder gaat dan het beheer van een wagenpark. Als mobiliteitsmanager bieden wij medewerkers steeds meer keuzemogelijkheden voor hun verplaatsingen. Veel mensen – zeker de jongere generaties – hebben niet langer dagelijks een bedrijfswagen nodig. Sommige bedrijven zetten daarom sterk in op het pool-concept. Hierbij bieden ze wagens aan van verschillende types en groottes, die medewerkers afhankelijk van hun verplaatsingsnoden kunnen reserveren.’
2. Fiscaliteit duwt firmawagens naar volledig elektrisch
‘Voor tal van medewerkers blijft een eigen bedrijfswagen belangrijk. Veel Belgen hebben immers niet alleen een baksteen, maar ook een stuurwiel in hun maag (lacht). Zij zien een bedrijf als een aantrekkelijke werkgever wanneer ze een firmawagen aangeboden krijgen. Onder invloed van de fiscale regels kiezen bedrijven hierbij steeds vaker voor elektrisch aangedreven voertuigen. De aftrekbaarheid van auto's met een verbrandingsmotor besteld vanaf 1 juli 2023 daalt immers jaarlijks met 25 procent. Na 2026 is er geen fiscale aftrekbaarheid meer – ook niet voor fossiele brandstoffen. En dat geldt tegen dan ook voor plug-in hybrides. Full-electric geniet daarom vandaag al de voorkeur bij nieuwe bedrijfswagens.’
3. Ontwikkel een laadstrategie
‘Geen efficiënte elektrische vloot zonder laadcapaciteit. Dat is voor bedrijven vandaag een complex verhaal. Enerzijds moeten ze de mogelijkheden bekijken om laadpunten te installeren op hun bedrijfsterrein. Hierbij is het belangrijk om de elektrische capaciteit in kaart te brengen: hoeveel laadpunten, snelladers en met welk vermogen kunnen er voorzien worden zonder de stroombehoeftes van de onderneming te verstoren? Daarnaast kunnen bedrijven laadstations bij medewerkers thuis plaatsen. Maar wat met mensen die op een appartement wonen? Wat met het laadstation wanneer iemand bij een ander bedrijf gaat werken? Welke laadpas kiezen om publiek laden mogelijk te maken? Al die zaken moeten duidelijk vastgelegd worden in een laadstrategie.’
De levertijden van EV’s zijn behoorlijk lang. Plan de aankoop daarom ruimschoots op tijd, en blijf wachten op bestellingen.
4. Hou rekening met een gewijzigde onderhandelingspositie
‘Mobility managers, verdelers en importeurs hebben vandaag minder marge om kortingen te bedingen op nieuwe leasewagens. De markt wordt gedicteerd door vraag en aanbod, waarbij de automerken hun catalogusprijzen verankerd hebben. Ook zij kunnen weinig anders, door de verstoorde logistieke ketens en het gebrek aan bepaalde onderdelen zoals halfgeleiders. Dat maakt de levertijden van nieuwe wagens, en zeker van EV’s, behoorlijk lang. Tot voor kort was een termijn van één tot twee jaar geen uitzondering. Mijn tip? Plan ruimschoots op tijd de aankoop van nieuwe wagens, en blijf wachten op bestellingen. Wie na één jaar zijn order annuleert, riskeert even lang te moeten wachten op een alternatief.’
Er is een belangrijke taak weggelegd voor fleet managers en mobility managers om de mindset van de medewerkers te veranderen.
5. Maak medewerkers bewust over duurzame mobiliteitskeuzes
‘Bedrijven moeten meer dan ooit hun medewerkers informeren over hun mobiliteitsstrategie, en hen motiveren om deel uit te maken van de duurzame mobiliteit van de toekomst. Testritten zijn een ideale manier om mensen te laten kennismaken met elektrisch rijden. Getuigenissen van mensen die al elektrisch rijden helpen ook, evenals een heldere communicatie over de positieve impact van bepaalde mobiliteitskeuzes op het klimaat. Er is een belangrijke taak weggelegd voor fleet managers en mobility managers om de mindset van de medewerkers te veranderen.’