Logo
Tijd Connect biedt organisaties toegang tot het netwerk van De Tijd. De partners zijn verantwoordelijk voor de inhoud.

Familiebedrijf Chaussures Maniet: stevige voetafdruk in de retailsector

Amandine Vanderplancke, Pascale Maniet en Allison Vanderplancke (© Emy Elleboog)

Chaussures Maniet is trots op z’n nominatie voor de Family Business Award of Excellence®. Het bedrijf combineert familiewaarden met duurzaamheid en een solide groeistrategie.

‘Wij worden in schoendoosjes geboren, en dat al vijf generaties lang,’ lacht Allison Vanderplancke, CEO van Chaussures Maniet, als ze me inwijdt in de geschiedenis van haar familiebedrijf. In 1903 openden haar betovergrootouders hun eerste winkel. Sindsdien groeide het bedrijf gestaag en telt het vandaag 30 verkooppunten verspreid over Franstalig België.

De groep richt zich met zijn Maniet-winkels op grote winkelcentra, terwijl de Luxus-winkels, met een uitgebreider assortiment kleding en accessoires in zelfbediening, zich in de stadsrand hebben gevestigd. Beide ketens houden goed stand in een uiterst competitieve retailmarkt, mede dankzij deskundig advies, klantvriendelijkheid en flexibiliteit.

Advertentie

‘Plezier is een van onze kernwaarden: we willen dat onze klanten blij en tevreden onze winkels verlaten,’ zegt Vanderplancke. De komende vijf jaar plant ze de opening van acht tot tien nieuwe winkels.

Brede kijk op duurzaamheid

Een tweede pijler van het succes van Chaussures Maniet is de brede interpretatie van duurzaamheid. ‘Onze familie heeft altijd continuïteit boven snelle winst verkozen en investeert haar winst steeds terug in het bedrijf,’ legt Vanderplancke uit.

Onze familie heeft altijd continuïteit boven snelle winst verkozen en investeert haar winst steeds opnieuw in het bedrijf.

Allison Vanderplancke
CEO van Chaussures Maniet

Dat bedrijf streeft naar verantwoorde groei en verzet zich tegen de overconsumptie die sommige concurrenten aanmoedigen. Dit vertaalt zich ook in de manier waarop er met klanten wordt omgegaan: verkoopteams informeren hun klanten over het belang van duurzame, kwalitatief hoogwaardige en ecologisch verantwoorde schoenen, die zowel onze planeet als hun gezondheid ten goede komen.

Advertentie

Daarnaast neemt Maniet diverse initiatieven om zijn ecologische impact te verkleinen. Zo wordt binnenkort een schoenmakerijservice toegevoegd en wordt het aanbod van reparatievriendelijke schoenen uitgebreid om de levensduur van schoenen te verlengen. Elk jaar werkt de keten ook samen met de vzw Les Petits Riens om gedragen schoenen een tweede leven te geven.

Sterke omnichannel-aanpak

In een sector met beperkte marges draagt de focus op duurzaamheid ook bij aan de solide financiële basis van het familiebedrijf en z’n veerkracht tegenover economische crisissituaties. De coronapandemie versnelde de digitalisering van de onderneming, wat leidde tot een sterke omnichannel-strategie die zich kan meten met grote e-commercebedrijven.

Advertentie

‘Klanten proberen schoenen in de winkel en bestellen ze later online, of ontdekken modellen op het web en kopen ze vervolgens in de winkel. Deze hybride aanpak is de norm geworden,’ aldus Vanderplancke. Dit resulteert in een retourpercentage van slechts 17%, terwijl dit bij pure onlinespelers kan oplopen tot 50-60 procent.

De CEO staat ook stil bij het belang van langdurige partnerschappen met schoenfabrikanten en andere leveranciers. De gestroomlijnde structurele aanpak draagt eveneens bij aan de groeistrategie: door structurele kosten te centraliseren, kunnen nieuwe winkels worden geopend zonder dat dit de financiële balans overbelast.

Bijkomende initiatieven versterken die efficiëntie nog. ‘We hebben in alle eigen winkelpanden LED-verlichting en zonnepanelen geïnstalleerd,’ benadrukt Vanderplancke. Want ook hier gaan duurzaamheid en financieel verantwoord beheer hand in hand.

Samen met BNP Paribas Fortis, De Tijd, L’Echo, FBN Belgium, GUBERNA en WorxInvest reikt EY op 27 maart 2025 de 11de Family Business Award of Excellence® uit. De vier laureaten voor deze editie zijn Brouwerij Huyghe, Camino Group, Chaussures Maniet en Coeck NV. Ontdek volgende week wie de Belgische ambassadeur van de Family Business Award of Excellence® 2025 wordt.

Advertentie
Lees verder
Een initiatief van
Logo
Tijd Connect biedt organisaties toegang tot het netwerk van De Tijd. De partners zijn verantwoordelijk voor de inhoud.