Vorig jaar organiseerden EY, Guberna en FBNet Belgium voor het eerst samen de Family Business Award of Excellence, een prijs die gaat naar een familiebedrijf dat zich onderscheidt in deugdelijk bestuur en maatschappelijk engagement en dat een goede balans vindt tussen familiewaarden en bedrijfsvoering.
‘Familiebedrijven zijn de basis, de humus van het Belgisch economisch weefsel’, stelt captain of industry Luc De Bruyckere, director bij Guberna en bekend van zijn carrière bij Ter Beke en zijn bestuursmandaten.
‘Familiale ondernemingen worden gekenmerkt doordat het aandeelhouderschap behoort aan de familie, wat garant staat voor een focus op continuïteit, maar hun toegang tot de kapitaalmarkt is beperkt. Het is een specifiek model dat, zoals elk bedrijfsmodel, optimaal functioneert in de mate dat het in het verlengde staat van de bedrijfsstrategie.’
‘Met deze prijs willen we familiebedrijven promoten die dat model op een excellente manier vertegenwoordigen. We selecteren bedrijven van een zekere omvang, minimaal van de derde generatie, en met een familiaal aandeelhouderschap van minstens 50 procent. We kijken vooral naar de ‘match’ tussen de waarden van familie en onderneming, naar het maatschappelijk engagement en naar de kwaliteit van de governance, zowel als familie als bedrijf, maar ook naar de degelijkheid van de successieplanning.’ De eerste laureaat was Cosucra, een Waals bedrijf dat gespecialiseerd is in het ontwikkelen, produceren en promoten van natuurlijke ingrediënten uit chicorei en gele erwt.
De jury loofde het uitgebreide familiecharter, met daarin aandacht voor familie- en ondernemingswaarden, de duidelijke langetermijnstrategie en de samenstelling van de raad van bestuur, waarin ook onafhankelijke bestuurders een zitje hebben. ‘Nog al te vaak willen familiebedrijven geen pottenkijkers’, stelt De Bruyckere. ‘Maar uit ervaring en onderzoek blijkt steeds opnieuw dat openheid voor familiale ondernemingen dé succesfactor is. Dat willen we met deze award extra in de verf zetten.’