Voortaan moet elk bedrijf aangeven welke medewerkers niet kunnen telewerken. Een extra administratieve last? Niet met een slim registratiesysteem, zegt Jo Vandebergh van Bringme: ‘Geen discussies meer met de RSZ. En je bewijst dat je bedrijf de gezondheid van zijn medewerkers ter harte neemt.’
Vorige maand voerde minister van Werk Pierre-Yves Dermagne een nieuwe administratieve maatregel in. Bedrijven moeten nu elke maand aangeven bij de Rijksdienst voor Sociale Zekerheid (RSZ) welke werknemers niet kunnen thuiswerken. Met die telewerkaangifte wil Dermagne de coronamaatregelen beter doen naleven. Een inspecteur kan nu ter plekke controleren of de situatie op de werkvloer klopt met de informatie die het bedrijf doorgaf. ‘Een op de twee bedrijven overtreedt de coronaregels rond thuis- en telewerk’, weet Vandebergh. ‘Je zou toch denken dat de gezondheid van werknemers de hoofdbezorgdheid is van elk bedrijf en van elke manager.’
Maak er een opportuniteit van
Die nieuwe maatregel hoeft dan ook geen slecht nieuws te zijn, vindt Jo Vandebergh, CEO van het Leuvense technologiebedrijf Bringme. ‘Maak van de gelegenheid gebruik om een slim registratiesysteem in te voeren. Zulke systemen hebben niets meer te maken met de oldskool prikklok. Vandaag combineren ze employee- met visitormanagement.’ Verder kan zo’n systeem zo veel receptietaken uitvoeren dat het meer opbrengt dan het kost.
‘Met een slim registratiesysteem begint gezondheidspreventie echt aan de voordeur van het bedrijf.’
Het systeem gidst medewerkers elke dag door een korte aanmeldingsflow via een speciale desk aan de receptie, en voorziet ook een veiligheidsprotocol. ‘Via het digitaal centraal register krijg je elke dag een mooi overzicht van wie in je bedrijf aanwezig is’, zegt Vandebergh. ‘Er is dus geen discussie meer mogelijk met de sociale inspectie.’
Minder ziekteverzuim
Een slim registratiesysteem herinnert medewerkers ook dagelijks aan de preventiemaatregelen rond social distancing en handhygiëne en doet een snelle covid-riskscan. ‘Medewerkers moeten elk dag bevestigen dat ze de regels zullen naleven. Zo’n permanente responsabilisering biedt optimale bescherming’, weet Vandebergh.
Met een slim registratiesysteem bewijzen bedrijven aan klanten en medewerkers dat ze er alles aan doen om hun gezondheid te beschermen. ‘En die bedrijven zien ook een daling in het ziekteverzuim’, zegt Vandebergh.
Bovendien registreert het systeem ook bezoekers, consultants en structurele uitzendkrachten, ook dat is verplicht in deze coronatijden. ‘En als er tot slot iets ernstig zou gebeuren, beschik je met één druk op de knop over een perfecte evacuatielijst’, zegt Vandebergh. ‘Gezondheidspreventie begint op deze manier echt aan de voordeur van het bedrijf.’