Veiligheid staat centraal bij Bancontact Payconiq Company. ‘Maar door onze innovaties zal betalen nog makkelijker en sneller kunnen gebeuren’, zegt Chief Technology Officer Thierry Huque.
Bancontact Payconiq Company lanceerde de afgelopen maanden verschillende innovaties. ‘In samenwerking met KBC hebben we een project in de markt gezet rond wearables. Dat kan een slimme armband, ring, horloge of sleutelhanger zijn. Aan al die voorwerpen kunnen we een chip toevoegen zoals die ook op een bankkaart zit’, legt Huque uit.
‘Met een simpel gebaar kan je zo een betaling uitvoeren. Voor de klant is het gebruiksgemak ongeëvenaard, want die moet zijn kaart niet meer uithalen.’
Zo makkelijk de wearables in gebruik zijn, zo moeilijk was het om dit technisch mogelijk te maken. ‘Op zich ziet de chip er hetzelfde uit, maar de achterliggende techniek is helemaal nieuw. Het is echt een complex systeem. We zijn heel trots op het resultaat’, vertelt Huque.
Nooit meer aanschuiven
Recent introduceerde Bancontact Payconiq Company ook Wallet Initiated Payments (WIP). Dankzij deze technologie kunnen consumenten de gegevens van hun Bancontact-kaart opslaan bij handelaars. Huque geeft het voorbeeld van Q-Park, een uitbater van parkings.
Vroeger waren betalingen veilig, maar niet echt gebruiksvriendelijk. Nu willen mensen veilig, makkelijk en snel kunnen betalen.
‘Je registreert je bankkaart eenmaal in hun app en vervolgens kan je de parking in- en uitrijden zonder je kaart uit te halen. Gedaan dus met aanschuiven aan de betaalautomaat. Bij het buitenrijden gaat de slagboom automatisch open dankzij de identificatie van de nummerplaat en wordt de betaling uitgevoerd. Dat is een goed voorbeeld van hoe betalen steeds vaker onzichtbaar zal worden.’
App met extra’s
Ook aan de betaalapp Payconiq by Bancontact zijn nieuwe diensten toegevoegd. Zo kan je getrouwheidskaarten ingeven. ‘Als je betaalt, kan je je klantenkaart meteen tonen. Dat maakt de betaalervaring sneller en makkelijker.’
Nog zo’n nieuwe dienst is Split & Share. ‘Als je met vrienden uit eten gaat en één iemand betaalt de rekening kan die meteen de rekening delen en een verzoek sturen naar de rest van het gezelschap om hun deel te betalen’, legt Huque uit.
‘Vroeger moest een app zo eenvoudig mogelijk zijn en in ons geval alleen betalingen uitvoeren. Nu doen apps meer. Wij blijven daarom investeren in een omgeving met tal van relevante diensten die gelinkt zijn aan betalen.’
Veiligheid
Huque ziet een aantal evoluties die de manier waarop we betalen volledig zullen veranderen. De eerste is het gebruik van biometrische gegevens zoals vingerafdrukken en gezichtsherkenning.
‘Die hebben ingang gevonden via smartphones en zullen ook bij betalingen standaard worden. Denk aan betaalkaarten die vingerafdrukken scannen in plaats van een pincode te vragen.’
Een tweede evolutie is artificiële intelligentie. Die kan gebruikt worden om fraude efficiënter te bestrijden. Veiligheid zit volgens Huque dan ook in het DNA van Bancontact Payconiq Company.
‘Als we een nieuw systeem ontwerpen, zit veiligheid altijd in het oorspronkelijke ontwerp. Vroeger waren betalingen veilig, maar niet echt gebruiksvriendelijk. Nu willen we dat mensen even veilig, makkelijk en snel kunnen betalen. De technologie daarvoor is beschikbaar.’