Logo
Tijd Connect biedt organisaties toegang tot het netwerk van De Tijd. De partners zijn verantwoordelijk voor de inhoud.

Waarom samenwerken hét antwoord op klimaatverandering is

Koen Segers, Channel Director bij Dell Technologies België en Luxemburg

Technologie kan de wereld duurzamer maken, maar heeft tegelijkertijd ook een zware impact op het klimaat. Bedrijven, overheden én burgers hebben de sleutel in handen om daar iets aan te doen. Dat zegt Koen Segers, Channel Director bij Dell Technologies België en Luxemburg.

Advertentie

Wanneer het op ecologie aankomt, is technologie een echte deeltjesversneller. Nieuwe innovaties laten ons toe om minder te verbruiken, op een duurzame manier energie op te wekken en processen efficiënter en minder vervuilend te maken. Toch is "meer technologie" niet het enige antwoord om de opwarming van de aarde tegen te gaan. Koen Segers: ‘Klimaatverandering is een complex probleem dat je niet met één gouden formule kunt oplossen.'

Dat het een ingewikkeld gegeven is, wordt duidelijk wanneer je naar de impact kijkt die de technologische sector zélf heeft. Er wordt nog altijd veel hardware weggegooid en voor de productie van chips, servers en andere apparaten zijn zeldzame materialen nodig.

De datacenters waar we massaal gegevens bewaren en bewerken verbruiken daarnaast ook veel energie om te koelen. ‘We moeten beter nadenken over welke data we wel en welke we niet bewaren. Met goede datamanagementsystemen kun je nutteloze kopieën opsporen en verwijderen. We evolueren naar systemen die nog alleen data opslaan, die echt nodig zijn. Dat zorgt voor efficiëntiewinst en dus minder energieverbruik’, legt Segers uit.

Ook de hardware in datacenters kan slimmer gemonitord worden. ‘Zo staan servers die niet meer gebruikt worden, vaak nog onnodig dag en nacht te draaien. In plaats van die weg te gooien, zegt Segers, kun je ze ook op een andere plaats hergebruiken of recycleren.

‘Bedrijven kunnen de koolstofvoetafdruk van élke burger drastisch verminderen door de producten en diensten die ze aanbieden, klimaatneutraal te maken.’

Koen Segers
Channel Director bij Dell Technologies België en Luxemburg

Advertentie

‘Vandaag wordt maar 20 procent van de elektronische apparaten op een verantwoorde manier gerecycleerd. Bij Dell Technologies evolueren we daarom naar een volledig circulair model. We zetten in op wat we “Design for Environment” noemen. Onze toestellen worden steeds meer op een manier ontworpen die je toelaat om de componenten gemakkelijk uit elkaar te halen en te vervangen als dat nodig zou zijn. De toestellen zelf zijn ook makkelijker te vervangen en verbruiken minder energie. Zo ligt het energieverbruik van onze servers nu 78 procent lager dan in 2012. Bedrijven spelen hierin een belangrijke rol’, gaat Segers verder. ‘Ze kunnen de koostofvoetafdruk van élke burger drastisch verminderen door de producten en diensten die ze aanbieden, klimaatneutraal te maken.’

Samen sterker

Het zijn belangrijke stappen die passen in een groter plan van Dell Technologies. Het bedrijf heeft zichzelf moonshot goals opgelegd, uitdagende doelen die het de komende jaren wil halen. Zo wil men in 2030 enkel nog verpakkingen van gerecycleerd of hernieuwbaar materiaal maken. In 2050 wil het bedrijf volledig koolstofneutraal zijn.

'Dat is ambitieus, maar het kan met de juiste aanpak. Daarmee wil ik zeggen: je kan zo’n allesomvattend vraagstuk als de klimaatverandering niet aanpakken in zijn geheel. Je moet het opsplitsen in kleine acties en die dan goed meten en opvolgen. Want al die kleine acties samen hebben wel een grote impact, zeker wanneer we deze ook doortrekken in onze samenwerking met partners', zegt Segers.

‘Vandaag wordt maar 20 procent van de elektronische apparaten op een verantwoorde manier gerecycleerd.’

Koen Segers
Channel Director bij Dell Technologies België en Luxemburg

Dat je die acties meet heeft ook andere gevolgen: consumenten hebben cijfers ter beschikking om te zien of bedrijven menen wat ze zeggen. Zo vallen organisaties die hun duurzame initiatieven vooral gebruiken om aan ‘greenwashing’ te doen al snel door de mand. ‘Het is niet altijd makkelijk om over duurzaamheid te communiceren. Wij zouden in onze marketing bijvoorbeeld kunnen uitpakken met onze moonshot goals, maar om het tastbaar en concreet te maken, kunnen we beter een voorbeeld uit de praktijk gebruiken. En dus focussen we in onze marketing op het feit dat we in steeds meer verpakkingen, gerecycleerde plastics gebruiken. Dat maakt het tastbaar, ook voor onze medewerkers. Want een bedrijf kan doelen stellen zoveel het wil, het zijn de medewerkers die het moeten waarmaken.’

De controle op bedrijven kan via objectieve meetinstrumenten van onafhankelijke organisaties. ‘Dell Technologies doet mee aan het SBTi, het Science Based Targets Initiative. De wetenschappelijk onderbouwde doelstellingen die men daarin meet volgen het klimaatakkoord van Parijs.’

Ook overheden spelen een voorbeeldrol, zegt Segers. ‘Als zij bijvoorbeeld circulaire criteria inbouwen in hun openbare aanbestedingen en deze ook sterk laten doorwegen in het beslissingsproces, dan geven ze een serieuze boost aan de omschakeling naar een samenleving die niet meer op koolstof gebaseerd is.’

Race to Zero

Wanneer je de hefboom van bedrijven en overheden combineert met de maatschappelijke druk van burgers, leidt dat bijna zeker tot verandering. Bij Dell Technologies blijven ze alvast niet bij de pakken zitten. ‘Het is eenvoudig: een bedrijf kan aan de zijlijn blijven kijken, of kan - net als wij en honderden andere bedrijven - concrete actie ondernemen. Wij hebben bijvoorbeeld het “Race to Zero”-businesscommitment ondertekend. Daarmee engageren we ons om actie te ondernemen zodat de klimaatopwarming beperkt blijft tot 1,5°C. We hebben zowel de grote visies en verhalen nodig, als ook de concrete voorbeelden.’

Advertentie
Lees verder
Logo
Tijd Connect biedt organisaties toegang tot het netwerk van De Tijd. De partners zijn verantwoordelijk voor de inhoud.