Logo
Tijd Connect biedt organisaties toegang tot het netwerk van De Tijd. De partners zijn verantwoordelijk voor de inhoud.

De impact van een lekkere kop koffie op kantoor

©Nespresso

Iemand tijdens een sollicitatie een slechte kop koffie aanbieden? Een kwart van de kandidaten wil na zo’n afknapper al niet meer in uw bedrijf werken. Of hoe een kwalitatieve kop koffie het verschil maakt op de werkvloer van morgen.

Nespresso Professional voerde samen met onderzoeksinstituut Wide Research in mei een enquête uit bij 800 werknemers in ons land, over de koffiecultuur en impact van koffie op kantoor. Wat blijkt? Lekkere koffie beïnvloedt motivatie en productiviteit, welzijn, waardering, sociale banden en creativiteit op de werkvloer.

77 procent van de werknemers drinkt minstens één kopje koffie per dag. Maar slechts 44 procent kan op de werkvloer genieten van lekkere koffie. ‘Nochtans versterkt kwaliteitsvolle koffie het engagement en het enthousiasme op de werkplek’, verduidelijkt Pieter David, Channel Manager Office Belux bij Nespresso.

Advertentie

Want 90 procent van de werknemers die kwaliteitsvolle koffie krijgen is meer gemotiveerd om het beste van zichzelf te geven en 85 procent zou zijn bedrijf aanraden als een aangename werkplek. ‘Die cijfers liggen beduidend lager bij respondenten die geen lekkere koffie kunnen drinken op hun werkplek’, merkt Pieter David op.

Thuiswerken en fruit

Bovendien vindt 88 procent van de werknemers die op kantoor lekkere koffie kunnen drinken, dat hun werkgever zich betrokken voelt bij hun welzijn. ‘87 procent vindt koffie de op één na grootste waarderingsfactor, vlak na een ergonomische werkomgeving. Thuis kunnen werken of vers fruit op kantoor scoren minder hoog.’

Ook al wordt de werkvloer bemand door verschillende de generaties, de koffiepauze smeedt sociale banden. 88 procent van de regelmatige koffiedrinkers leerde collega’s beter kennen tijdens een informeel koffiemoment dan tijdens een interne vergadering. ‘Koffiepauzes creëren sterkere banden met het team, met collega’s van andere afdelingen en met de manager’.

Tot slot blijkt uit de cijfers dat lekkere koffie creativiteit en efficiëntie versterkt. ’78 procent kon tijdens de koffiepauze al eens een idee bespreken met zijn manager. 79 procent vindt dat een koffiepauze de creativiteit prikkelt, en 83 procent kreeg er informatie die ze anders niet hadden gekregen’, aldus nog Pieter David. ‘En ook hier liggen de cijfers beduidend hoger bij medewerkers die lekkere koffie kunnen drinken.’

Advertentie
Lees verder
Logo
Tijd Connect biedt organisaties toegang tot het netwerk van De Tijd. De partners zijn verantwoordelijk voor de inhoud.