Logo
Tijd Connect biedt organisaties toegang tot het netwerk van De Tijd. De partners zijn verantwoordelijk voor de inhoud.

‘Elke transactie is een waardevolle interactie'

Lotta de Meulenaere, Chief Marketing Officer Bancontact Payconiq Company

Hoe slagen merken als Bancontact en Payconiq by Bancontact erin om relevant te blijven voor de Belgische consument en handelaar? ‘We spelen in op de behoeftes van de lokale economie.’

Miljoenen Belgen gebruiken de diensten van Bancontact Payconiq Company. ‘We maken deel uit van hun leefwereld’, zegt Lotta de Meulenaere, Chief Marketing Officer. ‘Bancontact is een merk waar de meeste mensen mee opgegroeid zijn en dat altijd aanwezig was in het straatbeeld en in de portefeuille. We zijn er altijd al geweest en de mensen konden steeds op ons rekenen. Dat gevoel willen we doortrekken naar onze mobiele betaalapp, Payconiq by Bancontact.’

‘We streven ernaar dat mensen een positief gevoel overhouden aan iedere betaling die ze doen. We willen van elke mobiele transactie een waardevolle interactie maken en verbondenheid creëren met onze gebruikers, de consumenten en handelaars.’

Advertentie

We streven ernaar dat mensen een positief gevoel overhouden aan iedere betaling die ze doen.

Lotta de Meulenaere
Chief Marketing Officer Bancontact Payconiq Company

‘Dat gevoel van verbondenheid is heel belangrijk’, zegt Nathalie Dens, hoogleraar Marketing aan de Universiteit Antwerpen. ‘Verbondenheid zorgt voor een positief gevoel en dat leidt tot vertrouwen. Verbondenheid maakt het bedrijf ook relevanter voor de gebruiker. En net die relevantie is vandaag bijzonder belangrijk. Het laat lokale spelers toe zich staande te houden tussen grotere internationale bedrijven.’

Internationale strijd

Als Belgisch bedrijf bokst ook Bancontact Payconiq Company op tegen grote internationale spelers. Maar een lokale speler beschikt over heel wat troeven om die concurrentiestrijd succesvol aan te gaan.

‘Ik denk in de eerste plaats aan de lange traditie die Bancontact Payconiq Company hier heeft’, zegt Dens. ‘Belgen zijn op sommige vlakken heel gewoontetrouw. Ze wisselen bijvoorbeeld niet snel van bank. En zolang iemand tevreden is van zijn betaalsysteem, zal hij ook niet snel geneigd zijn over te stappen. Het is moeilijk voor een buitenlands bedrijf om terrein te winnen als de consument tevreden is van zijn lokale speler.’

Nathalie Dens, hoogleraar Marketing Universiteit Antwerpen
Nathalie Dens, hoogleraar Marketing Universiteit Antwerpen
Advertentie

Een tweede troef die Dens aanhaalt, is dat een lokale speler dichter bij de consument staat. ‘Zeker als de kwaliteit en de prijs niet verschillen, is het een trend om lokaal te kopen. Mensen vinden het belangrijk Belgische bedrijven te steunen, zodat we onze welvaart kunnen behouden. Ze vinden lokale spelers duurzamer op lange termijn.’

Als derde troef haalt Dens aan dat de Belg van nature graag voor de underdog supportert. ‘Een lokale speler die het opneemt tegen bijvoorbeeld Google of Amazon, dat spreekt aan. Daarbij leeft ook de vrees voor misbruik van persoonlijke gegevens. Op dat vlak heeft een lokale speler ook zeker voordeel.’

Lokale behoeftes

Lotta de Meulenaere stipt aan dat Bancontact Payconiq Company als Belgisch bedrijf korter op de bal kan spelen, bijvoorbeeld als het gaat over de behoeftes van de lokale economie.

‘We hebben sterke banden met de lokale financiële wereld en sluiten veel partnerschappen met lokale merken. Door samen te werken met die lokale partners en onze diensten te integreren in lokale apps zijn die aangepast aan de Belgische noden.’

Het is moeilijk voor een buitenlands bedrijf om terrein te winnen als de consument tevreden is van zijn lokale speler.

Nathalie Dens
hoogleraar Marketing Universiteit Antwerpen

‘België is een kleine markt, wat maakt dat internationale spelers niet altijd onmiddellijk de sprong naar hier wagen’, weet Dens. ‘Dat laat ruimte aan lokale spelers die snel kunnen schakelen. Sinds de lockdown ga ik naar de groenteboer bij mij om de hoek. Na een week was die overgeschakeld op Payconiq, omdat cash onveilig voelde. Dat is een mooi voorbeeld van hoe je als bedrijf dicht bij de winkelier en de consument kan staan.’

‘We  ondersteunen het lokale sociale weefsel’, zegt de Meulenaere. ‘De voorbije jaren hebben we heel wat acties ondernomen met lokale verenigingen en goede doelen, zoals Scan for change. Mensen werden uitgenodigd om een QR-code te scannen en doneerden zo twee euro aan Belgische goede doelen. Die actie maakte een nieuwe groep mensen vertrouwd met mobiel betalen. Voor ngo’s was Scan for change een nieuwe piste die hen toeliet om eenvoudiger fondsen te werven.’

Advertentie
Lees verder
Logo
Tijd Connect biedt organisaties toegang tot het netwerk van De Tijd. De partners zijn verantwoordelijk voor de inhoud.