Volgens de tweede Payment Services Directive moeten onlinebetalingen binnen de Europese Economische Ruimte vanaf 2021 voldoen aan minstens twee van drie veiligheidsstappen.
Betalingen moeten uitgevoerd worden met iets wat een consument ‘heeft’ (bv. telefoon of kaartlezer), ‘kent’ (bv. pincode, wachtwoord, geheime vraag) of ‘is’ (bv. gezichtsherkenning of vingerafdruk).
Deze voorwaarden vormen samen de nieuwe Strong Consumer Authentication (SCA)-richtlijn die consumenten beter moet beschermen tegen onlinebetalingsfraude. ‘Onze betaaloplossingen bieden vandaag reeds een antwoord op de nieuwe Europese richtlijn’, zegt Nathalie Vandepeute, CEO van Bancontact Payconiq Company.
Onze betaaloplossingen bieden vandaag reeds een antwoord op de nieuwe Europese richtlijn.
‘Dit betekent dat handelaren met hun bestaande oplossing van Bancontact of Payconiq ook na januari 2021 makkelijk en veilig betalingen ontvangen. De Payconiq by Bancontact-app en de One Click-oplossing van Bancontact bieden de consument een makkelijke en veilige online betaalervaring die ze kunnen blijven gebruiken.’