Vroeger solliciteerden werknemers bij een bedrijf, nu geldt dat ook andersom. Een bedrijf moet dat goed beseffen en zich ernaar gedragen. Dat zegt Pieter Janssens, oprichter en CEO van iO, een end-to-end agency gespecialiseerd in het vormgeven en uitvoeren van de strategische, creatieve, technologische en marketingambities van vandaag en morgen.
Vraag Pieter Janssens of hij nog weet wie de eerste persoon was die hij ooit heeft aangenomen en het antwoord rolt zonder verpinken uit zijn mond. 'Dat was Tommy Bottu, die op 31 oktober 2005 als developer bij ons begonnen is. Vandaag is hij nog steeds aan de slag bij iO, als product owner op de campus in Herentals.'
Het is vrij opmerkelijk dat Pieter Janssens zich het moment nog tot op de dag kan herinneren, want na Tommy Bottu kwamen nog heel wat anderen. Een kleine tweeduizend collega’s, om precies te zijn. Sinds het investeringsfonds Waterland in 2018 aan boord kwam bij Pieter Janssens' bedrijf, ging het hard. Op amper vier jaar tijd werden dertig concurrerende of complementaire agencies samengebracht en werden deze recent onder één gemeenschappelijk merk, genaamd iO, gelanceerd. Eén organisatie, één team van talenten die met elkaar samenwerken. Als end-to-end bureau helpt het bedrijven in binnen- en buitenland met hun digitalisering en communicatie.
Talent, bijleren en de ideale omgeving
Een bedrijf als iO leiden lukt alleen maar voor wie kan terugvallen op experts die bepaalde taken opnemen. 'Als een bedrijf groeit, moet de ondernemer stap voor stap dingen loslaten: van nieuwe klanten aan boord halen en administratie tot het evalueren en coachen van collega’s. Toen we met een dertigtal mensen waren, heb ik meer en meer verantwoordelijkheden binnen de organisatie gelegd.’
Om een organisatie schaalbaar te maken, is het belangrijk dat iedereen weet waar het bedrijf voor staat. ‘De arbeidsmarkt evolueert ook. Nu is het even moeilijk, maar er zal wel een cooldown-periode komen. Toch zien we een duidelijke shift: tien jaar geleden moesten werknemers solliciteren bij een bedrijf, nu ook andersom. We zitten in een markt gedreven door vraag, niet door aanbod. Dat moet een bedrijf goed beseffen en zich ernaar gedragen. Daarom spenderen we voldoende aandacht aan de vraag: waarom zou iemand voor iO kiezen? Voor ons is het antwoord alleszins duidelijk’, zegt Janssens.
‘In eerste instantie is er nood aan een visie over de markt: waar gaat ze op commercieel vlak naartoe? En hoe zit het met de arbeidsmarkt? Vervolgens definieert u de plek die u wil innemen. Waar maakt uw bedrijf het verschil? Onderzoek vooral waar talent naar op zoek is en waarom mensen willen blijven. Bij ons bestond die oefening uit tientallen gesprekken met experts die voor iO werken, want zij zijn de beste graadmeter.’
We werken op de coolste en meest uitdagende projecten, waardoor collega’s elkaar ook stimuleren om bij te leren.
Uit die conversaties kwamen drie focussen naar voor: talent, bijleren en de ideale omgeving. ‘Talent trekt talent aan. Daarom vindt u bij iO op alle vlakken de allerbeste experts van de Benelux. We werken op de coolste en meest uitdagende projecten, waardoor mensen elkaar ook stimuleren om bij te leren’, zegt Pieter Janssens.
Dat bijleren faciliteert iO zo goed mogelijk. ‘Het is belangrijk dat we genoeg aandacht schenken aan het creëren van een cultuur waarin dat kan. Door mensen 110 procent van de tijd enkel op klantenwerk te laten focussen, fnuik je hun talent. U moet hen zowel in tijd, budget en aanbod de ruimte geven om nieuwsgierig te zijn, om dingen bij te leren en die kennis vervolgens te verspreiden. Wij voorzien een jaarlijks opleidingsbudget van 3000 euro, maar mensen leren niet enkel bij op conferenties of via webinars. In onze eigen iO Academy passeren experten van binnen en buiten de organisatie. We delen de kennis van onze talenten, omdat we zeker zijn dat zij de anderen warm kunnen maken om bij iO een mooie carrière te starten. We hebben gekozen om de binnen- en buitenwereld mee te nemen in een verhaal van infinite opportunities. Door onze mensen en de grote diversiteit aan talenten en expertise te laten samenwerken ontstaan er erg veel mogelijkheden. Combineer dat met een groeipad waarbij de talenten zelf hun carrière mee bepalen en vormgeven en je maakt de mogelijkheden oneindig.’
Campussen in vijf landen
Het kloppende hart van iO zijn de campussen; in België liggen die in Herentals, Antwerpen, Brussel en Gent. ‘We willen een omgeving creëren die mensen in staat stelt om 100 procent te focussen op hun werk in een inspirerende ondersteunende omgeving. Wij vragen best veel van collega’s, maar in ruil daarvoor zorgen we bijvoorbeeld op de campus voor extra faciliteiten die hun leven na de werkuren verbeteren. Denk aan een fitness om tijdens een pauze te sporten, of een restaurant dat we zelf uitbaten. Onze chef-koks zorgen voor gezonde, vers bereide maaltijden. ‘s Avonds kunnen werknemers eten mee naar huis nemen, zodat ze niet meer hoeven na te denken over wat ze zullen koken. We zijn daarnaast een strijkservice aan het uitrollen en we zetten meer en meer vitaliteitscoaches in die bezig zijn met de mentale gezondheid van onze collega’s.’
Dankzij een uitgekiende strategie om te internationaliseren heeft iO intussen campussen in vijf landen. Die open plaatsen waar talent samenkomt zijn van cruciaal belang voor de manier waarop iO functioneert. Het maakt iO erg flexibel naar zijn mensen, maar ook naar de markt en de klanten. Groot en ruimdenkend, lokaal werkend.
‘Als we al onze collega’s vlot willen laten samenwerken, is een centrale manier van werken en tooling nodig. Daarom gebruiken we overal hetzelfde CRM-systeem, hetzelfde communicatiesysteem en dezelfde PM-tool. Als iedereen aparte software zou hebben, zou samenwerking onmogelijk zijn. Al onze mensen kunnen in een paar muisklikken contact opnemen met hun collega’s, en alleen al dat is vanuit praktisch oogpunt cruciaal.’
Binnen de campussen van iO werkt men organisatorisch altijd in kleine teams. Door diezelfde structuur aan te houden, kunnen mensen met de juiste skills elkaar makkelijk vinden. iO bundelt talenten en expertises op campussen, wat voor gemoedsrust bij klanten zorgt. Zo hoeven ze niet langer tussen verschillende agencies te switchen: bij iO hebben ze één contactpersoon. ‘Iedereen die in de organisatie werkt, heeft hetzelfde economisch belang bij de groei van het bedrijf. In andere gevallen rijdt men al snel voor eigen rekening, nu versterken de campussen elkaar’, zegt Pieter Janssens.
Dertig agencies worden één
Het internationale karakter van het bedrijf heeft ook een impact op hoe iO naar telewerk kijkt. ‘Uiteraard is alles zo ingesteld dat collega’s kunnen werken waar ze maar willen: onze hele toolset zorgt ervoor dat ze niet per se naar een campus hoeven te gaan als dat nodig is. We zitten met heel veel jonge mensen, die nieuwe technologieën en verandering met veel enthousiasme omarmen. Vanop afstand werken is nooit een probleem geweest, en we merken dat velen met plezier eens op verplaatsing gaan. De collega’s van Gent willen die van Amsterdam wel leren kennen, of die van Rotterdam willen graag naar Stockholm. Op iedere campus organiseren we voortaan weer maandelijks minstens één evenement. Dat kan variëren van een kleine lokale opleiding tot een groot evenement voor toekomstige werknemers en klanten.’
Geef collega’s de ruimte om nieuwsgierig te zijn, om dingen bij te leren en die kennis vervolgens te verspreiden.
Meer dan dertig agencies overnemen op een paar jaar tijd, da’s een huzarenstuk waar weinigen in slagen. ‘We hebben altijd zeer goed gekeken naar de waarden van het agency en of die matchen met de onze. Waarden zijn namelijk veel belangrijker dan cultuur, want die zal altijd variëren. Er is een cultureel verschil tussen een Kempens team en eentje uit Gent, Amsterdam of Stockholm. Zolang de waarden aligneren is dat geen probleem.’
Door actief intern te communiceren blijft iedereen betrokken bij de organisatie, ook als ze thuis of in het buitenland werken. ‘We hebben bijvoorbeeld een wekelijkse nieuwsbrief, presenteren regelmatig cases en zo veel meer. Elke maand is er ook een Campus-update waarop we iedereen samenbrengen’, zegt Pieter Janssens.
Op die manier hoopt iO van haar werknemers echte ambassadeurs te maken die ander talent aantrekken. Een cruciale factor in de War For Talent, want zo heeft iO meteen een voet binnen de deur. ‘Daarnaast is het ook belangrijk dat we zelf ons verhaal proactief naar buiten brengen. We voelen veel tractie bij mensen die mee onderschrijven wat we doen en daar ook deel van uit willen maken. Tegenwoordig kunnen we maandelijks dertig à veertig nieuwe werknemers aantrekken.’