In plaats van te zoeken naar die ene witte raaf voor het invullen van een veel te lang openstaande vacature, zetten organisaties in hun zoektocht naar talent beter de kandidaat centraal. ‘Die aanpak heeft in de praktijk de beste slaagkansen’, ervaart Lesley Leyn, General Manager bij CTRL-F.
Iedereen heeft de mond vol over de oorlog om talent. Maar eigenlijk is die inmiddels gestreden, en heeft het talent gewonnen. Die harde realiteit geldt dubbel voor gespecialiseerde technische en financiële profielen. ‘Werkgevers zijn genoodzaakt zich aan te passen in deze nieuwe realiteit’, meent Lesley Leyn, General Manager bij CTRL-F, een specialised recruitment agency gefocust op Engineering-, Finance- en IT-specialisten. ‘Met dat cruciale inzicht kunnen ze vervolgens de beste rekruteringsstrategie ontwikkelen en inspelen op de arbeidsmarktkrapte.’
Persoonlijke match
‘Binnen CTRL-F geloven we in een sterke candidate driven approach. Naast het detecteren van de juiste skillset is het nog belangrijker te kijken welke cultural fit er moet zijn. Naast de job op zich merken we dat het veel belangrijker is geworden dat kandidaten zich kunnen identificeren met de waarden en de organisatiecultuur van een bedrijf, om zo de lange termijn samenwerking te stimuleren.’
We weten al langer dat we minder op diploma’s moeten focussen, maar we zien dat sommige bedrijven er toch nog te veel de nadruk op leggen. Maar de focus in de zoektocht naar nieuw talent moet veeleer shiften van diploma, naar competenties, mindset en motivatie. Kennis en vaardigheden kunnen gaandeweg bijgeschaafd en verder ontwikkeld worden, via training en opleiding. ‘Bij CTRL-F maken we een soort portret van de kandidaten, waarmee we hun persoonlijkheid, passies en ambities in kaart brengen’, verduidelijkt Lesley Leyn. ‘Daarmee zien we sneller en makkelijker of de waarden van een bedrijf in lijn liggen met die van de kandidaat. Die match is immers cruciaal voor werkgever én medewerker, want het is de basis om je goed te voelen bij een werkgever.’
Vandaag is reversed socialization in opmars, daarbij draagt de jongere generatie kennis over aan de oudere generatie.
Betekenis en zingeving
De jonge generatie werkt bij voorkeur voor een organisatie met een uitgesproken sociaal en ecologisch duurzaam beleid. ‘Een aantrekkelijk salaris is voor hen uiteraard ook een basisbehoefte; maar meer en meer vertrekken we vanuit een total value proposition’, verduidelijkt Lesley Leyn. ‘Daarbij wordt er ook aangetoond welke maatschappelijke relevantie deze job heeft. Voor Gen Z, de toekomst binnen de arbeidsmarkt zeg maar, is dit veel belangrijker dan status. Om deze talenten aan te trekken én te behouden, heb je als werkgever er alle belang bij om binnen de communicatie niet te veel de nadruk te leggen op wat u doet of wat het u opbrengt; maar vooral waarom u het doet.‘
Leer- en doorgroeitrajecten
Trainingen, opleidingen en doorgroeimogelijkheden zijn evenzeer onmisbaar om mensen zo lang mogelijk aan boord te houden, en hen te helpen ontplooien. ‘We zien dat Gen Z zeer veel belang hecht aan een werkgever die hen ontwikkelingskansen kan bieden’, vertelt Lesley Leyn. ‘De jongere generatie is allicht loyaler aan hun eigen carrière en ontwikkelingskansen, dan aan een werkgever; maar als bedrijven daar slim mee omgaan – op die leertrajecten en interne mobiliteit, dan kunnen ze hen wél blijven boeien.’
’Interne mobiliteitsprogramma's worden in België nog te weinig benut, slechts 1 op 3 bedrijven is hiermee bezig in vergelijking met andere landen waar dit in 1 op 2 bedrijven wordt toegepast.’ Dat kan zelfs buiten het functiedomein van mensen: een marketingmedewerker die een groeirol binnen hr, of een IT-programmeur die een traject naar business developer krijgt bijvoorbeeld.
Ook learning on the job via een buddysysteem kan heel leerrijk zijn. Niet alleen voor een nieuwkomer, die op een duidelijke en gerichte manier wegwijs gemaakt wordt binnen de organisatie, maar ook wat betreft de overdracht van kennis. Want die kennis kan in beide richtingen stromen. Lesley Leyn: ‘Vandaag is reversed socialization in opmars, daarbij draagt de jongere generatie kennis over aan de oudere generatie, bijvoorbeeld op vlak van de nieuwste technologische ontwikkelingen.’ Heel simpel gesteld: een beetje vergelijkbaar met hoe kinderen hun ouders leren hoe ze met computers en apps kunnen werken.
Bedrijven stimuleren beter het ambassadeurschap onder hun mensen. Werknemers die trots zélf reclame maken voor hun werkgever zijn het meest authentieke en geloofwaardige argument voor kandidaten om voor een bedrijf te kiezen.
Non-biased recruitment voor IT, engineering & finance
Tot slot, meent Lesley Leyn ook dat bedrijven niet bang moeten zijn om hun talenten ook buiten de landsgrenzen te zoeken. Internationale rekrutering helpt de talentpool te vergroten, maar stimuleert ook diversiteit op de werkvloer. ‘We zagen vroeger dat ondernemingen het een probleem vonden dat internationale kandidaten geen Nederlands of Frans spraken. Vandaag is in veel technologische en financiële sectoren Engels de voertaal, of op z’n minst de tweede taal geworden.’
CTRL-F kan alleen maar spreken van heel positieve ervaringen omtrent internationaal rekruteren. ‘Het is de perfecte aanvulling voor de talenten die wij gewoonweg niet meer vinden in België. Bijna 1 op de 10 mensen die wij een nieuwe job bieden binnen engineering gebeurt via internationale rekrutering. Onze experts ontzorgen onze klanten bij het administratieve proces van werkvergunningen en begeleiden onze foreign mensen van verhuis tot opstart en alle administratieve verplichtingen in België. Ook mooi meegenomen: volgens het onderzoek van McKinsey and Co. staan bedrijven die diversiteit en inclusie op de werkplek promoten, aan de top wat betreft financiën en winst!’
Bedrijven die vandaag de juiste talenten aantrekken, hebben dat voor een groot stuk mee te danken aan hun sterke werkgeversmerk.
Maar zo’n employer brand wordt niet op één dag gebouwd. ‘Organisaties moeten vaak, duidelijk en breed communiceren over wie ze zijn, wat ze doen en hoe ze dat doen, en dat zowel intern als extern’, vertelt Lesley Leyn, General Manager bij CTRL-F. ‘Ze doen dat best niet alleen via hun website of sociale mediakanalen, maar ook via hun vacatures.’
Daarin benadrukken werkgevers naast de vaardigheden of diploma’s ook best hoe het is om voor hen te werken. En door te verduidelijken welke waarden het bedrijf uitdraagt intern en in de maatschappij’, zegt Lesley Leyn. Bedrijven stimuleren beter het ambassadeurschap onder hun mensen. Werknemers die trots zélf reclame maken voor hun werkgever zijn het meest authentieke en geloofwaardige argument voor kandidaten om voor een bedrijf te kiezen.’