Logo
Tijd Connect biedt organisaties toegang tot het netwerk van De Tijd. De partners zijn verantwoordelijk voor de inhoud.

‘Bij kmo’s begint de digitaliseringsgolf nog maar pas’

Filip Van Innis, Fortino Capital en Dominique Pellegrino, CEO Vertuoza ©Emy Elleboog

In amper drie jaar maakte Vertuoza de sprong van 3 naar 85 medewerkers. Vorig jaar werd de producent van innovatieve software voor bouwbedrijven uitgeroepen tot Scale-up of the Year. ‘Het speelt goed in op de grote digitaliseringsgolf die er bij Europese kmo’s zit aan te komen’, vindt Filip Van Innis van Fortino Capital.

Hoe helpt de software van Vertuoza kmo’s in de bouwsector om sneller te groeien?

Dominique Pellegrino (CEO Vertuoza): We hebben een Software as a Service-tool (SaaS) ontworpen waarmee bouwbedrijven al hun administratieve en commerciële processen op toegankelijke wijze kunnen digitaliseren en hun bouwwerven maximaal kunnen optimaliseren. De software omvat functies voor offerte- en facturatiebeheer, bouwplanning, interventiebeheer, voorraadbeheer, werfopvolging en financieel beheer. Daarnaast biedt het gedetailleerde statistieken en rapportages voor beter inzicht en optimalisatie. Deze alles-in-één oplossing helpt bouwbedrijven om efficiënter te werken en hun processen te stroomlijnen. In een sector die nog niet erg gedigitaliseerd is maken we met laagdrempelige en allesomvattende software het verschil.

Advertentie

Hoe vindt u als technologiebedrijf nieuwe klanten in een moeilijk te bereiken en conservatieve kmo-markt?

Dominique Pellegrino: Het is een bijzonder grote en fel versnipperde sector, met alleen al in België zowat 75.000 bedrijven. In 95 procent van de gevallen gaat het om kmo’s met minder dan 100 werknemers. Om hen over de streep te trekken, benaderen we actief bedrijfsleiders, onder meer via de sociale media. Daar zijn we zelf actief mee bezig en die strategie loont. We krijgen maandelijks gemiddeld 1.200 aanvragen voor demo’s. Zo werkten we de voorbije jaren systematisch aan onze zichtbaarheid en naamsbekendheid. We zijn gestart in Franstalige markten als Wallonië, Brussel, Frankrijk en Zwitserland, en sinds dit jaar zijn we ook actief in Vlaanderen en Nederland.

In de bouwsector maken we met laagdrempelige en allesomvattende software het verschil

Dominique Pellegrino
CEO Vertuoza

Succesvol blijven in een snel veranderende en evoluerende sector is wellicht niet gemakkelijk voor een kleine scale-up?

Filip Van Innis (Fortino Capital): De drempel om een softwarebedrijf op te starten wordt alsmaar lager. Door de jongste evoluties in AI gaat het steeds sneller. Maar de hamvraag is: hoe onderscheid je je van de concurrentie? Softwarebedrijven moeten niet alleen focussen op hun technologie of product – die blijven uiteraard essentieel - maar ook hoe ze die efficiënt aan de man brengen. Je moet structureel je schaal vergroten om een vliegwieleffect te genereren. Als het vliegwiel eenmaal draait, lijkt dat vanzelfsprekend, maar het is hard werken om alle processen perfect op elkaar te laten inspelen terwijl je continue groeit.

Wat maakt een investeerder tot meer dan een financier. En welke rol heeft Fortino al gespeeld in uw spectaculaire groei?

Advertentie

Dominique Pellegrino: Een investeerder brengt geld mee. Je zou het soms vergeten, maar hij probeert in eerste instantie waarde te creëren door kapitaal goed te investeren. Daarnaast kunnen we met Fortino rekenen op doorgedreven expertise in software. Ze voorzien ons van heel wat benchmarks en gebruiken hun analytische kracht om de juiste vragen te stellen. Wij zitten elke dag in de klei, investeerders helpen een stap achteruit te zetten en het bredere plaatje te bekijken. Fortino helpt ons bij onze ambitie om het Europees leiderschap in ons segment voortdurend voor ogen te blijven houden. Ze reiken ons ook inzichten uit andere investeringen aan, bijvoorbeeld van het Luxemburgse bedrijf Salonkee. Dat biedt software aan voor kapsalons en heeft een mooi marktaandeel in België verworven. Je kan heel wat paralellen met ons trekken.

Vaak is de bottleneck om te groeien niet het geld an sich, maar wel de mensen vinden om de groei waar te maken

Filip Van Innis
Fortino Capital

Filip Van Innis: We geloven dat we aan de vooravond staan van een grote digitaliseringsgolf bij kmo’s. Veel jonge starters zijn met de smartphone in de hand opgegroeid. Zij zullen hun business niet langer op papier of in Excel managen. De regelgeving duwt de bedrijven ook veel meer richting digitale bedrijfsvoering, denk maar aan de regelgeving voor e-invoicing. Vertuoza en Salonkee zijn prachtige voorbeelden om ondergedigitaliseerde markten te helpen innoveren. Dat doen ze met een uitmuntend all-in-one product. Onze rol is hen zo goed mogelijk te ondersteunen. Daarvoor doen we graag een beroep op ons netwerk, maar we helpen bijvoorbeeld ook bij de zoektocht naar talent. Vaak is de bottleneck om te groeien, niet het geld an sich, maar wel de mensen vinden om de groei waar te maken.

Advertentie
Lees verder
Logo
Tijd Connect biedt organisaties toegang tot het netwerk van De Tijd. De partners zijn verantwoordelijk voor de inhoud.