Van vaak dagelijks op kantoor gingen we naar thuiswerken als norm. De toekomst ligt ergens in het midden, maar hoe pakken we dat aan?
Beluister via Spotify | Apple Podcast | Google Podcast | Stitcher | Deezer | Megaphone | Podcast Addict
Toen in maart 2020 de hele wereld in lockdown ging, waren er veel bedrijven voor wie thuiswerk volledig nieuw was. Maar Dell Technologies, wereldwijd goed voor 155.000 werknemers, werkte al jaren op deze manier. ‘Voor 18 maart 2020 werkte zo’n 65 procent van onze teamleden flexibel. Iedere dag was ongeveer een derde van onze mensen thuis aan de slag’, zegt Koen Segers, Channel Director België & Luxemburg.
‘In april 2020 hielden we een grote studie rond thuiswerk, waaruit bleek dat een vijfde van de bedrijven vroeger thuiswerk tegenhield: ze dachten dat werknemers minder productief zouden zijn. Enkele maanden later bleek die vrees ongegrond. Meer zelfs: sommige mensen zijn net productiever, doordat ze meer flexibiliteit en autonomie kregen.’
Telewerk brengt een andere relatie tussen managers en werknemers met zich mee. Hoe we naar controle kijken, bijvoorbeeld, verandert. ‘Controle mag je niet zien als iemand die constant over je schouders meekijkt. Structuur en afspraken zijn een betere omschrijving. Er moet een framework zijn dat duidelijkheid schept, maar “werk” is geen fysieke plaats, wel eerder een reeks taken die je uitvoert of afhandelt. Dankzij technologie kun je werken waar je wilt.’
Geen uur, maar 50 minuten
‘Werk is geen fysieke plaats maar eerder een reeks taken die je uitvoert of afhandelt.’
Doordat thuiswerk deels zal blijven, ontstaan er hybride teams. Niet iedereen is op hetzelfde uur aan de slag, waardoor de grens tussen privé en werk al snel kan vervagen. Segers: ‘De afspraken die je als manager maakt om de controle te behouden dienen ook om de tijd van je team goed af te bakenen. Als leidinggevende vermijd ik het bijvoorbeeld om meetings op de middag in te plannen.’
Nog zo’n tip: zorg dat meetings maar 50 minuten duren en geen volledig uur. Zo kan wie thuis werkt even bijpraten of pauze nemen. Als manager, zo zegt Segers, kun je je mensen begeleiden om niet elke avond door te werken. Dat kan bijvoorbeeld door wekelijks een blok in te lassen om de to-dolijstjes af te werken.
Van werken naar samenwerken
Het kantoor is dus nog niet afgeschreven, al is er nog discussie over hoe die ruimtes ingevuld moeten worden. Het is wat paradoxaal: open kantoren bevorderen de communicatie én verstoren de concentratie. Toch is dat volgens Segers een discussie in de marge: ‘Ik denk dat de manier waarop je een kantoor moet indelen pas op de tweede plaats komt. De pandemie heeft ons doen nadenken over de reden waarom we nog naar kantoor zullen komen. Een groot deel van de klassieke kantoortaken verdwijnt naar werk dat je thuis kunt doen en zo houd je de tijd op kantoor voor ontmoetingen.’
‘Thuiswerk vind ik vooral relevant voor zaken als een presentatie voorbereiden. Op kantoor kan je dag vervolgens gevuld zijn met contactmomenten zoals meetings en opleidingen. Het merendeel van de opvolgmeetings met klanten kan digitaal verlopen, maar fysieke meetings zullen altijd belangrijk blijven. Zeker in het begin van een traject of bij potentieel nieuwe klanten is dat belangrijk. De kwaliteit én de waarde van die face-to-facecontacten zullen voortaan wel hoger liggen.’
Met die gedachte in het achterhoofd kunnen we kantoren anders gaan indelen. Misschien vervalt de klassieke werkplek en wordt meer gefocust op luxueuze meetingrooms die uitgerust zijn met grote schermen of coworkingspaces. ‘Wanneer iedereen kan werken waar hij of zij wil, wordt het kantoor een plek om écht samen te werken’, aldus Segers.