Als een zakelijk B2B softwarebedrijf te koop staat, wil Fortino Capital een plekje aan de onderhandelingstafel. Nu ook in Duitsland, waar het investeringsfonds in korte tijd van zich liet horen.
Als visitekaartje kan het tellen: de eerste grote investering van Fortino Capital in Duitsland was meteen een schot in de roos. Het belang in Symbio, dat automatiseringssoftware ontwikkelt voor bedrijfsprocessen, leverde al na minder dan een jaar een forse meerwaarde op.
Het werd overgenomen door zijn Duitse-Amerikaanse sectorgenoot Celonis. Onlangs kondigde Fortino zijn tweede Duitse investering aan in SIMCON, een toonaangevende specialist in simulatiesoftware voor industriële gietvormen.
Software is bij uitstek een business waarin schaalbaarheid belangrijk is om er de grootste economische voordelen uit te halen.
‘De overname door de meest waardevolle Europese startup in B2B software heeft ons op de kaart gezet in Duitsland’, zegt Renaat Berckmoes, CEO van Fortino. En dat was amper een jaar na de opening van het kantoor in München.
‘We hebben ondertussen een positie bereikt waarin de meeste andere investeringsmaatschappijen die in dezelfde vijver vissen ons vervelend vinden. Omdat ze ons als concurrent zien. Dat is het mooiste compliment dat je kan krijgen.’
Fortino heeft de ambitie om snel een solide positie op te bouwen in Duitsland.
'Als de eigenaar of oprichter van een softwarebedrijf op zoek is naar een strategische partner, of als hij zijn bedrijf wil verkopen, willen wij in de top vijf zitten van de partijen waaraan hij denkt. We willen mee aan tafel zitten.’
Duits groeipotentieel
Welk soort bedrijven kunnen in Duitsland op de meeste interesse van Fortino rekenen? Dezelfde als elders, zegt Philipp Remy, die verantwoordelijk is voor de investeringen in Duitsland. ‘Het gaat om aanbieders van zakelijke softwarediensten die zo onmisbaar zijn dat het de software is die de bedrijven als allerlaatste zouden uitschakelen.’
De afgelopen jaren is München uitgegroeid tot de belangrijkste hub voor B2B software in Duitsland.
Duitsland is na België en Nederland het derde land waar Fortino actief is. Bij die keuze was een grote thuismarkt belangrijk, zegt Berckmoes.
‘Software is bij uitstek een business waarin schaalbaarheid belangrijk is om er de grootste economische voordelen uit te halen. De Europese Unie is weliswaar één markt, maar wel een die bestaat uit 27 landen met een eigen marktdynamiek.'
'Succes in één land garandeert dat niet elders. Het Franse carpoolplatform Blablacar doet het bijvoorbeeld goed in Frankrijk en Spanje, maar komt in andere Europese landen niet van de grond.’
De keuze ging tussen Frankrijk en Duitsland, waarbij onze oosterburen het gehaald hebben. Daar waren twee redenen voor, zegt Berckmoes. ‘Ten eerste is de Duitse markt toegankelijker voor nieuwkomers dan de Franse. Daarnaast is de Duitse softwaremarkt groter dan de Franse, maar met een lagere digitaliseringsgraad, waardoor er meer groeipotentieel is.’
‘Er zijn in Duitsland twee keer zoveel bedrijven die in aanmerking komen voor Fortino private-equity-investeringen dan in de Benelux’, vult Remy aan. ‘Op het Verenigd Koninkrijk na is er geen enkele West-Europese markt voor zakelijke software met meer fusies en overnames dan Duitsland.’
Internationale techbedrijven
Waarom ligt de standplaats van Fortino in München, en niet Berlijn, het historische centrum voor start-ups in Duitsland? ‘Dat geldt nog voor softwarebedrijven die zich op consumenten richten, maar de afgelopen jaren is München uitgegroeid tot de belangrijkste hub voor B2B software investeringen in Duitsland’, legt Remy uit.
‘Het venture capital ecosysteem in München is goed ingeburgerd met meerdere fondsen die al tien jaar of langer in de stad actief zijn. Durfkapitaalfondsen profiteren van de nauwe banden met lokale universiteiten die hebben geholpen bij de lancering van een aantal high-profile startups zoals Celonis, Personia en Finn. Er ontstond een heel ecosysteem waarop ook grote internationale techbedrijven als Microsoft, Apple en Google zijn afgekomen.’
Duitsland is klaar voor de verovering, maar Berckmoes kijkt nu al vooruit naar de verdere expansie. ‘We zijn verschillende landen aan het bestuderen. Sowieso zullen we een nieuwe markt eerst betreden vanuit een bestaande hub. Italië kunnen we bijvoorbeeld vanuit München benaderen, net als Centraal-Europa. En Scandinavië kan vanuit Nederland.’