Logo
Tijd Connect biedt organisaties toegang tot het netwerk van De Tijd. De partners zijn verantwoordelijk voor de inhoud.

‘Veel softwarebedrijven hebben knowhow over AI, wij helpen hen met de how now’

Jo Coutuer, oprichter Data Merit en Jeroen Van Godtsenhoven Fortino Capital ©Emy Elleboog

De mogelijkheden van artificiële intelligentie zijn zo groot, dat bedrijven soms niet weten waar te beginnen of waarop in te zetten. Investeerder Fortino Capital schiet te hulp. ‘Zonder goede omkadering bestaat het gevaar op ontgoocheling.’

‘Softwarebedrijven kunnen het zich niet meer veroorloven om software op de markt te brengen zonder artificiële intelligentie (AI) die de productiviteit verhoogt’, zegt Jeroen Van Godtsenhoven, partner bij investeringsfonds Fortino Capital. Hij spreekt van een scharniermoment, vergelijkbaar met de introductie van de grafische gebruikersinterface, de opkomst van het internet en de verspreiding van software door de cloud.

‘Het is lastig in te schatten wat die AI-revolutie precies zal betekenen’, merkt Jo Coutuer op. Hij is de oprichter van Data Merit, een adviesbureau gespecialiseerd in het halen van waarde uit data en AI. ‘Het is in de softwarebusiness nooit zo spannend geweest als nu. Na de rekenkracht die automatisering mogelijk heeft gemaakt, krijgen we nu verslimming. Maar zoals bij alle grote innovaties hebben we de neiging de impact op korte termijn te overschatten en op lange termijn te onderschatten.’

Advertentie

Die analyse deelt Van Godtsenhoven. ‘De AI-hype is zo groot dat binnenkort de geluiden van ontgoocheling zullen aanzwellen. Het moment van de waarheid is de vertaling van AI-mogelijkheden naar applicaties die wereldwijd worden gebruikt. Daarin willen wij onze softwarebedrijven helpen de juiste keuzes te maken. Softwareapplicaties zijn het enige vehikel om reële waarde uit artificiële intelligentie te halen.’

Softwareapplicaties zijn het enige vehikel om reële waarde uit artificiële intelligentie te halen

Jeroen Van Godtsenhoven
Partner Fortino Capital

Drastisch heruitvinden

Fortino Capital focust op ondernemingen die business-to-business software leveren. Met bijna 800 miljoen euro aan investeringen in een dertigtal bedrijven beschikt het over aanzienlijke expertise in technologie. En kan het de verkoop en de optimalisering van interne processen verbeteren. ‘AI voegt een nieuwe dimensie toe’, zegt Van Godtsenhoven. ‘Iedereen weet dat er iets mee moet gebeuren, maar de vraag is wat precies en in welke volgorde.’

Fortino werkt samen met Data Merit om bedrijven te begeleiden bij dit proces. ‘We beginnen altijd met de cruciale vraag of een bedrijf in een business zit die AI volledig kan wegvegen’, zegt Coutuer. ‘Een leverancier van facturatiesystemen kan AI-functies toevoegen om facturen te genereren, maar als 90 procent van de klanten door de AI-revolutie verdwijnt, moet dat bedrijf zich veel drastischer heruitvinden dan met een paar nieuwe knoppen.’

‘Sommige bedrijven zijn gedesoriënteerd en weten niet waar ze moeten beginnen’, stelt hij vast. ‘We helpen hen door te kijken naar verschillende dimensies, zoals technologie, wetgeving, vaardigheden, beschikbare data en de risico’s van AI. Anderen zijn al met AI begonnen, maar typisch vanuit een puur technologisch perspectief. Op een gegeven moment moeten ze beslissen waar ze die kennis precies willen inzetten en hoe. Zonder goede omkadering bestaat het gevaar van ontgoocheling. Daarom helpen we met een plan voor de komende drie jaar. Dat gaat niet om knowhow, maar om how now?’

Met taalmodellen als ChatGPT komt het monopolie van techneuten onder druk te staan, stelt Van Godtsenhoven vast. ‘Je hoeft geen programmeur meer te zijn om met computersystemen te communiceren. Je zegt in mensentaal wat je wil en je krijgt het antwoord zo terug, in plaats van in tabellen en cijferreeksen. Hierdoor wordt de interactie veel rijker en krachtiger.’

Advertentie

Sommige bedrijven zijn gedesoriënteerd en weten niet waar ze moeten beginnen

Jo Coutuer
Oprichter Data Merit

Barbecueweer

Hiermee gaat de deur open naar een betere benutting van bestaande AI-toepassingen. Van Godtshoven geeft het voorbeeld van patronen in cijfers en voorspellingen. ‘Een winkelketen kan modelleren wat de verwachte verkoop van barbecue producten zal zijn als het komende zaterdag mooi weer is en rekening houden met verschillen tussen de kust, binnenland of stad en daar alvast de leveringen op afstemmen. Taalmodellen maken het mogelijk dat arsenaal aan kwantitatieve AI op een menselijke manier te gebruiken. Echt fenomenaal, een soort automatisering van de automatisering.’

Advertentie
Lees verder
Logo
Tijd Connect biedt organisaties toegang tot het netwerk van De Tijd. De partners zijn verantwoordelijk voor de inhoud.