De Belgische bouwgroep BESIX is al stevig verankerd in de Benelux, Frankrijk en het Midden-Oosten. Met ambitieuze nieuwe projecten zet het bedrijf zijn internationale groei door. In Caïro werkt het mee aan een monumentaal museum. In Denemarken bouwt het een verbindingsweg en -brug in een beschermd natuurgebied.
Naast projecten in de thuismarkten Benelux en Frankrijk timmert BESIX al bijna vijftig jaar aan de weg in het Midden-Oosten. BESIX bouwde in Dubai bijvoorbeeld mee aan de Burj Khalifa, met zijn 828 meter het hoogste gebouw ter wereld. ‘Ons werk in de Emiraten opent wereldwijd heel wat deuren’, zegt Mathieu Dechamps, General Manager International bij BESIX.
‘We staan bijvoorbeeld op het punt in Marokko de hoogste toren van Afrika te bouwen. Ook elders leren ze onze deskundigheid in de bouw van wolkenkrabbers, maritieme infrastructuur en waterbehandeling steeds beter kennen.’ Twee uitzonderlijke projecten staan symbool voor de technische en ecologische expertise van de groep: het Grand Egyptian Museum in Caïro en de verbinding over de Roskilde-fjord in Denemarken.
Het Grand Egyptian Museum in Caïro
- Een gebouwencomplex van 230 m breed (op het breedste punt) en 575 m lang
- Een complex en gedurfd ontwerp van Heneghan Peng Architects, gebaseerd op de strakke geometrische vorm van de nabijgelegen piramiden
- Gebruik van diverse materialen: glas, metaal, beton, marmer, etc.
- 200.000 m² marmer
- 320.000 m³ beton
- 6.500 bouwvakkers, 500 ondersteunende functies
- Meer dan 100 gespecialiseerde vakgebieden
- Het museum biedt plaats aan meer dan 50.000 antieke voorwerpen, waaronder de collectie van Toetanchamon
‘De voorbije 25 jaar hebben we in Egypte hotels, gasterminals en een winkelcentrum gebouwd’, vertelt Mathieu Dechamps. ‘Toen de Egyptische overheid een aanbesteding uitschreef voor de bouw van een nieuw archeologisch museum hebben we die samen met onze Egyptische partner Orascom in de wacht gesleept. Het wordt een monumentaal gebouw met zes zalen. De vorm is volledig gebaseerd op de driehoekslogica'.
'Het museum bevat geen rechte hoek of parallelle lijnen, een verwijzing naar de nabijgelegen piramides van Gizeh.We werken zowel binnen als buiten met marmer en er komt een immense glazen piramide in een van de gevels. De hal van het museum is helemaal opgebouwd rond het standbeeld van Ramses II. Dat beeld was met zijn hoogte van 10 meter en zijn gewicht van 80 ton te imposant om het na de bouw in het museum te plaatsen. Daarom bouwden we er letterlijk rond.’
'Het museum bevat geen rechte hoek of parallelle lijnen.'
‘Het plafond bestaat uit een geplooide dakplaat die een lichtspel opwekt. Het metaal produceerden we in België, we bewerkten het in Engeland en anodiseerden het in Egypte'. De complexe geometrie en de materialen vereisten een extreme inspanning van onze constructie- en planningsteams. 'Tegelijk bevestigen we hiermee nogmaals de expertise van BESIX in engineering.’
‘Voor Egypte is dit project noodzakelijk om het toerisme nieuw leven in te blazen. Fase 1 startte in 2012 en ronden we eind juni 2019 af. Deze fase omvat de ruwbouw, de afwerking van het hele gebouw en het interieur van de hallen A en B. De inrichting tot museum neemt dan nog een jaartje in beslag zodat de opening plaatsvindt in 2020’, zegt David De Visscher, Country Manager van BESIX.
Een brug over de Roskilde-fjord
- Het eerste project van BESIX in Scandinavië
- Een snelweg van 8,2 km
- Een brug van 1,4 km
- 11 kleinere bouwwerken als bruggen, ecoducten en fietsoversteken
- 54 palen met een lengte tot 50 m en een diameter van 2 m diene als fundering van de brug
- 492 betonnen deksegmenten van 20 m x 3,5 m x 3 m
- Een ecologische uitdaging in een beschermd natuurgebied
Twee jaar geleden begon BESIX met de bouw van een brug en een stuk autosnelweg over de Roskilde-fjord in Denemarken. Dankzij deze verbinding moeten de inwoners van het schiereiland Hornsherred in de toekomst ettelijke kilometers minder omrijden. De nieuwe oversteek vervangt de bestaande brug, die de jongste jaren steeds meer verkeershinder ondervindt.
‘De grootste uitdaging in dit project vormt het milieu. De Roskilde-fjord is ingekleurd als een een Natura 2000-gebied. Het behoud van de beschermde flora en fauna is hier cruciaal. Ook de nabijheid van enkele woonbuurten vormt een extra uitdaging. De hinder voor de lokale gemeenschap moet miniem blijven. Dat doen we door strenge normen op te leggen in geluid, trillingen en stof. We gebruiken gespecialiseerde apparatuur en methoden, met name voor het boren in de fjord en voor het installeren van geluidsschermen. We werken op vooraf afgesproken tijdstippen en controleren permanent of we de geluids- en trillingsgrenzen niet overschrijden’, zegt Xavier Debruche, projectmanager bij BESIX.
Impact op het milieu beperken
‘Het is ook belangrijk dat we waken over de waterkwaliteit en de fjord tegen de mogelijke gevolgen van de bouwwerken beschermen. Bij elke fase houden we rekening met de impact op het milieu. Bijvoorbeeld door de bloeiperiode niet te verstoren. Bovendien worden bepaalde onderdelen van de brug in Polen geprefabriceerd en per boot vervoerd.’
‘Bij dit soort projecten richt onze engineeringafdeling zich op value engineering. We berekenen de waarde van het project zowel economisch als in duurzaamheid. In onze teams werken jonge ingenieurs samen met ervaren collega’s waardoor ze vernieuwende voorstellen kunnen toetsen met ervaring.’ De bouw van de brug eindigt in juli 2019, drie maanden eerder dan gepland.