Wat kunnen we leren van Camino’s invulling van ESG?
GUIDO VANHERPE: Binnen ESG is de S van Social of Maatschappij de belangrijkste component. Dat is ook de component die Camino Group hoog in het vaandel draagt. Als je het filosofisch bekijkt en even nadenkt over dat waarvoor we uiteindelijk écht werken, of zouden moeten werken, dan is het de instandhouding en het verbeteren van het welzijn van de mens en onze maatschappij. We willen per slot van rekening allemaal een betere planeet voor de mensheid, een betere samenleving. Het woord mensheid kan je nooit los zien van menselijkheid. Als je daar geen aandacht voor hebt, ben je kortzichtig. Dan heb je geen respect voor de nieuwe generaties die in de wereld van morgen zullen leven. Net daarin kunnen familiebedrijven het verschil maken. Met een langetermijnvisie over generaties heen, met heel sterke waarden en vooral ook met dat menselijk gezicht, die warmte die hen vaak onderscheidt van andere bedrijven.
FILIP DIERCKX: Bij strikt marktdenken gaat het om de korte termijn, dan wordt er snel de bijl gezet in het personeel als het minder goed gaat. Familiebedrijven doen het anders, wat misschien ongunstig is voor de korte termijn maar op lange termijn wel loont. Mensen wéten dat een bedrijf een duurzaam personeelsbeleid voert, en dat krijg je cash terugbetaald. Loyauteit gaat immers in twee richtingen.
Als Ambassadeur van de award kan Camino Group nu deze duurzame waarden verder uitdragen. Wat is daarbij de belangrijkste boodschap?
GUIDO VANHERPE: We moeten familiebedrijven koesteren en aan onze politici blijven uitleggen hoe belangrijk het ecosysteem van familiebedrijven is voor de waardecreatie op lange termijn. Camino Group illustreert dat op een krachtige manier en kan deze boodschap als Ambassadeur ook op een geloofwaardige manier uitdragen.
JOOST CALLENS: Ja, ik draag graag als Ambassadeur deze award verder uit binnen en buiten onze organisatie. Ik ben ervan overtuigd dat je perfect waardegedreven kunt zijn én resultaten boeken. Meer nog, ik denk dat beide idealiter hand in hand gaan. Wij hebben een dienstbaarheidscoördinator die alle processen helpt stroomlijnen en die ons als dat nodig is een spiegel voorhoudt. Ook wij moeten soms moeilijke beslissingen nemen, maar altijd op een menselijke, waardegedreven manier.