Logo
Tijd Connect biedt organisaties toegang tot het netwerk van De Tijd. De partners zijn verantwoordelijk voor de inhoud.

Handelaars en klanten verkiezen contactloos betalen

Bono Vallons, mede-eigenaar café Kaminsky

Contactloos betalen met de Bancontact-kaart, de smartphone of de Payconiq by Bancontact-app zit in België flink in de lift. De coronacrisis heeft deze betaalvorm een stevige boost gegeven. Dat merken zowel de handelaars als sectororganisatie Comeos.

Een eerste én belangrijke reden waarom retailers van Bancontact houden? ‘Omwille van de lagere kostprijs per transactie’, zegt Wim Van Edom, economisch adviseur en verantwoordelijke voor de commissie betaalmiddelen bij Comeos. ‘In vergelijking met internationale betaalschema’s behoort Bancontact tot de voordeligste.’

Daarnaast zorgt Bancontact Payconiq Company voor extra concurrentie. ‘In Europese landen waar er niet alleen internationale aanbieders maar ook een lokale speler actief is, liggen de transactiekosten voor alle betaalsystemen lager dan in landen zonder lokale speler’, zegt Van Edom. ‘Dat is ook in ons land het geval. Daarnaast heeft België met Payconiq een unieke mobiele contactloze betaaloplossing.’

Advertentie

Gelukkige klanten

Jan Foubert, eigenaar van drie ijssalons in Sint-Niklaas en Antwerpen en 14 ijskarren, gebruikt sinds mei dit jaar Payconiq in zijn zaak. ‘We hebben die betaalmethode gelanceerd toen we na de lockdown opnieuw klanten mochten bedienen. Vandaag ontvangen we 28 procent van onze omzet via Payconiq. Klanten appreciëren de snelheid van het systeem en dat ze geen muntstukken meer moeten tellen.’

Jan Foubert, zaakvoerder Ijsspecialist Foubert: ‘Klanten verwachten vandaag echt dat je andere betaalmethoden dan cash aanbiedt.’
Jan Foubert, zaakvoerder Ijsspecialist Foubert: ‘Klanten verwachten vandaag echt dat je andere betaalmethoden dan cash aanbiedt.’

De ijsverkoper merkt dat klanten vandaag verwachten dat handelaars andere betaalmethoden dan cash aanbieden. ‘Voor klanten kan dat echt een breekpunt zijn. En het laatste wat je als handelaar wil, is een ongelukkige klant, toch?’

In een vorig leven was Foubert softwareontwikkelaar. Die achtergrond liet hem toe om onder meer de website en een zelfgebouwd elektronisch kassasysteem voor zijn zaak te ontwikkelen. De integratie van Payconiq daarin verliep vlekkeloos. ‘Het is vooral handig dat we deze manier van betalen kunnen aanbieden op onze eigen toestellen.’

Café zonder cash

Café Kaminsky in Leuven kiest al sinds de zomer van 2019 resoluut voor elektronische betalingen met de bankkaart of via Payconiq. Cash kan alleen in uitzonderlijke gevallen.

Advertentie

’Ja, daar was destijds wel wat lef voor nodig’, zegt mede-eigenaar Bono Vallons. ‘We waren een van de eerste horecazaken in de regio die zijn klanten hoofdzakelijk elektronisch liet betalen.’

We waren een van de eerste horecazaken in de regio die zijn klanten hoofdzakelijk elektronisch liet betalen.

Bono Vallons
mede-eigenaar café Kaminsky

Dat heeft verschillende praktische voordelen. Zo moeten de zaakvoerders ’s ochtends en ’s avonds geen kassa meer tellen of kleingeld voorzien. ‘Wettelijk gezien mogen we cash geld niet weigeren, maar we kiezen zonder aarzelen voor elektronische betalingen. Dat is absoluut naar de zin van onze klanten’, zegt Bono Vallons.

De meeste stamgasten in café Kaminsky betalen vandaag met de bankkaart. Een groeiend aantal kiest voor contactloos betalen. En ongeveer vijf procent van de klanten verkiest de Payconiq by Bancontact-app. ‘We merken dat die app nog heel wat groeipotentieel heeft, zeker bij de jonge generatie.’

Dubbele punten

Ook bij kledingketen JBC gebeuren de meeste betalingen vandaag elektronisch. De coronacrisis bracht ook daar contactloze betalingen in een stroomversnelling.

Niels Daenen, IT-projectmanager bij JBC: ‘We hadden al een snel kassasysteem, maar dat is nu nog sneller geworden.’
Niels Daenen, IT-projectmanager bij JBC: ‘We hadden al een snel kassasysteem, maar dat is nu nog sneller geworden.’

‘We hadden al een snel kassasysteem dankzij onze RFID-technologie, maar dat is nu nog sneller geworden’, zegt Niels Daenen, IT-projectmanager bij JBC. Sinds 2015 gebruikt de retailer als een van de eerste in ons land draadloze chips in zijn kledingstukken. Daarbij worden alle items van een klant automatisch gescand. En moeten kassabedienden niet langer zoeken naar prijskaartjes.

‘Sinds enkele maanden kunnen klanten ook met de Payconiq by Bancontact-app betalen’, zegt Niels Daenen. ‘Om dat betaalmiddel te promoten, ontvingen klanten in augustus dubbele punten op hun klantenkaart bij elke betaling via de Payconiq by Bancontact-app in onze winkels. De reacties waren erg positief. Voor ons is dit duidelijk de toekomst.’

Advertentie
Lees verder
Logo
Tijd Connect biedt organisaties toegang tot het netwerk van De Tijd. De partners zijn verantwoordelijk voor de inhoud.