Het voortouw nemen rond sustainability in de sector, dat is de ambitie van bpost group. Hoe? Met een duidelijke strategie en tal van concrete initiatieven. ‘Ondernemingen zoals bpost group zijn perfect geplaatst om wereldwijd de duurzaamheidstransitie mee te realiseren’, zegt Wayne Visser, duurzaamheidsexpert aan de Antwerp Management School en fellow aan het Cambridge Institute for Sustainable Leadership.
Stakeholders verwachten vandaag dat bedrijven op een positieve en proactieve manier reageren op de ecologische impact van hun economische activiteiten, en hun sociale rol in de maatschappij opnemen. Terwijl veel ondernemingen daar vroeger alleen mee bezig waren om hun imago te verbeteren, zijn bedrijven nu zelf meer en meer overtuigd van het voordeel van een doordachte duurzaamheidsstrategie. ‘Studies bewijzen dat duurzaam georiënteerde bedrijven financieel winstgevender zijn’, weet Wayne Visser. ‘Door hun energieconsumptie te verkleinen, drukken bedrijven hun kosten. Via circulaire processen optimaliseren ze hun toeleveringsketen. Of ze kunnen hun medewerkers, die ook met duurzaamheid begaan zijn, meer engageren. En door hun aanpak trekken ze eveneens nieuwe talenten aan. Dat zijn maar enkele voorbeelden.’
Mensen, Planeet en Nabijheid
Sommige ondernemingen gaan zelfs nog een stap verder, en nemen het voortouw rond sustainability in hun sector. Zo ook bpost group. Duurzaamheid zit al geruime tijd onlosmakelijk verweven in het DNA van het bedrijf. ‘We verduurzamen onze bedrijfsprocessen en -cultuur voortdurend’, stelt Philip Mol, Head of Group Sustainability bij bpost group. ‘Onze directe impact op de maatschappij is sociaal en economisch en daarom focussen we op drie pijlers: Mensen, Planeet en Nabijheid.’ Omdat de groep vandaag uitgegroeid is tot een internationale dienstverlener liggen de ambities voor de komende jaren nog een flink pak hoger.
Betere leefbaarheid
Een van de concrete voorbeelden van die ambities is Ecozone Mechelen, waarbij pakjes te voet, per fiets en met elektrische bestelwagens geleverd worden. Philip Mol: ‘Het aantal afgelegde kilometers per pakje daalt, er rijden minder bestelwagens rond, en de CO2-uitstoot vermindert. Het resultaat is gezondere lucht en betere levenskwaliteit in de binnenstad.’ In Nederland zet zusterbedrijf DynaGroup o.a. in op circulaire bedrijfsoplossingen. Klanten kunnen onder meer hun defecte smartphone laten ophalen, herstellen en terugbrengen binnen de 24 uur. ‘Zo verlengen we de levensduur van mobiele telefoons en maken we de afvalberg kleiner’, zegt Philip Mol.
Stakeholderkapitalisme
Met al die initiatieven engageert bpost group zich om meerwaarde te creëren op de lange termijn. Hierbij gaat het om het vinden van een evenwicht tussen economische winstgevendheid en het bieden van een maatschappelijk surplus. Dat zowel voor de aandeelhouders, klanten, leveranciers, werknemers en de lokale gemeenschappen. Hierbij is de recente materiality assessment ook een belangrijke gids. Deze rondvraag bij alle stakeholders wereldwijd bracht in kaart welke aspecten van duurzaamheid van belang zijn voor alle betrokken partijen. ‘Een mooi voorbeeld van stakeholderkapitalisme’, meent Wayne Visser. ‘Ondernemingen zoals bpost group zijn perfect geplaatst om een wereldwijde duurzaamheidstransitie te realiseren.’ De reden? In tegenstelling tot bijvoorbeeld overheden en ngo’s, hebben grote bedrijven de juiste capaciteit, het kapitaal, de innovatie én de snelheid om duurzaamheid naar de realiteit te vertalen.
Duurzame partners
Ook andere bedrijven verkiezen steeds vaker partners die hen helpen om duurzamer te worden. ‘Neem nu het voorbeeld van Active Ants, het e-fulfilmentcentrum voor webwinkels’, zegt Philip Mol. ‘Daar gebruiken we robots die de verpakking optimaal afstemmen op de inhoud, zodat er minder karton nodig is en we minder transport de weg opsturen.’