Driekwart van de Belgen is trouw aan vaste voedingsmerken. Toch kiest 60% steeds meer voor duurzame producten en verpakkingen in plaats van hun vaste merken. Als antwoord op deze evolutie moet de voedingssector transparant communiceren over de herkomst van de producten en het duurzame karakter van de verpakkingen, stelt Tetra Pak.
Hoe transparanter de communicatie over producten (bv. ingrediënten, bewaarmiddelen, gezondheidsvoordelen) en verpakkingen (bv. samenstelling, recycleerbaarheid), hoe meer vertrouwen de consumenten erin hebben. Ruim 7 op 10 Belgen zijn ervan overtuigd dat ze met duidelijke informatie duurzamere keuzes maken.
‘Uit vorige onderzoeken van Tetra Pak bleek dat mensen bewuste voedingskeuzes willen maken. Ze zijn op zoek naar betrouwbare informatie over ingrediënten en besteden veel aandacht aan de verpakking. Om het vertrouwen in voeding te verhogen, legt Tetra Pak zich toe op de ontwikkeling van duurzame verpakkingen. We werken nauw samen met de industrie en investeren in onderzoek en innovatie. Ons doel: future-proof verpakkingen ontwikkelen die garant staan voor lange houdbaarheid, hoge recycleerbaarheid, minder voedselverspilling en maximale voedselveiligheid’, zegt Frank Vandewal, Sustainability Director bij Tetra Pak. ‘We leggen ons toe op duurzame verpakkingen die de consument helder informeren over de ingrediënten, de herkomst en de veiligheid van de producten.’
Op zoek naar transparante informatie
De consumenten worden steeds veeleisender en willen goed geïnformeerd worden over hun voeding. Op de verpakking en via andere kanalen zoeken ze informatie over de ingrediënten en de herkomst van de producten die ze kopen. Ook de kwaliteit van de verpakking is een cruciale factor. Een onderzoek van Tetra Pak eind 2021 wees uit dat de Belg verpakkingen in glas (64,4%) en karton (46,1%) het veiligst vindt, gevolgd door conservenblikken (29,1%), plastic (21,8%) en aluminium (21,4%). Ruim 1 op 3 heeft meer vertrouwen in een product met een duurzame en recycleerbare verpakking. Zo associeert meer dan 80% drankkartons met gezonde voeding.
De Belg gelooft dat nieuwe technologieën de voedselketen transparanter en duurzamer kunnen maken, met minder CO2-uitstoot en een kleinere afvalberg. Er is veel vertrouwen dat innovaties een betere bewaring van voedsel zullen mogelijk maken, wat zal leiden tot meer voedselveiligheid en duurzaamheid.
Digitalisering biedt mogelijkheden
Het is een uitdaging voor de merken om transparante informatie te geven over hun voedingsproducten. De meeste verpakkingen zijn relatief klein en meer dan de helft van de Belgen geeft de voorkeur aan een strak label met weinig tekst. Het komt erop aan om slimme verpakkingen te ontwerpen, bijvoorbeeld door ze te voorzien van een QR-code met extra informatie. Sommige merken hebben een app waarmee men het product kan scannen om meer te weten te komen.
De digitalisering biedt nieuwe mogelijkheden voor verpakkingen. ‘Een unieke code verbindt de verpakking de gebruiker rechtstreeks met het voedingsproduct. De consument krijgt de informatie waarnaar hij op zoek is en voelt zich meer betrokken. Het product wordt volledig traceerbaar, van producent over logistiek naar consument tot en met recyclage. Dit is een grote meerwaarde voor de ganse voedselketen’, besluit Stefan Follet, Key Account Director bij Tetra Pak.
*Bevindingen uit een onderzoek bij 1.500 Belgen, uitgevoerd in april 2022 door een onafhankelijk onderzoeksbureau in opdracht van Tetra Pak. De steekproef is representatief wat betreft taal, geslacht, leeftijd en opleiding. De maximale foutmarge op 1500 Belgen bedraagt 2,43%.
- 6 op 10 denken dat duurzaamheid in de toekomst doorslaggevender wordt dan merktrouw.
- 1 op 2 zegt dat transparante informatie over voeding en de verpakking de grootste impact heeft op hun vertrouwen, en 8 op 10 denken dat dit in de toekomst nog belangrijker zal worden.
- Voor 6 op 10 is informatie op de verpakking de belangrijkste informatiebron.
- 7 op 10 zijn ervan overtuigd dat ze duurzamere keuzes maken als ze beter geïnformeerd zijn.
- Ruim 1 op 3 heeft meer vertrouwen in een voedingsproduct met een recycleerbare verpakking.
- 7 op 10 verwachten dat nieuwe technologieën zullen leiden tot een duurzamere voedingsproductie, met minder CO2-uitstoot en een kleinere afvalberg als gevolg.
- Bijna 8 op 10 denken dat innovatie een betere bewaring van voedsel zal mogelijk maken.
- Bijna 1 op 3 vindt een QR-code met extra voedings- en verpakkingsinformatie een meerwaarde.