Met initiatieven als Scan for Change zorgt Bancontact Payconiq Company ervoor dat mobiele schenkingen ingeburgerd geraken. ‘Mobiele schenkingen verlagen de drempel om een goed doel te steunen.’
De helft van de Belgen vindt dat schenkingen aan goede doelen best wat makkelijker zouden mogen zijn. Dat leert een rondvraag van Bancontact Payconiq Company bij 1.000 Belgen. Bij jongeren is dat zelfs bijna driekwart van de respondenten.
Mobiele schenkingen vinden steeds meer weerklank, zowel bij schenkers als bij organisaties die fondsen willen werven. ‘Al was de start eerder aarzelend’, zegt Ilja De Coster, expert in fondsenwerving voor goede doelen.
‘Maar dat had onder meer te maken met de betaalgewoontes van iets oudere schenkers en de wetgeving die bepaalde dat elke gift individueel traceerbaar moest zijn. Nu die drempels verlaagd of verdwenen zijn, zal het belang van mobiele schenkingen steeds meer toenemen.’
Digitale collectebus
Mobiele betalingen laten toe snel en eenvoudig kleine bedragen te schenken. Vier op de tien respondenten zeggen dat ze daardoor meer geneigd zijn een goed doel te steunen.
Het belang van mobiele schenkingen voor goede doelen zal toenemen.
40 procent van de ondervraagden zou het ook handig vinden om in één klik een schenking te doen. De Coster verwijst naar Nederland als voorbeeld. ‘Daar bestaat een echte cultuur van deur aan deur te gaan met een collectebus. Er wordt volop geëxperimenteerd met bakjes waar je gewoon je kaart moet tegenhouden om een schenking te doen.’
Ook in ons land kan je overigens al donaties doen door een Payconiq-QR-code op een collectebus te scannen. Die vele kleine schenkingen kunnen snel oplopen tot een groot bedrag. ‘Dat klopt op voorwaarde dat je genoeg schenkingen binnenhaalt. Elke organisatie moet de kosten en de baten afwegen.’
Wervend verhaal
In tegenstelling tot een domiciliëring zijn mobiele schenkingen ook geen recurrente inkomsten, wat de geldstroom onzekerder maakt. ‘Goede doelen focussen soms te veel op die automatische overschrijvingen’, meent De Coster. ‘Veel belangrijker is om een goede relatie met je schenkers op te bouwen zodat die uit zichzelf regelmatig doneert.’
Daarom is het van levensbelang dat een organisatie niet alleen fondsen werft, maar tegelijk ook een wervend verhaal vertelt. ‘Die omkadering heb je echt nodig. Je moet vertellen wat je doet en op welke manier je een verschil maakt. Een blog of een video koppelen aan fondsenwerving kan daar ontzettend bij helpen.’